سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشکلات روانی اجتماعی افراد عقب مانده ذهنی

افراد عقب مانده ذهنی دارای مشکلات روانی اجتماعی بوده که بهتر است افراد با نوع خفیف و متوسط آن آشنا شوند.

 متین السادات نصری روانشاس ، مشاور و مد رس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، عنوان کرد: خودانگاری منفی و عزت نفس پایین خصوصیات شایع افراد مبتلا به عقب افتادگی ذهنی خفیف و متوسط است که آنها از متفاوت بودن خود با دیگران آگاهند.

وی تصریح کرد: این افراد عقب مانده به دلیل عدم توفیق در آورده کردن توقعات و الرین و جامعه شکست خورده و پیوسته نسبت به همسالان و حتی برادر و خواهرهای کوچیکتر از خود عقب می‌مانند و به طور مکر دچار احساس شکست ویاس می‌شوند.

نصری خاطرنشان کرد: مشکلات برقرار ارتباط نیز در این افراد ، آسیب‌پذیتری آنها را نسبت به احساس ناشایستگی و ناگاهی را بیشتر می‌کند.

این روانشناس تاکید کرد: رفتارهای نامناسب نظیر کناره جویی در این افراد بسیار شایع است  احساس اضطراب ، خشم ، ملال و افسردگی آنها را به احساس مداوم افراط و بی کفایتی می‌توان ربط داد.

وی افزود: عقب ماندگی خفیف و متوسط ممکن است بر اثر محرومیت چشمگیر از لحاظ غذایی و پرورشی ایجاد شود. کودکانی که چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند در معرض آسیب‌ طولانی مدت رشد جسمی و هیجانی هستند.

مراقبت طبی ناکافی ، سود تغذیه مادر سبب نامساعد شدن محیط پیش از تولد می‌شود و در بروز عقب ماندگی ذهنی خفیف و متوسط نقش دارد.بارداری های سنین نوجوانی نیز مزید بر علت است.

این مشاور درپایان گفت: بی‌ثباتی خانواده ، اختلالات روانی ناتوان کننده از والدین ممکن است مانع از تحریک و مراقبت مناسب کودک عقب افتاده ذهنی شود. بنابراین ایجاد محیط‌های آموزشی مناسب که با شرایط این کودکان همگون باشد یکی از الزاماتی است که باید توجه شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.