سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احمدی مقدم در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

کشف جرائم جنایی به 99 درصد می‌رسد/ "کارآگاه خصوصی" در کشور ما پیش بینی نشده است

فرمانده نیروی انتظامی گفت: نسبت کشف ما، در جرایم جنایی بیش از 95درصد است که با تمرکز بیشتر به 99 درصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه نخستین گردهمایی شبی با کارآگاهان که عصر امروز (یکشنبه) در ستاد ناجا برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به خلأ داستان‌های پلیسی اظهار کرد: جلسه امروز در خصوص داستان نویسی و خاطرات کارآگاهان بود چرا که در این زمینه خلأی احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه پرونده‌های پیچیده با سرعت مناسب کشف می‌شود افزود:مردم از دریچه رسانه‌ها نسبت به کشف این پرونده‌ها آگاه می‌شوند.

احمدی مقدم ادامه داد:نسبت کشف ما در جرایم جنایی بیش از 95 درصد است که با تمرکز بیشتر این عدد به 99درصد می‌رسد.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه دستمایه فیلم‌های پلیسی ترجمه کتاب‌های خارجی است، تصریح کرد: ما می‌توانیم از طریق داستان نویسی در خصوص این پرونده‌ها فضای مناسبی در اختیار فیلمسازان بگذرایم و این امر می‌تواند دانش پلیسی را ارتقا دهد و دانش ضمنی را به دانش رسمی تبدیل کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص پلیس افتخاری گفت: ستاد کل آیینامه‌ای را ابلاغ کرده است و براساس آن دو گروه پلیس افتخاری پیش بینی شده است که گروه اول کسانی مانند همیاران پلیس هستند که اقدامات فرهنگی انجام می‌دهند و در اقدامات پلیسی وارد نمی‌شوند.

وی در خصوص گروه دوم اذعان داشت: این گروه ممکن از در هر حوزه ای همچون نیروی کمکی در مرزها و یا به عنوان بازرس نامحسوس فعالیت کنند که هر پلیس و معاونتی به فراخور حال خود حوزه‌ها را شناسایی می‌کند و در کمیسیونی که در نیروی انتظامی تشکیل داده‌ایم عرصه برای فعالیت‌ آنان تصویب می‌شود.

احمدی مقدم ادامه داد: مادر این زمینه باید با احتیاط حرکت کنیم چرا که این موضوع بسیار حساس است و پشتیبانی حقوقی آن باید صورت بگیرد.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین به پلیس سایبری اشاره و تاکید کرد: این موضوع فعلا در حد یک پیشنهاد است و مربوط به رصد فضای مجازی و رصد کلاهبردارانی می‌شود که از طریق سایت‌ها اقدام به کلاهبرداری می کنند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم این کار را شروع کنیم در مقیاس کوچکی شروع می‌کنیم و گام اول را در تهران بزرگ که خود داوطلب آن است، آزمایش خواهیم کرد.

احمدی مقدم با اشاره به اینکه مجبوریم جرایم را از نظر اهمیت طبقه بندی کنیم، تصریح کرد: ما باید متناسب با جرایم و نوآوری های مجرمین، توانایی‌های فنی خود را توسعه دهیم.

فرمانده نیروی انتظامی در خصوص اموال کشف شده از مجرمین عنوان کرد: زمانیکه پرونده‌ای کشف می‌‌شود؛ اموال قابل شناسایی نیست ما باید در این موضوع بیمه را وارد کنیم تا با تایید پلیس بیمه به افراد مالباخته تعلق گیرد که این امر مستلزم این است که مردم اموالشان را بیمه کرده باشند.

وی همچنین یادآور شد: دو سوم اموال مالباختگان کشف می‌شود اما فقط یک سوم آن به دست مالباختگان می‌رسد.

فرمانده نیروی انتظامی در خصوص سوالی مبنی بر بکارگیری کارآگاه‌های خصوصی گفت: کارآگاه‌های خصوصی نیاز به زمینه‌های قانونی و حقوقی دارد که در کشور ما پیش بینی نشده است و ما می‌توانیم بگوییم که عده‌ای از وکلا خود به نوعی کار کارآگاهان خصوصی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در جرایم جنایی نیازی به بکار گیری کارآگاهان خصوصی نداریم چرا که تعداد پرونده‌های جنایی  سال 5هزار عدد است که عمدتا کشف می‌شود.

احمدی مقدم در پاسخ به سوال دیگر در خصوص برخورد با اخلال گران بازار ارز گفت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مبانی را در این حوزه گذاشته و بحث ساماندهی بازار ارز با بانک مرکزی است و نیروی انتظامی همکاری لازم را دارد.

وی با اشاره به اینکه پلیس با عقلانیت و شرایط سازگار با این فضا عمل خواهد کرد، گفت: طرح‌های ضربتی در این خصوص نداریم چرا که فضای اقتصادی با کار ضربتی هماهنگ نیست.

انتهای پیام/
برچسب ها: احمدی ، گردهمایی ، امنیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.