سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عشایر تولیدکننده 25 درصد گوشت قرمز کشور

معاون وزير جهاد کشاورزي و رييس سازمان امور عشايري کشور گفت: عشاير کشور در توليد مواد پروتيني و گوشت قرمز کشور نقش نخست را دارند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ کرم علي قندالي معاون وزير جهاد کشاورزي و رييس سازمان امور عشايري کشور در نشست خبري در اهواز گفت: عشاير با داشتن 24ميليون راس دام معادل 28درصد دام سبک کشور و در اختيار داشتن چهار درصد دام سنگين، ساليانه به تنهايي 25درصد گوشت قرمز مورد نياز کشور را توليد مي کنند.

وي گفت: عشاير 32ميليون هکتار مرتع معادل يک سوم مراتع کشور ، و چهار درصد زمين هاي کشاورزي رااختيار دارند.

وي به توليد 35درصدي صنايع دستي کشور توسط جامعه عشايري اشاره کرد و افزود: همه عشاير کشور در تعاوني هاي عشايري و صندوق توسعه بخش کشاورزي عضويت دارند که خدمات رساني به عشاير از طريق اين تشکل ها صورت مي گيرد.

قندالي با اشاره به برنامه اين سازمان براي توانمند سازي عشاير گفت: در برنامه ششم توسعه،دولت سه هزار و 200ميليارد ريال از محل صندوق توسعه ملي در نظر گرفته، که اين اعتبار مي تواند به افزايش توانمندسازي عشاير و افزايش توليد ناخالص کشور منجر شود.

وي افزود: با اجراي طرح تحول نظام سلامت ، هم اکنون 95درصد جامعه عشايري دفترچه درماني در اختيار داشته و 54درصد جمعيت آنان به خانه هاي بهداشت دسترسي دارند.

رييس سازمان امور عشايري کشور به خسارات وارده به عشاير کوچ رو در مناطق قشلاقي خوزستان اشاره کرد و افزود: هنوز ميزان دقيق خسارات وارده برآورد دقيق نشده، ولي دولت بخشي از اين خسارات را از طريق تسهيلات جبران خواهد کرد.

قندالي به تقويم کوچ عشاير ساکن در خوزستان اشاره کرد و گفت: با توجه به خشکسالي و نبود رويش مناسب مراتع، امسال کوچ عشاير به مناطق ييلاقي 15روز زودتر انجام مي شود چون ظرفيت چراي دام در مناطق قشلاقي به شدت محدود شده است.

استان خوزستان در موقع قشلاق هرساله ميزبان عشاير هفت استان اصفهان ، لرستان ، ايلام ، چهارمحال و بختياري و کهگيلويه وبوير احمد، همدان و کرمانشاه است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.