سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسعود جعفری‌جوزانی در نشست فیلم «ایران‌برگر»:

پروانه ساخت «ایران برگر» را قبل از سال 88 گرفتم/ فیلم را دو بار ببینید

کارگردان «ایران برگر» گفت: افتخار می‌کنم که «ایران برگر» را ساختم. امیدوارم هر ایرانی این فیلم را دو بار ببیند؛ یک بار برای خندیدن و یک بار هم برای فکر کردن.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، نشست فیلم «ایران‌برگر» با حضور مسعود جعفری جوزانی کارگردان، فتح‌الله جعفری جوزانی تهیه‌کننده، محمدهادی کریمی نویسنده، تورج منصوری مدیر فیلمبرداری، حسن زاهدی مدیر صدابرداری و سحر جعفری جوزانی و حمید گودرزی بازیگران فیلم برگزار شد.

در ابتدا عزیز الله حاجی مشهدی منتقد برنامه با یادی از زاون قوکاسیان، محمدتقی فهیم و حسین معززی نیا جلسه نشست پرسش و پاسخ را آغاز کرد.

مسعود جعفری جوزانی کارگردان «ایران برگر» در خصوص نحوه تولید فیلم خود گفت:‌ ایران‌برگر یک فیلم ساده است که در آن گروهی از مردم می‌خواهند یک دموکراسی به وجود آورند هیچ نماد و سمبلی در فیلم وجود ندارد.

وی با اشاره به هدف خود مبنی برساختن این فیلم ومدت زمان طولانی عنوان کرد: پرونده و سابقه هر کسی هدف وی را بازگو می‌کند و در مورد هدفم حرفی ندارم اما باید بگویم که فیلم طولانی نشده است همه ما به فیلمی 90 دقیقه‌ای عادت کرده‌ایم اما من فکر می‌کنم که مخاطب به اندازه پولی که داده است باید فیلم ببیند.

جوزانی در پاسخ به استفاده از لهجه لری در این فیلم اظهار داشت: وقتی فیلمی در تهران ساخته می‌شود از لهجه تهرانی استفاده می‌کنم و وقتی فیلمی در لرستان ساخته شود با لهجه لرستانی ساخته می‌شود. خیلی افتخار می‌کنم که با لهجه خودمان فیلم ساخته‌ایم دلیل اعتراضات اخیر  تمسخر گرفتن یک لهجه یا یک گویش است یا به یکی از شخصیت‌های محلی بی‌احترامی شده است. من افتخار می‌کنم که فیلم «ایران‌برگر» را ساخته‌ام.

وی در خصوص دلیل انتخاب نام ایران برگر برای این فیلم افزود : هر اندیشه فکر و عقیده‌ای که وارد ایران شده ما دگرگونش کرده‌ایم و بازخوانی متفاوتی از آن انجام داده‌ایم. عنوان این فیلم هم در جهت همین موضوع انتخاب شده است. امیدوارم هر ایرانی این فیلم را دو بار ببیند یک بار برای خندیدن و یک بار هم برای فکر کردن.

جوزانی در پاسخ به اینکه آیا این فیلم را قبل از سال 88 هم می ساخت عنوان کرد: پروانه ساخت این فیلم در سال 80 گرفته شد و با عوامل فیلم نیز قرارداد بستیم اما به دلیل همزمانی با تولید سریال «درچشم باد» به وقفه افتاد در غیر این صورت این فیلم در همان سال ساخته شده بود من 10 سال دیگر هم این فیلم را بخواهم بسازم تضاد اندیشه را نشان خواهم داد.

تورج منصوری مدیر فیلمبرداری این فیلم نیز در ادامه گفت: سعی کردیم این کار را به معنای واقعی کلمه تیمی انجام دهیم هیچکدام یک از بچه‌ها تلاش نکردند که خودنمایی کنند و از قالب داستان و قصه بیرون بیایند.

وی ادامه داد:زمانی که فیلمنامه را خواندم ترسیدم از اینکه نتوانیم این متن را به همین شکل اجرا کنیم و اگر فیلم امروز مورد توجه قرار گرفته به خاطر این است که مجموعه ما در کنار هم هماهنگ عمل کرده است.

حسن زاهدی مدیر صدابرداری این فیلم نیز عنوان کرد: این فیلم تجربه جدیدی برای من بود و کار کردن در کنار کسانی مثل مهدی ابراهیم‌زاده و تورج منصوری به من آرامش می‌داد. 

مدیر صدابرداری با ابراز تاسف از سالن های نمایش اظهار داشت: متاسفانه وضعیت سالن‌های نمایش ما از نظر صدا خیلی بد است و زحمات ما دیده و شنیده نمی‌شود. در سالن‌های ما متخصص صدایی وجود ندارد که صداها را تنظیم کند.
 
سحر جعفری جوزانی بازیگر این فیلم گفت: من فکر نمی‌کنم که کارهایم در این چند وقت اخیر کلیشه شده باشد نقش‌های شخصیت‌های که تا الان بازی کرده ام کاملا متفاوت بوده است. شخصیت من در فیلم دعوت و شخصیتم در فیلم ایران‌برگر فقط در لهجه مشترک هستند و شخصیت‌ها کاملا متفاوت از یکدیگرند.

محمد هادی کریمی نویسنده ایران‌برگر در خصوص شرایط نوشتن فیلمنامه این فیلم گفت: سال 80 بود که آقای جوزانی مشغول بازنویسی سریال در چشم باد بود و قرار بود این کار برای نیمه دهه 80 آماده شود در همان زمان همانطور که ایشان مشغول انجام دادن آن کار بودند طرح اولیه ایران‌برگر را با من در میان گذاشتند که این ایده نهایتا در سال 84 تبدیل به یک فیلمنامه شد.

وی افزود: این فیلم در همان سال 84 پروانه ساخت گرفت اما به دلیل آغاز سریال در چشم باد ساخت آن به تعویق افتاد. آثار آقای جوزانی معمولا کارهای حماسی و تاریخی هستند اما سوالی که مطرح است این است که چرا جوزانی سراغ یک پروژه کمدی رفته، به نظر من او در طی ساخت در چشم‌باد چیزهایی می‌دید که از فرط تراژیک بودن کمدی تبدیل می‌شدند.

این نویسنده ادامه داد: شاید ایران‌برگر دوقلو و همزاد در چشم‌باد باشد. شاید اگر مسعود جعفری جوزانی یک سده در تاریخ دموکراسی‌خواهی ایران خلق نمی‌شد این پروژه نیز خلق نمی‌شد.

حمید گودرزی دیگر بازیگر این فیلم نیز در سخنانی کوتاه گفت: تبریک می‌گویم به محسن تنابنده، مهین نویدی و حسن زاهدی که برای این فیلم کاندید شده‌اند. من مدت‌ها بود که دوست داشتم با آقای جوزانی کار کنم و خوشحالم که این اتفاق در ایران‌برگر افتاد.

در پایان اصغر نژاد ایمانی در خصوص همکاری خود اظهار داشت: من بارها در مورد کارم توضیح داده ام برای من در وهله اول ارتباط گرفتن با صاحب اثر اهیمت دارد و آشنایی با جوزانی با جایگه ویژه در سینما ارزش بالایی داشت.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.