سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صلاحی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

روال تصویب بودجه شورای شهر همانند مجلس است/ عدم حضور شهردار غیرقانونی نیست

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری امور شوراهای شهرداری تهران گفت: تصویب بودجه شورای اسلامی شهر تهران همانند مجلس شورای اسلامی است و تذکر عضو شورای شهر در خصوص عدم حضور شهردار دلیل موجهی ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمود صلاحی معاون برنامه ریزی و توسعه شهری امور شوراهای شهرداری تهران در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران با اشاره به اعتراضات امروز شورا به دلیل عدم حضور شهردار، اظهار کرد: طبق قانون شهردار زمانیکه بودجه سال بعد را به صحن شورا ارائه می‌دهد باید در جلسه شورا حضور داشته باشد و شهردار تهران 30دی ماه بودجه 17460 میلیارد تومانی سال 94 را به صحن شورا ارائه کردند و پاورپوینتی در این زمینه ارائه دادند که مورد قدردانی اعضای شورا قرار گرفت.

صلاحی در ادامه افزود: در ماه گذشته هم چندین جلسه تشکیل شد که شهردار تهران در آن حضور داشتند ضمن آنکه ایشان در برخی جلسات روز یکشنبه شورا حضور داشتند.

وی با اشاره به تذکر یک عضو شورا در خصوص حضور نداشتن شهردار در جلسه و اینکه طبق قانون باید زمان رسیدگی به بودجه شهردار حضور داشته باشد، تصریح کرد: استدلال این اعتراض بر قانون بود اما قانون چیز دیگری می‌گوید.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری امور شوراهای شهرداری با اشاره به ماده 21 قانون مربوط به شهر و شهرداری، گفت: طبق قانون مسئولیت تنظیم بودجه شهرداری و مراقبت در حسن اجرای آن و همچنین تنظیم تصویب بودجه به عهده شهردار و مسئول امور مالی است که این موضوع انجام شده است.

وی افزود: در بخشی دیگری از این ماده قانونی آمده است که واگذاری این وظیفه به شهردار و به هر یک از ماموران دیگر شهرداری رفع مسئولیت نخواهد کرد، یعنی اگر شهردار موضوع تفریق را مطرح کند باز هم مسئول خودش است و طبق قانون شهردار موظف است به محض پیشنهاد بودجه یا تفریق بودجه به انجمن شهر با استفاده از اختیاراتی که براساس ماده 38 قانون شهرداری به او تفویض شده است حداقل هفته‌ای سه روز تقاضای تشکیل جلسه انجمن شورای شهر(شورا) را بنماید و خود نیز در جلسات حضور یافته و توضیحات لازم را درباره اقلام مندرج در آن بدهد.

صلاحی در توضیح بیشتر درباره ماده 38  گفت: در واقع این ماده به شهردار اجازه می‌دهد برای آنکه بودجه زودتر رسیدگی شود شهردار می تواند تا سه جلسه در هفته تقاضای تشکیل جلسه در شورا را بدهد و وقتی شهردار این تقاضا را کرد حتما باید در این جلسات شرکت داشته باشد که نمونه آن لایحه دو فوریتی است که اگر شهردار پیشنهاد داد باید خودش هم در جلسه شرکت کند اما نکته‌ای که باید در اینجا یادآوری شود این است که شهردار تهران درخواست جلسه نداده بود.

صلاحی تاکید کرد: شهردار تهران بودجه را به شورا ارائه و توضیحاتی درباره آن داده است و شورا نیز در دستور رسیدگی قرار داده است و در واقع بودجه دستور جلسه خود شورا است و شهردار درخواست نکرده است با این وجود اگر جلسات دیگری برای شهردار نبود و حضور در این جلسه به شهردار اعلام شده بود ایشان می‌آمدند چرا که جلسه ای که شورا دعوت کند شهردار به آن می‌آید و حتی جلسه‌ای هم که دعوت نکند باز هم یکشنبه‌ها شهردار به شورا می‌آید بدین ترتیب طبق قانون اگر شهردار خودش درخواست می‌داد باید در این جلسه حضور می‌داشت اما به هیچ وجه این موضوع منع قانونی نداشته است.

وی تصریح کرد: ما به رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد دادیم که مرجع تصمیم گیری در این رابطه مجلس شورای اسلامی است و در این باره شورا از مجلس استفاده  کند و اگر نظر مجلس چیز دیگری بود موضوع لحاظ شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری امور شوراهای شهرداری با بیان اینکه اعتراض صورت گرفته اشتباه بوده است گفت: روند شورای شهر همانند مجلس است و در مجلس هم رئیس جمهور لایحه بودجه را ارائه می‌دهد و درباره آن توضیح می دهد اما در بررسی بودجه در جلسات شرکت نمی‌کند.

صلاحی تصریح کرد: از رئیس، نایب رئیس، منشی‌ها و سایر اعضای شورای شهر برای بررسی بودجه قدردانی می‌کنم و بعضی از اعضای شورای شهر تا ساعت 4.5 صبح با کارشناسان اداره کل به این موضوع رسیدگی می‌کردند که جای تقدیر دارد.

وی در پایان گفت: 17219 میلیارد تومان به عنوان کلیات بخش هزینه‌ای بودجه تصویب شد و با توجه به اینکه در هفته‌های قبل کلیات درآمد بررسی شده است تنها موضوع بررسی 48 تبصره در بودجه سازمان‌ها باقی مانده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: شورا ، بودجه ، صلاحی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.