سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهانگیری عنوان کرد

گسترش، توسعه و تقویت گردشگری از الویت‌های دولت یازدهم

جهانگیری گفت: استراتژی دولت توجه و اهتمام جدی به گسترش و تقویت گردشگری در ستوه و زمینه‌های مختلف است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم در افتتاح هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته ضمن خیر مقدم به میهمانان و تشکر از برگزارکنندکان و دست اندرکاران گفت: جای خوشحالی که امروزه خانواده بزرگ گردشگری کشور در فضای ملی متاثر از حضور کم نظیر و با شکوه 22 بهمن گرد آمده اند دولت خود را وام دار و قدردان مردمی می‌داند که نشان دادند 22 بهمن همچنان روز ، ملت، ایران است، روز نظام است، روز امام و رهبری است، و روز همه با هم است.

گردشگری و اقتصاد و نیازهای آن که موضوع این نشست ارزنده است از جمله مسائل محوری و مورد توجه دولت است، دولت به گردشگری در کنار اهمیت‌ها و ضروریت‌های قدیم به عنوان پدیده‌ای جدید و جهانی و صنعتی موثر در توسعه ملی می‌نگردد.
 
توسعه صنعت گردشگری هم از الویت‌های راه بردی دولت و هم از الویت‌های مسئله محور است.

جهانگیری در ادامه اظهار داشت: در سطح اول استراتژی دولت توجه و اهتمام جدی به گسترش و تقویت گردشگری در ستوه و زمینه‌های مختلف است بر همین اساس دولت در برنامه‌ای ششم خود توجه جدی به ایجاد و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری هم در زمینه‌های فرهنگی و حقوقی و هم در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت.

یکی از زیر ساخت‌های مورد توجه ما که خوشبختانه با همکاری وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی انتظامی به فرجام رسید مسئله ارتقاء امنیت گردشگران است.

دولت در زمینه تامین حقوق صنفی گردشگران خارجی به این موضوع توجه دارد که باید حتی گردشگران غیر مسلمان در کشور ما به عنوان یک سرزمین اسلامی است از حقوق بشرو و برابر برخوردار باشند حقوق گردشگران غیر مسلمان در  سرزمین‌های اسلامی واقعیتی تاریخی  است که از دیر باز مورد توجه مراجع علما و متفکران مسلمان بوده و در ایران امروز نیز منجر به اتخاذ تدابیر ازنده از سوی صاحب نظران دین و حقوق دانان ایرانی، نظام حقوقی، نظام سیاسی، و نظام اجرایی کشور شده است.
 
معاون اول دولت یازدهم در ادامه تصریح کرد: دولت فراهم ساختن زمینه‌های لازم برای تحقق فرهنگ مدارا، تفاهم و صلح دوستی را در جهان امروز به عنوان یکی از مهمترین کارکردهای گردشگری ضروری می‌داند.
 
گردشگری به واقع معقوله‌ای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز هست و این ظرفیت را دارد که از تفاوت‌های قومی و مذهبی فرصت‌های جدید بیافریند و جذبه‌های فرهنگی تاثیر گذار خلق کنند و به جای تنازع و درگیری، دوستی و دیگر پذیری بنشاند.
 
ما در جهانی به سر می‌بریم که متاسفانه از سوی خشونت و افراتی گری و تعصب‌های کور به هویت‌های خشن قومی و مذهبی شکل داده است و از سوی دیگر دستیابی گروها و جریان‌های خشن و متهجر به انواع فناورهای نوین و صلاح مخرب زندگی را در همه جا برای بشر با مخاطره و ریسک همراه کرده است خطر چنین وضعیتی ایجاب می‌کند که مدارا جوی در جهان ترویج شود و روح آشنای و آشتی در میان جوامع و ملت‌ها اشاعه یابد.
 
گردشگری در این پیچ تاریخی نقش تاریخی خود را در تقویت هم پذیری جهانی ایفاء کند باید همه کمک کینم تا فلسفه‌ی وجودی گردشگری که ادراک نیک نفسانه از جهان است در فهم تاریک اندیشانه جهان امروز قلبه نماید.  

وی در ادامه تصریح کرد: در اینجا من از میهمانان دولت جمهوری اسلامی ایران از جمله نمایندگان سیاسی و سازمان‌های بین المللی می‌خواهم که در این فرآیند به برآوردن انتظار ما از نهادهای جهانی کمک کنند.

انتظار متقابل ما التزام به مشارکت جمعی در این مهم است انتظار ما این است که سازمان‌های جهانی در ترسیم چهره واقعی گردشگری ایران احتمام کافی به عمل آوردند ما همانگونه که با عضویت در مجامع جهانی خود را ملزم به  رعایت اصول و قواعد آنها می‌دانیم متقابلأ خواسته‌های مشروعی نیز داریم که باید به آنها توجه شود سازمان‌های جهانی می‌توانند ما را در حفاظت از منابع گردشگری و تقویت ظرفیت‌های ملی در جمله آنها میراث فرهنگی کم نظیر ما کمک کنند.

سازمانهای جهانی می‌توانند در مرمت و نگهداری آثار تاریخی  ایران با توجه به وسعت بسیار آنها نقش موثری‌تری داشته باشند.
 
جهانگیری در ادامه بیان کرد: درست است که ما بیش از 31 هزار اثر ثبت‌ شده ملموس تاریخی داریم اما، اینها فقط بخش کوچکی از بیش از 1 میلیون اثر تاریخی و فرهنگی وجودمان حفظ نگهداری این بخش بزرگ نیاز مشارکت بیشتر جامع جهانی دارد.
 
 معاون اول دولت یازدهم در ادامه به مقوله دوم که توجه دولت به صنعت گردشگری از منظر نیازهای آجل و مسائل فوری پیش رو اشاره کرد و گفت: ما امروز با مسائله کاهش شدید و سریع بهای نفت مواجع شده‌ایم و به ضرورت باید به ظرفیت‌های جایگزین در اقتصاد منهای نفت بپردازیم گردشگری برای جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی و تحقق رونق اقتصادی و حفظ روند رشد اقتصاد کشور منبعی مهم و اساسی است.
 
وی در ادامه از مدیران و دستاندرکاران صنعت گردشگری کشور که فعالیت‌ آنها سبب تحرک و تکاپوی در فضای کسب کار کشور شده است قدر دانی کرد و اعلام کرد دولت در حال تدوین برنامه ششم توسعه کشور همه‌ای ملاحظات صنعت گردشگری را مد نظر قرار داده است.

برنامه ششم توسعه کشور به عنوان سند  راه بردی ما برای 5 سال آینده از اهمیت خاصی برخوردار است و آن گونه که به من  اطلاع داده‌اند سازمان میراث فرهنگی وصنایع دستی، گردشگری از جمله سازمان‌های در تدوین پیش نویس برنامه‌های خود جلوتر است و در کمیته تنظیم برنامه ششم شورای به نام شورای میراث فرهنگی و گردشگری در صدر شوراهای تدوین کننده برنامه قرار دارند.
 
در این جا باید از دستگاه‌های مختلف دولت در بخش‌های فرهنگی گردشگری، اقتصادی و ارتباط بخواهیم که عملا به مدیریت مکان، زمان و فضا در حوزه سفر و گردشگری مباردت کنند.

جهانگیری در ادامه به جاذبه‌های متنوع گردشگری ایران اشاره و بیان داشت: از کوه و دریا و طبیعت جذاب تا فضاهای مذهبی و آثار هنری و تاریخی گوناگون و ماه‌ها و فصول مناسب و سفر به نواحی مختلف، این درست نیست که امکان به ایام خاص و مناطق خاص و شیوه‌های خاص و استفاده از وسایل خاص حمل ونقل محدود شود این رویه متاسفانه سبب آسیب دیدن تن و روان مسافران و نیز تخریب محیط زیست شده است ما کا در اندیشه و فرهنگ خود  زمین را مادر خود می‌دانیم باید  برای حفظ محیط زیست از این باور و فرهنگ مدد جویم.

به این اعتبار باید نسبت به تمرکز و تراکم سفر و انباشت فشار و تقاضای سفر در ایام محدود و آثار زیان بار آن از جمله خسارت‌های انسانی و مادی حساس باشیم و با سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب توازن و تعادل را عملا در توسعه گردشگرمحقق کنیم.
 
 جهانگیری در ادامه از صاحب نظران و دست اندرکاران حوزه فرهنگ و رسانه خواست که دولت و مردم را در پیشبرد این مهم یاری کنند و فعالان بخش خصوصی و نهادهای عمومی و معدنی نیز خود را پایه اصلی توصعه وصنعت گردشگری بدانند.
 
صنعت گردشگری صنعتی دولتی نیست و دولت  باید تنها خود را تسهیل‌گر و زمینه ساز حضور فعال سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه بدانند.

جهانگیری در پایان  ضمن ابراز امیدواری نسبت به توسعه صنعت گردشگری خاطر نشان کرد:  صنعت گردشگری کشور ما نیز همانند گردشگری کشورهای توسعه یافته به عنوان منبع پایدار درآمد و منشا مطمئنی برای رونق و رشد اقتصاد ملی تبدیل شود و توان کشور را در مواجه با تحدید‌های اقتصادی، نواسان‌های بازارهای بین المللی و فراز و فرود قیمت محصولات زیر زمینی بالا برد.

تردید نکنیم که توصعه صنعت گردشگری ضرورت و فرصت جدی ملی ماست.  
 
انتهای پیام/
 
برچسب ها: اقتصاد ، نمایشگاه ، افرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.