سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقام افغان: گسترش روابط با ایران اولویت دولت "افغانستان "است

مشاور امور اجتماعی معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان روابط رو به گسترش با جمهوری اسلامی ایران را از اولویت های کاری دولت وحدت ملی دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "محمد سرور جوادی" روز چهارشنبه  گفت: روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران از اولویت های سیاست خارجی دولت کنونی افغانستان است.

جوادی گفت: در سفر قریب الوقوع "محمد اشرف غنی" رییس جمهوری افغانستان به ایران توافق نامه راهبردی بین دو کشور امضا خواهد شد که با امضای آن چارچوب همکاری های آینده روشن می شود.

وی افزود: در واقع این تفاهم نامه مسیرآینده دو کشور را مشخص و حوزه های مشترک کاری آنان را تعیین می کند که می توان آن را گام ارزنده در گسترش و همکاری های دو جانبه دانست.

مشاور معاون رییس جمهوری افغانستان تاکید کرد که بدون شک به هر اندازه که روابط ایران و افغانستان گسترش یابد به همان اندازه به نفع دو کشور خواهد بود.

وی گفت: زمینه های زیادی برای همکاری های مشترک دو کشور دوست وبرادر وجود دارد که می تواند منافع دو کشور را تامین کند.

جوادی با توجه به گذشته تاریخی دو کشور گفت: ایران و افغانستان سابقه تاریخی مشترک دارند و مناطقی از دو کشور در گذشته خاک مشترک شان بوده و دارای حکومت، فرهنگ، دین و مذهب مشترک بوده اند.

به گفته وی افغانستان و ایران همسایه نزدیک و دارای مرز مشترک طولانی اند و در دهه های اخیر به خاطر درگیری هایی که دو کشور با دشمنان خود داشته اند بیشتر مددکار و شریک دردهای مشترک یکدیگر شده اند.

جوادی گفت: این پیشینه ها بیانگر آن است که باید دو کشور همکار و دوست یکدیگر باقی بمانند و زمینه های زیاد برای همکاری در بخش های فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد که باعث نزدیکی بیشتر دو کشور می شود.

جوادی روابط تاریخی دو ملت را درخشان دانست و گفت: مردم دو کشور با یک دیگر دوست و برادر اند، اما روابط دولت ها در برخی مقاطع تاریخی با فراز و فرودهایی همراه بوده است.

جوادی به حکومت اسبق افغانستان و حزب حاکم دموکراتیک خلق و روابط آن با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت : در آن زمان روابط دو کشور چندان خوب نبود ولی جمهوری اسلامی ایران که براساس اراده مردم و نتایج انقلاب شکوهمند ایران بوجود آمده بود در کنار مردم افغانستان ایستاد.

وی همچنین به طالبان و روابط خصمانه آن با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که با تصرف شهر مزار شریف دیپلمات های ایرانی را مظلومانه به شهادت رساندند و بازهم دولت ایران با مجاهدین افغان و ملت این کشور همکاری و روابط نزدیک داشت.

این مقام افغان تاکید کرد که دولت وحدت ملی افغانستان خواهان گسترش روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران است که می تواند به نفع دو کشور در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی باشد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.