سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قصریانی :

بانک اطلاعاتی آنلاین تالابهای کشور تدوین می شود

مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور جلوگیری از اثرات احتمالی برخی اقدامات احیایی در این عرصه ها انجام طرحهای مطالعاتی پیش از اجرا ضروری است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، فرهنگ قصریانی مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توسعه و تغییرات گسترده در دهه های اخیر منجر به تخریب اکوسیستمهای طبیعی کشور شده است، گفت: حفاظت از این عرصه ها از وظایف و دغدغه های اصلی این سازمان است که برای اولویت سنجی و جلوگیری از اثرات احتمالی برخی اقدامات احیایی در این عرصه ها انجام طرح‌های مطالعاتی پیش از اجرا ضروری است.
 
وی افزود: با توجه به تاخیر در بروز تغییرات در اکوسیستم‌ها نتایج اقدامات اصلاحی به مرور زمان قابل مشاهده خواهد بود و این امر در خصوص تالاب‌ها که از نظر اکولوژیک روند توالی خود را طی می کند به مراتب سخت تر و پیچیده تر است.
 
*زیست بومهای تالابی همواره مورد توجه ویژه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست است
 
قصریانی با تاکید بر اینکه زیست بوم‌های تالابی همواره مورد توجه ویژه مسئولان مرتبط و بخصوص سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهار داشت: هر ساله در روز 13 بهمن ماه مراسم روز جهانی تالابها برگزار می گردد و شعارهای تالابی بعنوان چشم انداز، سیاستهای سازمان و ملاک عمل اقدامات این سازمان در نحوه تعاملات بین بخشی و بین المللی در موضوعات مربوط به تالابها است.
 
همچنین بزرگداشت این روز تمرکز و توجه رسانه ها و سایر ذینفعان و نهادهای مرتبط و مسئول را به این مهم جلب می کند.
 
وی تصریح کرد: برنامه ها و طرحهای در دست اقدام این سازمان برای حفاظت و احیای تالابهای کشور همواره با همفکری مسئولان، کارشناسان و دلسوزان این عرصه تهیه گردیده و دیدگاهها و نقطه نظرات فنی و نوین در تصمیم سازی و تصمیم گیریها لحاظ شده است.
 
قصریانی ادامه داد : مباحث مربوط به تغییرات اقلیم و خشکسالیهای اخیر هر چند تکراری  یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر عرصه های طبیعی بخصوص زیست بومهای آبی بوده و از آنجا که خارج از کنترل منطقه ای می باشند، لزوم سازگاری با این تغییرات در برنامه کار این سازمان قرار دارد.
 
وی تصریح کرد: بحث های مربوط به تالابهای بین المللی هامون از طریق وزارت امور خارجه، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست همواره یکی از محورهای مذاکرات جهت تعامل برای تامین حقابه محیط زیستی هامون، با دولت کشور افغانستان می باشد.
 
*بانک اطلاعاتی آنلاین تالابهای کشور تدوین می شود
 
مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه دسترسی به اطلاعات بروز با صحت علمی قابل قبول جهت اقدامات مدیریتی موثر ضرورتی مهم است، اظهار داشت: مطالعات فنی مربوط به زیست بومهای تالابی با اعتبارات مصوب در تعدادی از تالابها انجام شده و موجود می باشد و در بسیاری دیگر در حال انجام است.
 
وی با اشاره به مطالعات تعیین حقابه اکولوژیکی در تالابهای مهم کشور آغاز شده است، ادامه داد: تشکیل بانک اطلاعاتی آنلاین تالابهای کشور در دست تدوین بوده و داده ها در حال بارگذاری هستند.
 
قصریانی با بیان اینکه موضوع تعیین حقابه اکولوژیکی تالابهای کشور از اولویتهای سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: مطالعات تعیین حقابه در تالابهای مهم کشور آغاز گردیده است.
 
وی ادامه داد: روند تخصیص حقابه پایین دست سدها بویژه تالابها علیرغم مسائل اقتصادی – اجتماعی از طریق دستگاههای مسئول در دست پیگیری است.
 
*تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالابهای کشور با مشارکت جوامع محلی
 
این مقام مسئول با بیان اینکه تدوین برنامه های مدیریت مناطق تحت مدیریت سازمان از طریق طرحهای توجیهی و تفصیلی مناطق صورت می پذیرد، افزود: تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالابهای کشور با مشارکت کلیه ذینفعان بخصوص جوامع محلی با همکاری طرح بین المللی حفاظت تالابهای ایران در تعدادی از تالابها صورت پذیرفته و در سایر تالابهای مهم کشور در دست انجام است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تالاب ، اطلاعات ، مطالعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.