سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قالی اردبیل؛

قالی اردبیل شاهکار هنر قالی بافی عهد صفوی

قالی معروف اردبیل که در سال 946 هـ ق زمان سلطنت شاه طهماسب اول بافته شده و به جرات می توان گفت: شاهکار هنر قالی بافی عهد صفوی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ این فرشبه لحاظ سبک و طرح در گروه فرشهای ترنجی شمال غرب قرار دارد.

این فرش از جهات مختلف تاریخی و هنری دارای اهمیت است؛ اولاً این فرش شاهکار هنر فرش بافی ایران در عهد صفوی است.

ثانیاً از لحاظ الگوی طرح ترنجی به شکل تکامل یافته است.

ثالثاً این فرش دارای تاریخ بافت و نام استادکار است.

قرینه سازی و توازن اجزا در قالی اردبیل به نسخ مصور و مینیاتور شباهت داشته و بالا و پایین ترنج میانی آن، نقش رمز گونه ای از قندیلهایی است که زمانی روشنی بخش بقعه و مزار شیخ صفی بوده است.

در حقیقت این قندیلها تجسم آیه 35 سوره مبارکه نور است: خداوند نور زمین است، داستان نورش به مشکوتی ماند که در آن روشن چراغی باشد و آن چراغ در میان شیشه ای که تلالو آن گویی ستاره ای است درخشان و روشن از درخت مبارک زیتون، گرداگرد ترنج اصلی ترنجهای کوچکی طراحی و در هر سوی آن یک قندیل که نشانه تقدس فرش است طراحی و در چهار گوشه فرش ربعی از نقش وسط فرش بافته شده است.

زمینه قالی اردبیل آبی پررنگ و گلها و طرحهای اسلیمی آن با رنگ سرخ، سبز و زرد کار شده و متشکل از غنچه و شاخ و برگ ، بندهای اسلیمی، گلهای شاه عباسی است که در نهایت استادی پرداخته شده و با وجود سادگی، نقوشرا چنان در مجموع قالی پراکنده اند که بیننده ثروتی بی پایان و زندگی آسوده و پرنعمتی را از آن ادراک می کند.

امتیاز فرش اردبیل بر سایر قالیهای عصر صفوی وجود نام بافنده یا طراح و تاریخ بافت آن با بیتی عرفانی از اشعار خواجه حافظ شیرازی است:

جز آستان توام در جهان پناهی نیستسر مرا بجز این در حواله گاهی نیست

این قالی تا اواخر عصر قاجار زینت بخش تالار دارالحفاظ بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بوده است ، در آن زمان به علت تعمیرات ضروری بقعه و نبودن اعتبار، این قالی فروخته شده و از ایران خارج می شود و هم اکنون زینت بخش موزه ویکتوریا آلبرت انگلیس می باشد.

طی سالهای اخیر، از سال 1375 تا 1382، با تلاش سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فرشی با همان ابعاد و نقشه در محل تالار دارالحفاظ باز بافی و پس از اتمام بافت در مرداد ماه سال 1382 در کف عمارت چینی خانه بقعه شیخ صفی مفروش شده است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اردبیل ، قالی ، عهد ، صفوی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.