سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو مجلس سنای افغانستان

اثرپذیری "افغانستان" از انقلاب اسلامی/ ایران الگوی حکومت داری مناسبی است

عضو مجلس سنای افغانستان با اشاره به اینکه انقلاب جمهوری اسلامی ایران، آثار و ثمرات سازنده زیادی از خود بر جای گذاشت، افزود: انقلاب ایران به لحاظ پایه‌ریزی یک نظام موفق و مستقل اسلامی می‌تواند الگوی مناسبی باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "محمود دانشجو" عضو مجلس سنای افغانستان ، اظهار داشت: انقلاب جمهوری اسلامی ایران به خاطر توفیق خویش در پایه‌ریزی یک نظام موفق و مستقل اسلامی می‌تواند الگوی مناسبی برای کشورهای اسلامی قرار گیرد.
 
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران که بر اساس انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) پایه‌ریزی شد، در عرصۀ ارائه خدمات اقتصادی و امنیتی، کارکرد ارزنده و اساسی داشته؛ به طوری که اینک جمهوری اسلامی ایران در سطح کشورهای منطقه، یکی از کشورهای پیشتاز و پیشرفته به حساب می‌آید.
 
اثرپذیری افغانستان از انقلاب جمهوری اسلامی ایران
 
دانشجو، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: انقلاب جمهوری اسلامی ایران در عصری که به لحاظ سهولت و سرعت در انتقال اطلاعات، «عصر انفجار اطلاعات» نامیده شد، اتفاق افتاد و از این جهت پیام این انقلاب به کشورهای همسایه و منطقه محدود و محصور نماند بلکه به سرعت و شدت شگفت‌انگیزی به سراسر جهان منتقل و منتشر شد.
 
وی افزود: طبیعی است که اثرات انقلاب جمهوری اسلامی ایران بر افغانستان به عنوان یک کشور همسایه، برجسته‌تر و محسوس‌تر از سایر نقاط جهان بود؛ به طوری که در انقلاب مردم افغانستان علیه دولت کمونیستی از بسیاری از ویژگی‌های انقلاب جمهوری اسلامی ایران پیروی و استفاده صورت گرفت.
 
انقلاب در ایران و افغانستان؛ تشابهات و تفاوت‌ها
 
دانشجو، در ادامه اظهار داشت: رهبری روحانیون، انگیزه‌های دینی، فعالیت‌های فداکارانه و استقبال پرشور مردم از انقلاب، از ویژگی‌های مشترک انقلاب جمهوری اسلامی ایران در برابر نظام شاهی و انقلاب مردم افغانستان در برابر دولت کمونیستی می‌باشد.
 
وی افزود: انقلابی که در جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد، توفیق تأسیس یک نظام نمونه و موفق را نصیب شد؛ اما انقلاب افغانستان به چنین توفیقی دست نیافت و به بیان بهتر انقلابیون افغانستان نتوانستند-آن گونه که انتظار می‌رفت- نظام و دولتی ایجاد کنند که هم هویت اسلامی و هم توانایی تامین نیازهای مشروع و مسلم مردم را داشته باشد.
 
این دانش‌آموخته دینی افغانستانی تصریح کرد: انقلابیون و مجاهدین افغانستان نه تنها نتوانستند یک دولت موفق‌ و تواناتری از دولت کمونیستی ایجاد کنند، بلکه دولتی را تاسیس کردند که نه تنها درماندگی آن در تأمین ابتدایی‌ترین نیازهای مردمی برهمه هویدا گشت، بلکه نتوانست چتر فراگیری برای حضور و مشارکت تمام مردم افغانستان به وجود آورد و بر پایه پشتوانه و حس حمایتی مردم، بستری برای بقا پویایی و پایداری خود فراهم آورد.
 
این عضو مجلس سنای افغانستان تصریح کرد: دخالت کشورهای بیرونی در افغانستان به دلیل به درازا کشیده ‌شدن انقلاب مردم افغانستان سبب شد که انقلابیون این کشور توفیق ایجاد یک دولت مقتدر و موفق اسلامی را نصیب نشوند، اما تدابیر انقلابیون جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از مداخلات کشورهای بیرونی سبب شد، که از یک سو، سرعت در پیروزی انقلاب با کمترین هزینه مالی و جانی ممکن را شاهد باشند و از سوی دیگر نتیجه نیک و ثمرات‌ سازنده‌ای، از جمله تاسیس یک نظام مشروع، مستقل و موفق اسلامی برای آن(انقلاب) شکل گیرد.
 
/انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.