سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صفاتاج در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اختلافات آل‌سعود با تغییر مسئولیت‌ها برطرف نمی‌شود

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تلاش‌های ملک سلمان پادشاه جدید عربستان در راستای جایگزینی افراد به جای منصوبین ملک عبدالله گفت: او برای این که از درگیری‌ها جلوگیری کند، دست به تغییرات گسترده امنیتی و سیاسی زده اما این اقدامات نمی‌تواند اختلافات را برطرف کند.

"مجید صفاتاج" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با بیان این که پیش از این واقعیت‌های موجود و پیش‌بینی‌ها، حاکی از وجود بحران بعد از فوت ملک عبدالله داشت، گفت: این بحران خیلی زود چهره خود را بعد از پادشاهی ملک سلمان نمایان کرد.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به پیش بینی‌های  "ملک عبدالله" مبنی بر بروز اختلافات فعلی تصریح کرد:وی در تلاش بود با تغییر و تحولاتی مناسب، بین خاندان آل‌سعود و شاهزادگان توازن  ایجاد کند، اما بعد از او، پادشاهی ملک سلمان تغییرات مهمی را در دستگاه‌های امنیتی، سیاسی و اجرایی کشور رقم زد که این اقدامات اختلافات را بیش از گذشته تعمیق می‌کند.
 
صفاتاج با تأکید بر این که ملک سلمان سعی کرده، هرگونه مظاهر  مرتبط با ملک عبدالله را از بین ببرد، خاطرنشان کرد: وی با خلع مسئولیت برخی از طرفداران و یا اعضای خاندان ملک عبدالله یا سمت‌شان را تغییر داده و یا آن‌ها را به طور کامل برکنار کرده است.
 
وی در این خصوص از رئیس دیوان اداری دربار، امیر مکه و امیر مدینه که از نزدیکان ملک عبدالله بودند، نام برد.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه وضعیت موجود را آتش زیر خاکستر خواند و اظهار داشت: ملک سلمان برای این که از درگیری‌ها جلوگیری کند، تلاش دارد با دادن برخی مسئولیت‌ها به خاندان ملک عبدالله تا حدودی شرایط را تغییر دهد.
 
وی افزود: با توجه به پیش بینی‌ها و شرایط عربستان در داخل و خارج کشور، این اختلافات نمی‌تواند با جایگزینی و تغییر و تحول مسئولیت‌ها خاتمه پیدا کند و به نظر می‌آید در آینده شاهد تشدید اختلافاتی باشیم که به تعبیر برخی نظریه‌پردازان غربی بزرگ‌ترین تهدید برای خاندان آل‌سعود خواهد بود.
 
صفا‌تاج در پایان خاطرنشان کرد: حداقل در اواخر سال 2015 شاهد خواهیم بود که علاوه بر مناطق شرقیه، الاحزا و القطیف عربستان که عمدتاً شیعیان هستند، و از مناطق نفت‌خیز عربستان به حساب می‌آیند، در برخی شهرهای سنی‌نشین عربستان، همچون ریاض، طائف، مکه و مدینه قیام‌ها مجددا شروع شود و شاهد خیزش‌های مردمی علیه رژیم آل‌سعود باشیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.