سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

تالاب قوری گل از تالاب‌های بین المللی حفاظت شده کشور

رییس روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی گفت:تالاب قوری گل به عنوان يكي از تالاب‌هاي بين‌المللي حفاظت شده كشور به ثبت رسيده است.

قاسم زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت:در خصوص تنوع زیستی در منطقه ی قوری گل میتوان به یکصدو یازده مورد گونه ی جانوری مهره دار،دویست و هشتاد گونه گیاهی،چهار گونه دوزیست ،یک کومه ی ماهی،نودودو گونه پرنده و چهارده گونه خزنده اشاره کرد.

وی اردک سرسفید و مرمری و بلوط را از شاخص ترین پرندگان مهاجر آبزی این منطقه برشمرد و اعلام کرد: آب قوری گل با توجه به ترمیم کانال صبري چاي که از آبان ماه امسال شاهد وجود آب در این منطقه هستیم.

قاسم زاده  گفت:با توجه به این که  قوری گل در منطقه ی کوهستانی و سردسیر قرار دارد با وقوع بارندگی و برودت هوا عمل انتقال آب با مشکلاتی درگیر است و تامین اب تالاب از دامنه های سهند و یخ بستن آب کانال از دیگر مشکلات این منطقه محسوب می شود.

قاسم زاده ادامه داد:انجام "فنس کشی" طولی دو نیم کیلومتری جهت حفاظت و مدیریت  منطقه ی قوری گل ،بهره برداری از چرا گاهها و نیزارها ی اطراف تالاب ،ترمیم و اصلاح کانال انتقال آب احداث و تجهیز سایت پرنده نگری و نصب دوربین های مدار بسته تالاب  از اقدامات انجام شده در تالاب قوری گل می باشد.

وی همچنین دیگر اقدامات آتی در منطقه ی تالاب قوری گل را مطالعه و اجرای الگوی معیشت جایگزین در روستاهای حاشیه تالاب ،انجام آموزش های  زیست محیطی  تالاب در سطح مداری استان به ویژه در مدارس مجاور تالاب قوری گل،توانمند سازی  و اموزش ملی و برگزاری کارگاههای آموزشی  اعلام کرد.

رییس روابط عمومی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به ترمیم و اصلاح کانال صبری چای از افزایش  پنجاه درصدی آب تالاب قوری گل  خبر داد که نسبت به سال قبل ششصد هزار متر مکعب پیشروی دارد به طوری که هم اکنون  بیش از سه ماه است که عملیات انتقال آب  با شصت و هفت لیتر در ثانیه در این تالاب انجام می گیرد.

وی گفت:تالاب قوری گل در سال 1354 در فهرست تالاب  های بین المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در سال 1373 به عنوان منطقه ی شکار ممنوع  و از سال 1391 شمسی بخشی از منطقه ی حفاظتی به شمار می آید.

وی تصریح کرد:مهمترین و اصلی ترین منبع تامین آب قوری گل از اب های زیر سطحی ،سیلاب ها ،آبراهه ها و بارش های فصلی و آب وارد شده از کانال صبری چای و نوجه ده کوه است.

به گفته ی وی سایت های پرنده نگری در اوایل سال 1394 در تالاب قوری گل راه اندازی می شود.

منطقه ی قوری گل در هجده کیلومتری شهرستان بستان آباد و چهل و دو کیلومتری شهر تبریز واقع شده است.

قاسم زاده در پایان گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز از بازدید کنندگان و اهالی منطقه خواست ازورود به تالاب و هم چنین آتش زدن بوته ها خود داری کنند و تنها از مجتمع موجود در آن محل از تالاب قوری گل دیدن کنند.
انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.