سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

معرفی روستای مرزی تاریخی دوزال دوره ایلخانی و امامزاده شعیب

دوزال روستایی است که از دوره ی ایلخانی از مناطق مهم منطقه ی دیزمار بوده است.دوزال شامل بافت تاریخی است که میدان و مسجد و آب انبار در ان وجود دارد و علاوه بر آن دارای دو بخش هسته ی مرکزی و بخشی که تپه نام دارد .

کارشناس ارشد اداره کل میراث فرهنگی استان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت:مسجد و آب انبار موجود در روستای تاریخی دوزال به ترتیب در جنوب و شمال واقع شده اند و این روستا از دوره ی صفویه  تا کنون اهمیت خاصی پیدا کرده است.قناتی که از میانه ی میدان این روستا عبور میکند اهمیت و عظمت این روستا را مضاعف کرده است .

امینیان افزود:باتوجه به اینکه تپه ی حکومتی دارای ایوان و ساختمان بلندی بوده  و به دلیل قرارگیری در مرز رود ارس دوزال از نظر اقتصادی مهمترین منطقه ی در گذشته و حال بوده است.

وی ادامه داد: انواع درختان و میوه هایی که برای رویش آنها به رطوبت بالایی نیاز است و حتی برنج نیز در این منطقه کاشت می شود.

وی با اشاره به حاکمان منطقه که آن زمان صفویان بودند تصریح کرد:گنبد مقبره ی معروف به امامزاده شعیب به دست استاد محمد بن جمال احمدالبنا  تبریزی ساخته شد که از بناهای مهم تاریخی قرن هشتم هجری قمری است و در شهرستان جلفا و بر فراز تپه ای در روستای دوزال قرار دارد.این امامزاده مشرف به رود ارس در مرز ایران و آذربایجان بوده و قدمت آن مربوط به دوره ی ایلخانی است و بقعه به صورت برج هشت ضلعی آجری و روی یک قاعده ی سنگی استوار است و در هر ضلعی طاق نماهایی بلند با طاق جناغی به چشم می خورد که از یک نواختی نمای خارجی برج می کاهد.

امینیان افزود:برج دارای گنبدی دوپوش است و طبقه ی هم کف برج دارای سه درب ورودی با کتیبه های ویران شده است و ورود به بقعه از طریق مسجد قدیمی که در ضلع غربی قرار دارد امکان پذیر است.برخی از اهالی روستای دوزال اعتقاد دارند که امامزاده شعیب از اجداد امامزاده سید محمد نوجه مهر است و برخی دیگر وی را برادر احمد بن موسی کاظم (ع)معروف به "شاهچراغ"میدانند.وباتوجه به متن شجره نامه ی امامزاده سید محمد نوجه مهر اعتقاد به اینکه امامزاده شعیب از اجداد امامزاده سید محمد نوجه مهر باشد،قوت می گیرد.

کارشناس ارشد اداره ی کل میراث فرهنگی اظهار کرد:آستان مقدس امامزاده شعیب یکی از معروف ترین و باصفاترین امامزادگان آذربایجان است که سالانه هزاران زائر و گردشگر از اقصی نقاط ایران برای زیارت وی به روستای مرزی و تاریخی دوزال سفر می کنند .

به گفته ی وی آستان امامزاده شعیب از امکاناتی نظیر آب-برق-سرویس بهداشتی زنانه و مردانه و زائر سرا برخوردار است و تحت نظر هیات امنا اداره می شود.واداره ی کل میراث فرهنگی هم در خصوص مرمت و بازسازی محوطه ی میدان و آب انباراقداماتی را انجام داده است.
 
انتهای پیام/ع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.