سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

8700 سرباز در مقابل بوکوحرام

منابع رسمی آفریقایی اعلام کردند نیروی چندملیتی که قرار است بر ضد گروه افراط گرای بوکو حرام مستقر در نیجریه تشکیل شود، مرکب از 8700 سرباز خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارشناسانی که برای بررسی تشکیل نیروی چندملیتی مبارزه با گروه بوکوحرام در نشستی در یائونده گردهم آمده بودند، در بیانیه پایانی نشست خود تاکید کردند پنج کشور آفریقایی که قرار است این نیروی چندملیتی را تشکیل دهند تعهد کرده‌اند 8700 سرباز در اختیار این نیرو بگذارند. 

در بیانیه پایانی نشست کارشناسان در یائونده آمده است:" نمایندگان کشورهای بنین، کامرون،  نیجر، نیجریه و چاد آمادگی خود را برای بسیج هشت هزار و هفتصد سرباز، مامور پلیس و نیروی غیرنظامی در قالب نیروی چندملیتی مبارزه با بوکو حرام اعلام کرده اند. "

پیش از برگزاری نشست کارشناسی یائونده اعلام شده بود نیروی چندملیتی مبارزه با بوکو حرام از هفت هزار و پانصد سرباز تشکیل خواهد شد. نه سهم مشارکت کشورها و نه شمار دقیق نظامیان، غیرنظامیان و ماموران پلیس در بیانیه پایانی نشست یائونده مشخص نشده است.

در این بیانیه آمده است در روزهای آینده یک گروه محدود از کارشناسان درباره جزئیات مربوط به مشارکت هر کشور در تشکیل نیروی مبارزه با بوکو حرام رایزنی و تبادل نظر خواهد کرد و میزان بودجه ابتدایی این نیرو را مشخص خواهد کرد.

پنج کشوری یادشده تعهد کرده اند از بخشهای مختلف نیروهای مسلح  و همچنین متخصصان غیرنظامی خود در اختیار نیروی چندملیتی مبارزه با بوکو حرام قرار دهند.
چاد که داوطلبانه در مبارزه با گروه بوکو حرام مشارکت کرده است، پیش از این در دو جبهه بر ضد این گروه افراطی وارد عمل شده است: در مرزهای کامرون و نیجریه که موفق شدند کنترل شهر گامبورو را از بوکو حرام پس بگیرند و همچنین در خاک نیجر که از نیروهای نظامی نیجر در مقابله با حملات بوکو حرام حمایت کردند. 

ارتش نیجریه که به تنهایی قادر نیست جلو پیشروی های گروه بوکو حرام را بگیرد، اعلام کرده است مداخله نیروهای ارتش چاد بر ضد بوکو حرام در خاک نیجریه به هیچ وجه تمامیت ارضی نیجریه را به خطر نمی اندازد. این تحولات در حالی در نیجریه اتفاق می افتد که چند روز دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی مانده است.

طبق بیانیه پایانی نشست یائونده، پس از مشخص شدن میزان مشارکت کشورهای یادشده و همچنین تعیین بودجه این نیروی چند ملیتی، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا مسایل مربوط به عملیات این نیرو را بررسی خواهد کرد و پس از تصویب عملیات مورد نظر آن را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد. 

کارشناسان حاضر در نشست یائونده همچنین حدود عملیات و ماموریت های نیروی چندملیتی مبارزه با بوکو حرام را مشخص کردند و ایجاد یک محیط مطمئن و امن را در مناطقی که بوکو حرام یا دیگر گروههای مسلح تروریست موجب بی ثباتی آنها شده اند، از جمله ماموریت های اصلی نیروی چندملیتی عنوان کردند. 

کارشناسان در نشست یائونده همچنین تصمیمی را که وزرای امور خارجه و دفاع کشورهای حوزه دریاچه چاد در تاریخ بیستم ژانویه برای ایجاد مقر نیروی چندملیتی مبارزه با بوکو حرام در انجامنا، پایتخت چاد،  اتخاذ کرده بودند، مورد تائید قرار دادند و همچنین خواستار آن شدند که یک فرماندهی مرکزی نظامی و یک سازوکار مشترک هماهنگی نیز ایجاد شود تا نیروهای دخیل در مبارزه با بوکوحرام تحت فرامین آن عمل کنند. 



انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.