سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ديلی تلگراف: داعش به آستانه دروازه اروپا رسيده است

روزنامه دیلی تلگراف نوشت در گزارشی نوشت که پیشرفت تدریجی داعش در لیبی نشانگر آن است که این گروه در حال توسعه قلمرو جغرافیایی خود است و به نزدیکی غرب رسیده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه دیلی تلگراف در اینترنت امروز در مطلبی به قلم «لوئیزا لاولاک» نوشت: هدف از اعدام ۲۱ مسیحی مصری بدست داعش در ساحل مدیترانه در لیبی ابلاغ این پیام روشن به اروپا بود که این گروه در حال توسعه قلمرو جغرافیایی خود است و به نزدیکی غرب رسیده است. 

در این گزارش آمده است: پیشرفت داعش در لیبی تا حد وسیعی نادیده گرفته شد اما افراد «ابوبکر البغدادی» اکنون کشوری متشتت را که هر چه بیشتر به سمت هرج و مرج می‌رود، عرصه مناسبی برای پیشرفت می‌بینند. این گروه تروریستی - که یکی از چند گروه فعال در لیبی است- اکتبر گذشته پس از آنکه یکی از مقامات داعش به شرق لیبی رفت تا چند جناح شبه نظامی را تحت یک پرچم واحد متحد کند، به تدریج در شهر بندری دِرنه مجالی برای فعالیت بدست آورد. 

سرکرده داعش از آن زمان استانهایی در غرب، شرق و جنوب را بخشی از خلافت خودخوانده خود اعلام کرده است. 

جزئیات قدرت این گروه در لیبی و میزان ارتباط اعضای‌ آن با سرکرده‌های این گروه در عراق و سوریه مشخص نیست. اما در اینترنت طرفداران داعش از پیشرفت پیوسته داعش در لیبی خبر می‌دهند و مقامات اطلاعاتی غرب اکنون نگران خلاء قدرت در کشور نفت خیز لیبی‌اند که عرصه مناسبی را برای پروش داعش و افزایش قدرت آن فراهم ساخته است. 

سه سال پس از سقوط «معمر قذافی» حاکم درازمدت لیبی این کشور بین یک دولت به رسمیت شناخته شده در سطح بین الملل در منتهی الیه شرق این کشور و افرادی که کنترل طرابلس در غرب را در دست دارند، تقسیم شده است. 

گرچه هر طرف اسما با مجموعه‌ای از گروههای شبه نظامی به هم مرتبط متحد است، عملا کنترل محدودی بر گروههای مسلح اعمال می‌شود. 

در اولین روزهای توسعه طلبی داعش در داخل لیبی، پیشرفتشان در شهرهای بنغازی، سِرت و طرابلس، پایتخت، بخوبی مشهود بود. 

روز شنبه وفاداران داعش کنترل نهادهای شهری در شهر بندری سِرت در شرق را اعلام کردند که در همانجا گروگانهای مسیحیان مصری را ربودند. 

یک سوال مهم در ماههای آینده این است که گروههای وابسته به داعش در لیبی تا چه حد می‌توانند با شبه نظامیان شاخه‌های خارج از این کشور متحد شوند - مرز بی‌ثبات این کشور با مصر نگرانی عمده مقامات قاهره است که می‌گویند افراد مسلح وابسته به داعش در مصر در استان سینا، برای آموزش به لیبی سفر کرده‌اند، ‌ سفری طولانی که مستلزم طی کردن کل کشور از شرق به غرب است.


انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، لیبی ، اروپا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.