سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واشنگتن تایمز:

حمایت کنگره از اقدامات اوباما در قبال داعش نوعی انتقاد از سیاست خارجی اوست

واشنگتن تایمز نوشت حمایت جمهوری‌خواهان آمریکا از طرح احتمالی باراک اوباما رئیس جمهور درباره حمله نظامی گسترده تر علیه داعش در واقع نوعی انتقاد آنها از سیاست خارجی وی و اعمال فشار بر اوباما است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مطلبی درباره تصمیم واشنگتن برای مقابله با داعش نوشت، پس از درخواست باراک اوباما رئیس جمهور از کنگره برای صدور مجوز به منظور حمله نظامی علیه داعش، جمهوری خواهان وعده دادند به همراه همکارانشان در کنگره هر اختیاراتی را که اوباما برای مقابله با تروریست ها نیاز دارد به وی اعطا کنند.
در حالی که جمهوری خواهان درباره اکثر موضوعات دیگر به اختیار انحصاری اوباما اعتماد ندارند، اکنون اعلام کرده اند تلاش خواهند کرد دست وی را برای اتخاذ همه گزینه ها به منظور مقابله با داعش باز خواهند گذاشت.
سناتور جیمز اینهوفر از ایالت اوکلاهاما- یکی از منتقدان همیشگی اوباما- گفت کنگره باید اختیارات و قدرت ضروری و مناسب را تصویب کند و سناتور اورین هاچ نیز گفت محدود کردن دامنه جغرافیایی عملیات آمریکا یا استفاده از نیروی نظامی محدود فقط به تروریست ها کمک می کند تا استراتژی خود را برنامه ریزی کنند.
تلاش جمهوری خواهان برای دادن اختیارات بیشتر به اوباما رای اعتماد آنها به رهبری وی نیست بلکه بیشتر نوعی توبیخ خودداری اوباما از انجام کارهای لازم برای شکست دادن داعش است. 
مشاور یکی از سناتورهای جمهوری خواه گفت علت این که منتقدان اوباما تلاش می کنند اختیارات بسیاری به وی بدهند در واقع نوعی انتقاد از عملکرد وی است. خود رئیس جمهور این اختیارات را نمی خواهد بلکه قصد دارد مردم را قانع سازد همین اقدامات محدودی که انجام می دهد کافی است.
سناتورها گفتند انتظار دارند اوباما روز چهارشنبه لایحه ای به کنگره ارائه و بر اساس آن مجوز اقدام نظامی علیه داعش را درخواست کند. این اقدام به ماه ها بن بست میان اوباما و رهبران جمهوری خواه که هر یک معتقد بودند دیگری باید گام نخست را بردارد، پایان می دهد.
سناتورهای دموکرات در مجلس نمایندگان روز سه شنبه با مقامات کاخ سفید تشکسل جلسه داده اند، این در حالی است که سناتورهای جمهوری خواه چهارشنبه شب برای بحث درباره این لایحه تشکیل جلسه خواهند داد.
در بحث درباره صدور مجوز برای اقدام نظامی علیه داعش به سه موضوع تاکید شده است: این مجوز تا چه مدت اعتبار خواهد داشت، آیا در این مجوز به طور روشن درباره مکان هایی که باید رئیس جمهور در ان ها وارد عمل شود، اشاره خواهد شد و این که این مجوز شکل ها استفاده از نیروی نظامی را برای رئیس جمهور محدود خواهد کرد، به عنوان مثال استفاده محدود از نیروی نظامی زمینی.
انتظار می رود رئیس جمهور این مجوز را برای سه سال درخواست کند و نیروهای نظامی آمریکایی نقش بیشتری داشته باشند. این در حالی است که سناتور بیل نلسون دموکرات از ایالت فلوریدا پیش بینی می کند در این لایحه احتمال استفاده از نیروها و مشاوران ویژه برای اهداف دفاعی نیز وجود دارد.
سناتور جان مک کین، سناتور جمهوری خواه از ایالت آریزونا و رئیس کمیته خدمات نظامی سنا، گفت محدود کردن حملات به مناطق جغرافیایی مشخص شده‌ که سوریه نیز از آن مستثنی شده باشد، به بشار اسد رئیس جمهور سوریه اجازه می دهد به همه اهداف خود برسد.
وی گفت از تصویب قانونی حمایت می کند که نبرد با داعش و همه گروه های دیگر تروریستی را شامل شود. 
رهبران دموکرات در این باره موضع محتاطانه ای اتخاذ کرده و گفتند در دیدار در پشت درهای بسته خود با دولت در روز سه شنبه درباره جزئیات این موضوع بحث می کنند.
جمهوری خواهان معتقدند- اختیارات بیشتر و به دنبال آن مسئولیت بیشتر- مانع خواهد شد رئیس جمهور سال دیگر در کنگره حاضر شده و اعلام کند به این علت که اختیارات کافی نداشته است، نمی تواند در جنگ پیروز شود.
از طرف دیگر در اختیار قرار دادن گزینه های بسیار، این سوال را در ذهن مردم ایجاد می کند چرا رئیس جمهور از آنها استفاده نمی کند و به این ترتیب سیاست خارجی اوباما بیشتر از گذشته زیرسوال خواهد رفت.


انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.