سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل اموراتباع خارجه استان کرمان در همایش افغانستان‌شناسی:

دشمن هدفی جز رواج موادمخدر و ناامنی در "افغانستان" ندارد

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان با بیان اینکه دشمن هدفی جز رواج موادمخدر و ناامنی در افغانستان ندارد، گفت: گریز از مملکت، خاک و ریشه هیچ‌گاه نتیجه‌بخش نبوده و نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، منطقه‌ی کویر، "حمید شمس‌الدینی" صبح امروز(چهارشنبه 15 بهمن‌ماه) در همایش و مسابقه افغانستان‌شناسی(ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان اتباع افغانی در استان کرمان) با اشاره به اینکه دهه‌ی فجر یادآور پیروزی و حقانیت ملت ایران بود اظهار کرد: مردم ایران و به خصوص جوانان موجب شدند تا در این روزها نسیم خوش آزادی وزیدن بگیرد.

وی افزود: باید از انقلاب اسلامی ایران درس‌هایی می‌گرفتیم که خوشبختانه گرفته شد و اگر امرز حماس در باریکه غزه، حزب‌الله در لبنان هم‌چنین جهادگران در عراق و سوریه می‌جنگند، الهام گرفته از پیام مسیحایی امام خمینی(ره) است.

شمس‌الدینی سپس خطاب به جوانان افغان خاطرنشان کرد: شما نیز می‌توانید مانند جوانان ایران راه امام را بپیمایید و کشور خود را که روزگاری مهد پرورش غزنوی‌ها بود و اکنون به جولان‌گاه طالبان، القاعده و امثال داعش تبدیل شده است را نجات دهید.

وی با بیان اینکه شهدای افغانستان جنگیدند تا حُریت را برای این کشور ارمغان آورند، ادامه داد: حضور قریب 2000 شهید افغان در کنار شهدای ایران نیز حاکی از اهمیت این پیام ارزشمند است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان تصریح کرد: همواره انسانیت مد نظر انقلاب اسلامی ما بوده است ضمن اینکه در سال 57 همه‌ی اقوم ایران از کرد، لر، ترک، بلوچ، عرب و ترکمن در دفاع مقدس حضور یافتند از این‌رو اکنون باید در افغانستان تعدد مذهب هم‌چنین تعدد زبان و لهجه کنار گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه مهمان‌نوازی ایرانیان چیزی جز اسلامیت و انسانیت آنها نیست، گفت: باید افغانستان را بسازیم و آن را به کشوری آباد در کنار ایران تبدیل کنیم، ضمن اینکه ایران همواره در کنار افغانستان می‌ماند اما آنچه که مهم است، ساختن و حضور در آن کشور است.

شمس‌الدینی گفت: باید به دانش‌آموزان افغان فرهنگ، اقتصاد، موقعیت و دیگر ابعاد این کشور و اینکه به چه شخصیت‌هایی نیاز دارد را معرفی کنیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان ادامه داد: ملت افغانستان فرهنگ‌پرور بوده و هست بنابراین باید دست به دست هم دهیم تا این کشور را آباد کنیم، چون دشمن هدفی جز رواج تروریسم، موادمخدر و ناامنی ندارد ضمن اینکه همه ما در برابر همه‌ی ملت جهان و از جمله افغانستان احساس مسئولیت می‌کنیم.

وی گفت: گریز از مملکت، خاک و ریشه هیچ‌گاه نتیجه بخش نبوده و نیست و همانطور که امام خمینی در سال 42 اعلام کرد که سربازان من در گهواره‌ها هستند، سربازانی که افغانستان را نجات می‌دهند اکنون در گهواره‌ها هستند.

شمس‌الدینی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم افغانستان در برابر نسل‌های آینده و تاریخ پرافتخار خود روسیاه شود بلکه باید کاری کنیم که بشریت از دو کشور ایران و افغانستان در کنار یکدیگر یاد کنند.

براساس این گزارش، اجرای موسیقی محلی افغانستان، قرائت دکلمه توسط کودک افغان، اجرای سرود و ... از دیگر برنامه‌های همایش افغانستان‌شناسی بود.

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.