مدیرعامل مرکز آموزش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: ابتکاراتی چون بهرهبرداری هوشمندانه از موافقتنامه دو جانبه تجارت ترجیحی، موافقتنامه همکاریهای گمرکی، مشارکت در نظام همکاریهای چندجانبه منطقهای، تأسیس شهرکهای صنعتی و بنگاههای تولیدی مشترک، بهره برداری از موقعیت سوق الجیشی ایران و ترکیه در تامین کالا و خدمات مورد نیاز سایر کشورها می تواند زمینه ساز افزایش تراز تجاری باشد.
وی تصریح کرد: محصولات پلیمری،محصولات پتروشیمی، سیمان و سایر اقلام ساختمانی، خشکبار، و اقلام مرتبط با صنایع غذایی و صنایع تبدیلی از جمله مزیت های کالایی ایران جهت صادرات به ترکیه محسوب می شود.
خالق تبار با بیان اینکه ترکیه از جمله کشورهای پیشرو در حوزه توسعه تجارت خود در منطقه محسوب می شود گفت: اگر نیم نگاهی به برخی از شاخصهای اقتصادی و کسب و کار آن داشته باشیم، می تواند ضرورت فرصت یابی و افزایش تعاملات تجاری ما را با آن کشور هدف بیان کرد.
وی افزود: ترکیه در سال گذشته ششمین بازار صادراتی و پنجمین مبداء وارداتی ایران بود و این در حالی است که در ده ماهه نخست امسال، ترکیه همچنان ششمین بازار صادراتی و چهارمین مبداء وارداتی برای کشورمان محسوب می شود.
وی گفت:مرکز آموزش بازرگانی سعی دارد با دعوت از مسئولان دولتی و خصوصی همچنین با دعوت از سفرا، رؤسای اتاقهای بازرگانی و رایزنان بازرگانی دو کشور فرصتی را جهت طرح مشکلات اجرایی بنگاهها فراهم کرده و با ارائه پاسخهای مناسب متولیان امر بتواند ضمن رفع مسائل پیش پای بنگاهها، موجبات رونق کسب وکار آنان را فراهم و بالطبع باعث افزایش تعاملات تجاری با کشورهای هدف شود.
مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:این مرکز توانسته در چند ماه گذشته تشریح مناسبی از فرصتهای تجارت با کشورهای عراق، امارات، قطر، روسیه و چین را ارائه کند که خوشبختانه با حضور طیف گسترده صاحبان صنایع، تجار و فعالان اقتصادی، اثربخشی و رضایت مطلوبی را برای ایشان فراهم آورد
وی گفت: نرخ رشد حجم تجارت با ترکیه در چند سال اخیر، نشان دهنده تثبیت وحرکت رو به جلوی تجارت با ترکیه بوده و با توجه به هدف گذاری انجام شده جهت نیل به حجم سالانه 30 میلیارد دلار، می تواند چشم انداز مناسبی جهت توسعه همکاری های بازرگانی باشد.
خالقی تبار اظهار کرد: آخرین رویداد از سلسله همایشهای کاربردی آشنایی با بازارهای هدف تجاری در سال 93، به کشور ترکیه تعلق دارد که دوازدهم اسفندماه برگزار خواهد شد. در این همایش علاوه بر معاونان وزارت صنعت، معدن وتجارت، رئیس اتاق بازرگانی تهران، معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران و رایزنان فعلی و قبلی ایران در ترکیه، مهمانانی از ترکیه از جمله سفیر ترکیه در ایران، رئیس اتاق بازرگانی ازمیر،نایب رئیس شورای بازرگانی ترکیه و رایزن بازرگانی ترکیه در ایران حضور خواهند داشت.
وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که این رویداد علاوه بر زمینه سازی جهت افزایش تعاملات تجاری تا حجم 30 میلیارد دلار در سال با ترکیه،گامی مؤثر در دراستای اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیر نفتی باشد.
خالقیتبار گفت: شرایط کنونی اقتصاد جهانی و منطقه ای، کشورهای دوست و همسایه را بر آن داشته تا با ایجاد مکانیزم های ترجیحی، ضمن تسهیل فرآیندهای تجاری،اقدام به افزایش مبادلات کالا و خدمات کنند و از سوی دیگر،کاهش درآمدهای نفتی و تحریم های یک جانبه غرب علیه کشورمان باعث شده موضوعاتی مثل افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی،مدیریت هوشمندانه وکیفی واردات، تقویت دیپلماسی تجاری و شناخت فرصتهای تجاری و سرمایه گذاری های مشترک با کشورهای هدف بیش از پیش در کانون توجه فعالان اقتصادی و مدیران حوزه کسب وکار قرار گیرد.
انتهای پیام/