سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جای خالی ادغام و تملیک در بازار سرمایه ایران

ادغام و تملیک یکی از پیچیده‌ترین کسب و کارهایی است که اگر طبق یک فرآیند علمی، صحیح و مطالعه شده صورت گیرد، فواید و مزایای زیادی برای شرکت‌ها، سهامداران، صنایع و در نهایت جامعه و اقتصاد خواهد داشت.

به گزارش گروه اقتصای باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، ادغام و تملیک یکی از پیچیده ترین کسب و کارهایی است که اگر طبق یک فرآیند علمی، صحیح و مطالعه شده صورت گیرد، فواید و مزایای زیادی برای شرکت ها، سهامداران، صنایع و در نهایت جامعه و اقتصاد خواهد داشت.
 
اگر بخواهیم تعریف ساده ای از ادغام داشته باشیم می توان این عمل را ترکیب شدن دو یا چند شرکت باهم و تشکیل شخصیت حقوقی مستقل دانست. تملیک نیز اقدامی است که در پی آن یک شرکت درصد قابل توجهی از سهام شرکت دیگر را خریده و کنترل مدیریتی شرکت را به عهده می گیرد. هر کدام از این دو کسب و کار، به شیوه های مختلفی صورت می گیرد که انتخاب آن بستگی به وضعیت شرکت هدف و نوع صنایع شرکت های مرتبط با ادغام و تملیک دارد.
 
صرفه جویی در مقیاس، بین المللی شدن شرکت ها، کاهش هزینه های مالیاتی و عملیاتی شرکت، حذف مدیریت ناکارا در شرکت، افزایش سهم بازار و دست یابی به قدرت بازار از مهم ترین مزایای ادغام و تملیک است.
 
ادغام و تملیک نیز همانند سایر کسب و کارها و فعالیت ها دارای ریسک هایی از قبیل چالش های نیروی انسانی، مشکلات سهامداران، ارزشگذاری نادرست و تناسب فرهنگی است اما ذکر این نکته ضروری است که طبق مفاهیم نظری و ادبیات مالی، عدم وجود ریسک در کسب و کارها بازدهی فعالیت را پایین می آورد؛ در این بین امری که باید انجام داد این است که این ریسک ها را شناسایی و مدیریت کرد. از طرف دیگر ریسک به خودی خود وجود دارد و نمی توان آن را به طور کامل حذف کرد و از آن باید به مثابه تبدیل تهدید به فرصت استفاده نمود.
 
نگاهی اجمالی به ادغام و تملیک در ایران با بسیاری از کشورهای دیگر، حاکی از این است که این مورد در ایران فعالیت خاصی نداشته است که می تواند دلایلی از قبیل نبود قوانین و مقررات در این زمینه و عدم آشنایی ناشران با این مقوله دانست.
 
مقایسه بین متغیرهای مالی شرکت ها قبل و بعد از ادغام و تملیک، حاکی از بهبود فعالیت های شرکت ها بعد از این دو فرآیند دارد. در نهایت می توان این نکته را ذکر کرد جای ادغام و تملیک در بازار سرمایه ایران خالی است، چراکه در بسیاری از شرکت ها و صنایع موجود در بورس تهران، احساس نیاز به ادغام و تملیک در آن ها کاملاً مشهود بوده و امید است با همکاری ارکان مختف بازار به ویژه شرکت های تأمین سرمایه و شرکت های مشاور سرمایه گذاری موانع موجود بر سر راه این دو کسب و کار پربازده برداشته شود.
 
در همین راستا نخستین همایش ادغام و تملیک، مبانی، چالش ها و کارکردهای آن در بازار سرمایه ایران صبح فردا (دوشنبه) با حضور مدیران ارشد این بازار در سالن اجتماعات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) برگزار می شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، بازار ، سرمایه ، ادغام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.