سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخوندی مطرح کرد

ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیربنایی/ بدهی پنج هزار ميليارد تومانی وزارت راه به پيمانكاران

وزير راه و شهرسازی با بيان اينكه نخستين ريسك پروژه‌ها، مشكل ريسك تامين مالی آنهاست، گفت: بايد يك بار ديگر كل فرايند خصوصی‌سازی در ايران بازخوانی و نحوه اين فرايند معين و سرمايه‌گذاری در حوزه‌های زيربنايی ايران بيشتر شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه  اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي در دهمين همايش بين‌المللي مديريت پروژه كه در مركز همايش‌هاي رازي برگزار شد، بازنگري در روش‌هاي اقتصادي را براي دستيابي به افق‌هاي روشن‌تر در آينده كشور ضروري دانست و اظهار داشت: فكر مي‌كردم براي حضور در جمع شما دانشگاهيان و متخصصان مديريت پروژه چه مطالبي بيان كنم، شما درباره يافته‌هاي علمي اين حوزه آگاهي بيشتري داريد بنابراين مي‌خواهم از جايگاه سياست گذار دولتي شرايط يك پروژه را توضيح دهم.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اگر بخواهيد به عنوان مدير يك پروژه در طرحي شركت كنيد بزرگ‌ترين مشكل سد راه شما در شرايط فعلي تامين مالي پروژه است، افزود: اين مشكل در همه پروژه‌هاي بزرگ و كوچك ديده مي‌شود و مديران پروژه با كمبود جريان نقدينگي و كارفرمايان با بدهي گسترده به تامين كنندگان ماشين آلات و خدمات مواجهند. اين وضعيت در همه بخش‌هاي دولتي و خصوصي وجود دارد و حتي پيمانكاران دست اول منابع مالي لازم را براي پرداخت بدهي‌ها به پيمانكاران دست دوم ندارند و اين موضوع سلسله وار تا پيمانكاران خرد ادامه مي‌يابد.

آخوندي با اشاره به بدهي پنج هزار ميليارد توماني وزارت راه و شهرسازي به پيمانكاران كه تاثير گسترده‌اي بر روي توقف پروژه‌ها دارد ، ادامه داد: اگر با قيمت‌هاي سال گذشته بخواهيم حجم پروژه‌هاي متوقف شده وزارت راه و شهرسازي را برآورد كنيم تا 120هزار ميليارد تومان مي‌رسد كه با قيمت‌هاي امسال به 140 هزار ميليارد تومان هم افزايش مي‌يابد در حاليكه بودجه كل وزارت راه و شهرسازي حداكثر 6 هزار ميليارد تومان است كه نشان دهنده مشكل جدي در تامين مالي است.

وي با بيان اينكه اين مشكلات را نه براي درد و دل كردن كه براي چاره انديشي مي‌گويم، افزود : اگر اين وضع تبيين نشود ، بعد‌ها براي پيدا كردن راهكار مناسب با مشكل مواجه خواهيم شد.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه با بي‌انضباطي مالي گسترده‌اي در دهه گذشته در سطح اقتصاد ملي مواجه بوديم، خاطرنشان كرد: اين موضوع ها در حد كليات قبلاَ هم گفته شده بود اما تا به حال جزييات آن تشريح نشده است و امروز مي‌خواهم وضعيت موجود را بررسي کنم و اميدوارم اقتصاد ايران با كمك انديشمندان و اقتصاددانان، دولت، مجلس و بخش خصوصي به جايگاه مناسبي برسد.

وي افزود: مدت‌هاست در كشور ما سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي زيربنايي و اساسي صورت نگرفته است و در نتيجه با كسري بزرگ سرمايه گذاري مواجه هستيم. به عنوان مثال راه آهن به عنوان يك خدمت زيربنايي با 6 هزار ميليارد تومان بدهي تحويل ما شد. در حوزه ناوگان ريلي نيز در 15 سال گذشته در بهترين حالت بر اساس قيمت‌هاي روز به طور كلي 300 ميليون دلار يعني سالي 20 ميليون دلار سرمايه گذاري شده كه آن هم از محل استهلاك سرمايه‌گذاري‌هاي گذشته بوده است نه سرمايه‌گذاري جديد.

آخوندي افزود: در حوزه حمل و نقل هوايي کل هواپيماهاي ايران را با چند هواپيماي ايرباس‌ 380 مي‌توان تعويض كرد؟ شركت‌هاي هواپيمايي حتي امكان پرداخت سوخت بنزين خود و خدمات فرودگاهي را ندارند. بعد از اتمام ساخت فرودگاه امام خميني (ره) در سال 86 چه سرمايه گذاري بزرگي در توسعه فرودگاهي شده است؟

وي ادامه داد: اين در حالي است كه در كشورهاي همسايه اعم از تركيه و آذربايجان در شمال و كشورهاي حاشيه خليج فارس در جنوب سرمايه گذاري‌هاي فرودگاهي بزرگي انجام شده است.

عضو كابينه دولت تدبير و اميد ارزش كل جاده‌هاي کشور را 200 هزار ميليارد تومان اعلام کرد ذكر و اظهار كرد: براي نگهداري اين ميزان جاده سالانه به هشت هزار ميليارد تومان سرمايه نيازمنديم در حاليكه سال گذشته كل بودجه نگهداري راه‌ها يك پنجم اين مبلغ بود به همين دليل است كه سطح سرويس دهي جاده‌ها سير نزولي دارد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.