سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رهنمودهای حقوقی رئیس دستگاه قضا در خرداد ماه 93/

خنثی شدن فتنه‌های سال 78 و 88 با تدابیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی/ دستگاه قضایی تابع احساسات نیست

رئیس قوه قضاییه طی خرداد ماه سال گذشته در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: سرانجام جریان اصلاح‌طلبی که ابتدا با شعارهای خوبی آغاز و در نهایت به فتنه منجر شد، جریان مجلس ششم و تحصن‌های نمایندگان آن دوره که تبدیل به موضوعی برای رسانه‌های معاند شد و وقوع فتنه‌های سال 78 و 88 از جمله توطئه‌ها و مشکلاتی است که با تدبیر و رهبری بی‌بدیل مقام معظم رهبری خنثی و در نهایت موجب سربلندی هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» رئیس قوه قضاییه طبق روال همیشه چهارشنبه‌های هر هفته با مسئولان عالی قضایی تشکیل جلسه می‌دهند و در ارتباط با مهمترین مباحث حقوقی و سیاسی کشور رهنمودهای قضایی ارائه می‌دهند، که مطالب زیر مشروح جلسات وی در خرداد ماه سال گذشته است.

رئیس دستگاه قضا در این جلسه پیام انقلاب اسلامی ایران را پیامی ماندگار در سطح جهان دانست و با تأکید بر نقش بی‌بدیل مقام معظم رهبری در گسترش این پیام بعد از ارتحال حضرت امام خمینی(ره) گفت: با عنایت حق تعالی مقام معظم رهبری(مدظله) به عنوان سکاندار انقلاب بعد از حضرت امام (ره) با غلبه بر تمام مشکلات، دشمنی ها و فتنه‌ها، طنین نظام اسلامی را با قوت هرچه تمامتر به گوش جهانیان رساندند.

رئیس قوه قضاییه با یادآوری توطئه‌ها و فتنه‌هایی که پس از ارتحال حضرت امام(ره) و در طول 25 سال گذشته از سوی دشمنان خارجی و داخلی نظام رقم خورده است، افزود: سرانجام جریان اصلاح‌طلبی که ابتدا با شعارهای خوبی آغاز و در نهایت به فتنه منجر شد، جریان مجلس ششم و تحصن های نمایندگان آن دوره که تبدیل به موضوعی برای رسانه‌های معاند شد و وقوع فتنه‌های سال 78 و 88 از جمله توطئه‌ها و مشکلاتی است که با تدبیر و رهبری بی‌بدیل مقام معظم رهبری خنثی و در نهایت موجب سربلندی هرچه بیشتر نظام جمهوری اسلامی شد.
 
رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود به برگزاری انتخابات سوریه اشاره کرد و با تبریک برگزاری باشکوه این انتخابات به مردم سوریه و بشاراسد رئیس جمهور منتخب، گفت: مردم سوریه بر خلاف انتظار دشمنان مقاومت، با رفتن پای صندوق های رأی نشان دادند که به نظام خود علاقه‌مند هستند و با این اقدام پس از این انتخابات بار دیگر نقش دوگانه غرب در شعارهای مربوط به دموکراسی آشکار شد.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی تأکید کرد: غربی‌ها در حالی که همواره از دموکراسی حرف می‌زنند، می‌گویند ما انتخابات سوریه را قبول نداریم که باید به آنان گفت شما چه کاره‌اید که می‌گویید قبول نداریم؟ این مردم هر کشور هستند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.
 
رئیس قوه قضاییه افزود: با برگزاری انتخابات در سوریه امیدواریم که هرچه زودتر بساط تکفیری‌ها نیز در این کشور جمع شود و از بین برود.
 
  ** کارآمدی و سلامت اولویت دستگاه قضا

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به عملکرد دستگاه قضایی کشور در جهت دو مولفه سلامت و کارآمدی که از سوی مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با مسئولین عالی قضا مطرح شده بود،  گفت: این دو عنوان که درکلام مقام معظم رهبری مطرح شد به عنوان عام ترین مولفه‌ها برای دستگاه قضا محسوب می‌شود و سلامت و کارآمدی دو رکن اصلی دستگاه قضایی است.
 
رئیس قوه قضاییه با بیان این که بحث عدالت هدف غایی و نهایی دستگاه قضاست تصریح کرد: اگر به جز مولفه عدالت به مباحث پایین ترین در مقوله قضا توجه کنیم بحث کارآمدی و سلامت مهمترین هدف دستگاه است و بسیاری از امور که در دستگاه قضا دخیل اند معلول عوامل مختلفی هستند ولی واکاوی این علل نشان می دهد که مهمترین رکن در حصول دو رکن سلامت و کارآمدی وجود نیروی انسانی در قوه قضاییه است.

** ثبت اسناد قضایی به صورت برخط
 
رئیس دسنگاه قضا افزود: از متن برنامه‌های پنج ساله یک برنامه یک ساله برای قوه قضاییه تنظیم می‌شود که این برنامه اهداف کلان دارد و در آن 19 راهبرد در 5 فصل برای برنامه قوه قضاییه در 5 سال تنظیم شده است و برای هر هدفی هم اقدامات اجرایی ترسیم و دستگاه‌های مرتبط با آن ارائه شده است.

 وی تصریح کرد: شاکله هدف‌گذاری‌ها، راهبردها و برنامه‌های قوه قضاییه روشن است و به این ترتیب ما می‌توانیم اندازه گیری کنیم که چه مقدار از برنامه‌ها عقب هستیم که این می‌تواند به دلیل عدم امکانات و یا کم کاری باشد.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: یکی از تاسیساتی که در قوه قضاییه به نحو ابتکاری ایجاد شد معاونت راهبردی دستگاه قضا بود که انصافا این معاونت در مقام عمل فعالیت‌های بسیار خوبی انجام داد به طوری که نظارت‌های ستادی استانی در 5 استان صورت داده که گزارش‌های آن ثبت شده است. 

**تاسیس معاونت فرهنگی برنامه ویژه قوه قضاییه است
 

رئیس دستگاه قضا به تشکیل معاونت فرهنگی در قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: به منظور شناسایی آسیب‌های فرهنگی معاونت فرهنگی راه اندازی شد که مطالعات و اقدام‌هایی را به منظور پیشگیری از وقوع جرم در حد و چارچوب قانونی انجام می‌دهد که البته این معاونت عمدتا مربوط به داخل حوزه است چرا که باید منشا آسیب‌هایی که در قوه است مشخص شود.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: یکی از مهمترین اصلاحات ساختاری بحث تاسیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در قوه قضاییه بود که این مهم پیگیری شد چرا که یکی از مشکلات دستگاه قضایی نداشتن آمار دقیق است.

رئیس دستگاه قضا همچنین به حبس خانگی به جای زندانی کردن افراد اشاره کرد و در توضیح آن اظهار داشت: کسانی که جرمی مرتکب شده و در حد سنگین نیست می‌توانند در میان اعضای خانواده خود حبس شوند که این از لحاظ روحی و روانی برای خودش شخص و خانواده اش خوب است که این مهم نیز نیاز به فناوری‌های جدید تری دارد.

**تشریح روند رسیدگی به پرونده فساد سه هزاز میلیاردی از سوی رئیس دستگاه قضا

وی با اشاره به پرونده اختلاس 3000 میلیاردی خاطرنشان کرد: در پرونده اختلاس 3000 میلیاردی چه موقع رسیدگی و چه در اتمام آن تبلیلغات رسانه‌ای زیادی علیه قوه قضاییه صورت گرفت و رسانه‌های بیگانه در ابتدای امر مدعی بودند که قوه قضاییه نمی‌تواند با عاملان اختلاس مذکور برخورد کند اما قوه قضاییه نشان داد که در برخورد با این جرم سنگین به صورت عادلانه اهتمام دارد.

وی ادامه داد: در قوه قضاییه یک روند رسیدگی حکم فرماست و همچنین مرتبط مختلف رسیدگی وجود دارد و ما نمی‌توانیم به خاطر فشارهای رسانه‌ای تسریع‌ها و تاخیرهای بی موردی را در رسیدگی به پرونده‌های کلان داشته باشیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در مورد پرونده اختلاس 3000 میلیاردی روند رسیدگی از سوی قوه قضاییه صحیح بوده است و قضات انتخاب شده چه در مرحله بدوی و چه در مرحله تجدید نظر در زمره قضات با سابقه و خوش نام دیوان عالی بودند.

وی ادامه داد: در پرونده اختلاس مذکور توقعات از قوه قضاییه بی دلیل بوده است و در مقطعی برخی می‌گفتند که اگر حکم قطعی شده است چرا اجرا نمی‌کنید درحالی که قوه قضاییه باید 700 میلیارد تومان جزای نقدی و رد مال در این پرونده استیفاء می‌کرد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کردر: در پرونده اختلاس 3000 میلیاردی متهم اصلی بسیاری از اسناد و مدارک را امحا کرده بود و ما با کمک بازرسی کل کشور کار کارشناسی زیادی انجام دادیم تا رد پای این اموال پیدا شود به نحوی که  مبلغ مالی تخلفات صورت گرفته توسط متهم اصلی در قبال تسهیلات اخذ شده از بانک‌ها بسیار بیشتر از 3000 میلیارد تومان بود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به مشکلات دیگر موجود در روند رسیدگی به پرونده فساد عظیم مالی گفت: در این پرونده مجرم اصلی بسیاری از اموال را به نام دیگری ثبت کرده بود و ما نیروهای بسیاری را برای کشف این اموال به کار گماشتیم.

**روابط سه قوه در زمان حال جزء بهترین روابط در طول دوره‌های پس از انقلاب است

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهارداشت: روابط سه قوه در زمان حال جز بهترین روابط در طول دوره‌های پس از انقلاب است و اتحاد قوه در تمشیت امور و کاهش دغدغه‌های مردم موثر است، ضمن این که دعوا میان قوا امنیت و آسایش مردم و روند پیشرفت کشور را مخدوش می‌کند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به چالش‌های دستگاه متبوعش اظهار داشت: بزرگترین چالش دستگاه قضا کمبود نیروی انسانی و امکانات و فضاهای فیزیکی است که این امر زیبنده دستگاه قضا در جمهوری اسلامی نیست، لذا ضرورت دارد در بحث تخصیص بودجه به قوه قضاییه، دولت و مجلس احتمام بیشتری به خرج دهند و بودجه ای متناسب با توقعات از دستگاه قضا در سنوات آینده اختصاص دهند.

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه با قدردانی از ارشادات مقام معظم رهبری اظهار داشت: هر ساله که به محذر مقام معظم رهبری شرفیاب می شویم، از ارشادات ایشان بهره مند می‌شویم و ایشان در امر ابلاغ سیاست‌های کلی و بحث بودجه‌ای عنایات زیادی را نسبت به قوه قضاییه داشته‌اند.

رئیس قوه قضاییه در پایان با اشاره به روند رو به رشد و تعالی دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 14 میلیون پرونده در سال به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود و ما با وجود عدم رشد تعداد قضات شاهد رشد پرونده‌ها هستیم، یعنی خروجی دستگاه قضا بیشتر از ورودی آن بوده است اما با همه این مشکلات، مسئولان عالی قضایی تلاش می‌کنند و در برخی مواقع قضات دستگاه قضایی حتی فراتر از توان معمولی خود کار می‌کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.