سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به همت دانشگاه جامع صورت گرفت

افتتاح دفتر ویژه معارف

دفتر ویژه معارف در دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور دکتر محمد اخباری، سرپرست این دانشگاه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر اخباری در ابتدا با تبریک میلاد حضرت زینب(س) و تبریک روز پرستار، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی وظیفه مهارت‌آفرینی و تجاری‌سازی علم را بر عهده دارد و باید قطب مهارت‌آفرینی برای توسعه پایدار قرار بگیرد . این یکی از خواسته‌های رئیس جمهور نیز است و بارها اعلام کرده‌اند که اساس ارتباط دانشگاه با صنعت باید به مهارت تبدیل شود و آن مهارت باید بر سر سفره‌های مردم به ما به ازایی تبدیل شود که مردم از آن متنعم شوند.

دکتر اخباری با تأکید بر محوریت قرار گرفتن دانش بنیان کردن اقتصاد، عنوان کرد: دانشگاه جامع در راستای اهداف رهبر و دولت تدبیر و امید تلاش دارد که این مسیر را طوری مهیا سازد که کارآموزان در این دانشگاه به نتیجه‌ای که کشور به آن نیاز دارد، برسد و مهارت را نیز بیافرینند. باید سطح مهارت‌آفرینی را بالا ببریم و تلاش‌ها را مبتنی بر کارهای اولویت‌دار قرار دهیم.

وی اظهار کرد: متأسفانه بحث مدرک‌گرایی در اوج خود قرار دارد. مدرک نمی‌تواند منجر به مهارت شود. در این دانشگاه تلاش خواهیم کرد که روند مهارت‌آموزی را به نقطه حداکثری خودش برسانیم. تلاش کرده‌ایم تا فعالیت‌هایی که نهاد رهبری در دانشگاه‌ در زمینه معارف ارائه می‌دهد را به طرف مهارت‌آفرینی ببریم و نتیجه‌اش صرفاً نظری نباشد. نتیجه این شد که دفتر ویژه معارف راه‌اندازی شود تا معارف مبتنی بر کسب و کار و مبتنی بر مهار‌ت‌آموزی باشد. افتتاح این دفتر در دانشگاه جامع علمی کاربردی باعث می‌شود که دانشگاه‌های مهارتی از این دفتر استفاده کنند و ماحصل آن در دروس دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد. ان‌شاءالله بتوانیم در این رابطه به اهداف عالیه نظام و همچنین رتبه بالای علمی در منطقه برسیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی با اشاره به وضعیت دروس معارف در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: اهمیت دروس معارف بر کسی پوشیده نیست. این نکته مغفول مانده است که هر کس متناسب با جایگاه و دانایی خود، معارف ارزشمند اسلام به او ارائه شود.این دانشگاه به جایگاه واقعی خودش برسد تا وقتی دانشجو از اینجا فارغ‌التحصیل شد یک مهارت و ویژگی برتری نسبت به بقیه فارغ‌التحصیلان در دانشگاه‌ها داشته باشد. مع‌الأسف تا بحال متولی مشخصی در دانشگاه‌ها برای گروه معارف تعیین نشده است.

وی گفت: کمیته معارف تشکیل شد و مصوبات خوبی تصویب و چند کار مطلوب انجام شد. یکی از آن‌ها این بود که با معیار این دانشگاه، فرآیندها تسهیل شود و سایتی در IT دانشگاه تأسیس شد. معاونت پژوهشی و آموزشی دست به دست هم دادند و این کار انجام شد. اکنون هفت هزار نفر ثبت نام کننده در درس معارف در دانشگاه جامع علمی کاربردی داریم. برای اولین بار در همه دانشگاه‌های کشور موافقت شد که یک دفتر ویژه به عنوان دفتر ویژه معارف با اختیارات لازم در این دانشگاه مستقر شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبران، معاون آموزشی و پژوهشی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تبریک میلاد حضرت زینب کبری(س) گفت: در این مدت که با ظرفیت‌های این دانشگاه آشنا شدم، احساسم این بود که ظرفیت کمی و کیفی آموزش عالی در اینجا خیمه زده است؛ هم از جهت تعداد دانشجویان و هم از جهت تأثیرگذاری که دارد.

وی افزود: ایجاد مهارت در دانشجویان و رساندن آن‌ها به اهداف نظام، اولویت این دانشگاه است. فارغ‌التحصیلان این مجموعه احساس هویت و مهارت می‌کنند که به واسطه برنامه‌ریزی مدیران این مجموعه است. ما به لحاظ اهمیت این دانشگاه، وقتی قرار شد دفتر ویژه را تأسیس کنیم، بنا شد تمام اختیارات ستادی را در اینجا متمرکز کنیم و کل کارهایی که در زمینه دروس معارف انجام می‌شود ان‌شاءالله با حضور آقای مبشری به سرانجام برسد.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره دومین رکن که نیاز به تحول دارد، گفت: رکن دیگر توجه به اساتید دروس معارف است. سیستم پیچیده و متقنی را در گزینش اساتید دروس معارف داریم. از چند زاویه اساتید حائز اهمیت هستند. بحث جذب و پذیرش و صدور مجوز تدریس یکی از بحث‌های مهم است. این فرآیند، طولانی مدت بود؛ اما از طریق دفتر ویژه معارف امیدواریم با سرعت بیشتری انجام شود. دیگر اینکه بحث آموزش‌های ضمن خدمت و کارگاه‌های آموزشی در حوزه مباحث مهارتی و بینشی را داریم. در هر دوی این حوزه‌ها اگر می‌خواهیم این خیل عظیم اساتید را به حد مطلوب برسانیم باید اقدامات خودجوش انجام دهیم و کارگاه‌هایی را در این زمینه برگزار کنیم. اجرایی کردن بخش نامه چهار هزار نیز بخش دیگری است که در این رابطه انجام خواهد شد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.