سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحکیم بنیان خانواده یکی از طرح های بهزیستی

با توجه به افزایش میزان طلاق در جامعه اجرای طرح بشیر توسط سازمان بهزیستی کشور می تواند تاثیر بسزایی در کاهش طلاق و آسیب های ناشی از آن داشته باشد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در دین اسلام نظام خانواده از  اهمیت  فراوانی برخوردار است واز این جهت تحقق خانواده ای سالم مستلزم ایجاد بسترهای  مناسب است . اگر زوجین نتوانند به خوبی با مسائل و مشکلات زندگی مواجه شوند و از مهارتهای لازم برخوردار نباشند ممکن است زندگی خانوادگی آنها دچار مشگلات متعددی از جمله طلاق شود.

طلاق ضمن اینکه می تواند باعث فروپاشی خانوادها شود موجب بهم خوردن تعادل روانی و خانوادگی اعضا به ویژه کودکان می شود . طبق آماری که  سازمان  ثبت احوال در پایان آبان ماه 1393 ارائه نمود در این سال تعداد  103302  طلاق به ثبت رسیده که  این امر نسبت به سال قبل افزایش 4 درصدی داشته است.

سازمان بهزیستی کشور در جهت تحکیم بنیان خانواده از ابتدای بهمن ماه  اقدام به اجرای طرح بشیر با رویکرد پیشگیری از طلاق نمود که امیدواریم اجرای این طرح بتواند در پیشگیری از طلاق تاثیر بسزایی داشته باشد. 

فاطمه مومنی کارشناس و مسئول طرح مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت : سازمان بهزیستی کشور طبق وظایف سازمانی خود باهدف تحکیم و تعالی بنیاد خانواده از طریق افزایش رضایتمندی و پایداری روابط خانوادگی و هم چنین پیشگیری و کاهش طلاق و عوارض ناشی از آن اقدام به تهیه و تدوین طرح بشیر با تاکید بر تحکیم بنیان خانواده نموده است .

وی ادامه داد: این طرح از طریق مداخلات تخصصی روانی – اجتماعی و افزایش عوامل محافظتی و کاهش عوامل خطر در خانواده  می تواند به تحکیم بینان خانواده کمک فراوانی نماید.

وی با اشاره به اینکه در این طرح، به  مشاورهای لازم،  پیش و پس از ازدواج ، تقویت برنامه های آموزشی ، گسترش مهارتهای لازم برای ازدواج و.... توجه ویژه ای شده است تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور طرح بشیر را برای هشت گروه از مخاطبین خود طراحی نموده است .

مومنی افزود: نوجوانان و دانش آموزان در مقطع دبیرستان ، افراد در آستانه ازدواج ، افراد در دوران عقد، اعضای خانواده و همسران در طول زندگی مشترک ، همسران و خانواده های در معرض طلاق ، همسران متقاضی طلاق ، همسران جدا شده و کودکان پس از طلاق و هم چنین آماده نمودن افراد مطلقه جهت ازدواج مجدد از جمله مخاطبینی هستند که این طرح برای آنان اجرایی می شود.

وی اظهار داشت :  مداخلات واقدامات  تخصصی در این طرح در یک طیف از خدمات تعریف شده است که از پیش از ازدواج شروع و به دوران زندگی مشترک ،  طلاق و پس ازآن ختم می شود که از جمله خدمات می توان به : آموزش های  پیش ازدواج، مشاوره پیش از ازدواج ، مشاوره خانواده به زوجین در معرض طلاق و خدمات و حمایتهای مددکاری  اجتماعی اشاره نمود.

وی بیان کرد: سازمان بهزیستی کشور با همکاری پژوهشکده خانواده شهید بهشتی بسته های آموزشی پس از طلاق ویژه کودکان و هم چنین افراد جدا شده پیش بینی کرده است که در سطوح مختلف از جمله : تک والد، کودکان ،والدو کودک به مرحله اجرا در می آید.

مومنی با تاکید براینکه این طرح مستلزم ضمانتهای اجرایی است خاطر نشان کرد: تمامی کسانی که در مراکز مشاوره روانشناسی بهزیستی کار میکنند فارغ تحصیل رشته های ارشد روانشناسی بوده و با گذراندن دورهای تکمیلی پیش بینی شده توسط بهزیستی از تخصص‌های لازم در خصوص زوج درمانی و خانواده درمانی برخوردار هستند.

با توجه به آمار نگران کننده طلاق ، بایکپارچه شدن خدمات از پیش از ازدواج تا پس از طلاق می توان به حفظ بینان خانواده و ارتقاء کارکردهای آن  کمک کرده  و گام‌های موثری  در پیشگیری از طلاق و کاهش عوارض ناشی از آن برداشت.

گزارش از نزاکت  الهیاری

انهای پیام/
برچسب ها: طرح بشیر ، آسیب ، ازدواج ، طلاق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.