سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

وجود مواد آلی در خاک و آزادسازی عناصر غذایی

استاد گروه علوم خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: مواد آلی در اثر معدنی شدن مقدار قابل توجهی از عناصر غذایی پر مصرف و کم مصرف را در خاک آزاد نموده و به تغذیه متعادل گیاه کمک زیادی می‌نمایند.

ناصر علی اصغر زاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ضمن بیان این مطلب افزود: ماده آلی با بهبود شرایط خاکدانه سازی، وضعیت تخلخل و نفوذ پذیری خاک را بهبود می‌بخشد.

وی تصریح کرد: خاک یک محیط زنده است که بسته به نوع آن در هر سانتی‌ مترمکعب آن میلیون‌ها موجود زنده از جمله قارچ‌ها، باکتری‌ها و… زندگی می‌کنند و مهم‌ترین نقش را در تخریب و تحول مواد آلی در خاک برعهده دارند و به مراحل هوموسی و معدنی شدن مواد آلی سرعت می‌بخشند.

علی اصغر زاد ادامه داد: وجود مواد آلی علاوه بر این که نشان دهنده سلامت و کیفیت خاک است، شاخص مناسبی برای باروری آن به شمار می‌آید که حاصل بر همکنش فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک است.

استاد گروه علوم خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: زارعان و باغداران با استفاده از کود آلی شاهد کاهش تبخیر و همچنین افزایش ظرفیت نگهداری آب خواهند بود.

وی افزود: از کود آلی به عنوان مخزن عناصر غذایی برای گیاهان یاد می‎شود.

علی اصغر زاد با اشاره به نقش کودهای آلی در افزایش ظرفیت تبدیل عناصر غذایی خاک تاکید کرد: افزایش ظرفیت تبدیل عناصر غذایی خاک و افزایش مواد غذایی در آن با استفاده از کودهای آلی در باغ به اثبات رسیده است.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.