سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قطع حق آبه تالاب هامون سیاسی نیست

زاهدان- سفیر" افغانستان" در ایران گفت: قطع حق آبه تالاب هامون سیاسی نیست و این کشور به هیچ عنوان مانع از ورود آب به داخل خاک ایران نشده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، احمد نور امروز در همایش گرامیداشت روز جهانی تالاب ها در سیستان اظهار داشت: همان طور که ایران از پدیده خشکسالی رنج می برد، کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

وی با اشاره به ریشه تاریخی دو کشور ایران و افغانستان افزود: در کنار چنین ریشه های تاریخی، منطقه سیستان نیز به عنوان هم مرز افغانستان از اهمیت بسزایی برای ما برخوردار است.

وی اضافه کرد: با چنین اشتراک های ریشه ای دو کشور ایران و افغانستان چالش ها و منافع مشترکی دارند که هر دو باید در تعامل و همدلی برای رفع و تقویت آن کوشا باشند.

نور ادامه داد: تغییر اقلیم آب و هوایی یکی از مهم ترین چالش های دو کشور است که پدیده خشکالی را در بر داشته که این امر چالش ها و مشکلات فراوانی را در دو سوی مرز ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون وضعیت مردم افغانستان در آن سوی مرز بدتر از سیستان است چراکه آن‌ها هم از تبعات خشکسالی رنج می‌برند و این پدیده بر بسیاری از ابعاد زندگی مردم به ویژه اقتصادی و اجتماعی سایه انداخته است.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این همایش اظهار داشت: به منظور نجات مردم دو سوی مرز ایران و افغانستان و احیای تالاب هامون و کاهش پدیده های تلخ زیست محیطی به برنامه ریزی جامع محور نیازمندیم که چالش ها دو طرف را کم کند.

علی اوسط هاشمی افزود: ایران همواره در روزهای سخت به مردم و دولت افغانستان سنجیده و یاور آنان بوده است در چنین شرایطی نیز توقع داریم که آنان نیز به هامون بیندیشند چرا که هامون تالابی است بین الملی و به همه مردم جهان تعلق دارد.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان گفت: امروز هامون برای نجات و احیای مجددش دل در گرو همدلی و همکاری مسوولان جمهوری اسلامی، افغانستان، سازمان ملل و دیگر کشورهای دوست دار محیط زیست است.

وی با اشاره به عملکرد بسیار خوب سازمان محیط زیست یاد آور شد: بسیار خرسنیدم که اینگونه معاون رییس جمهوری برای بخشش جان دوباره به هامون در تلاش است.

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش گرامیداشت روز جهانی تالاب ها با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور، سفرای کشور افغانستان و آلمان در ایران، نماینده سازمان ملل متحد در ایران، معاونین محیط زیست کشور، ۳۰ مدیرکل ادارت کل محیط زیست کشور، مسوولان استانی، ۳۰ خبرنگار خارجی و ۳۰ سمن فعال زیست محیطی کشور به میزبانی تالاب هامون در سیستان آغاز شد.

شرکت در همایش روز جهانی تالاب ها، بازدید از تالاب هامون، نشست در فرمانداری زابل، دیدار با سمن های محیط زیست کشور در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان و دیدار با استاندار از مهم ترین برنامه های سفر یک روزه سرکار خانم دکتر ابتکار و هیات همراه به سیستان و بلوچستان است.

/انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.