سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

پس از پیگیری معضل گرد و غبار در خوزستان در روزهای گذشته متوجه شدیم از گرد و غبار قبلی تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است و مسئولان حرف‌های تکراری را بار دیگر تحویل می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،سالها است که پدیده گرد و غبار در خوزستان مستقیماً جان مردم را تهدید می‌کند و این معضل باعث شده تا بارها در این زمینه مطلب و خبر درج شود و مسئولان نیز به دلیل اینکه کاری از دستشان بر نمی‌آید تنها بر رفع مشکل تاکید می‌کنند، از طرفی استان خوزستان به دلیل معضلات در حوزه زیست محیطی مشکلات زیادی برای زندگی مردم دارد که نمی‌توان بدون تأمل از کنار این مشکلات گذشت.

یک شهروند اهوازی در این زمینه می‌گوید: شهر اهواز از نظر زیست محیطی مشکلات زیادی دارد، آلودگی رودخانه کارون با ورود فاضلاب‌های صنعتی و بیمارستانی، بوی تعفن فاضلاب در سطح شهر و وجود فاضلاب‌های روباز، گرد و غبار و ریزگردهای معلق در هوا و... همه معضلاتی است که خوزستان را به شرایط نامساعد برای زندگی مبدل کرده است و به این دلیل باید کوشید یا این معضلات را برطرف کرد و یا از این استان برای زندگی سالم مهاجرت کنیم تا بتوانیم زنده بمانیم.

انسیه محسنی می‌افزاید: این معضلات برای افراد و طبقات سنی در خوزستان تاثیرات بسزایی دارد، کودکان و کهنسالان به شدت در معرض خطر هستند و به این دلیل نمی‌توان امید داشت که با این شرایط محیطی نامناسب، عمری طبیعی داشت و به شرایط طبیعی درگذشت.

وی می‌افزاید: در همسایه‌ها و فامیل هرچه دقیق تر توجه کنیم به این مسئله پی می‌بریم که بیماری‌های عجیب و غریب زیادی به وجود آمده است و این بیماری‌ها تنها به دلیل شرایط جدید و آلوده زندگی است که برای مردم بوجود آمده و باید برای این معضلات فکری اساسی کرد.

*کودکم به شدت بیمار شده است

مادر شوشتری در این زمینه می‌گوید: ساعاتی پس از گرد و غبار در خوزستان کودکم به شدت دچار شکم درد و خس خس در سینه شده است و پس از مراجعه به پزشک متوجه شدیم که مسموم شده است.

شادی محمدی می‌افزاید: پزشک اطفال برای کودکم داروهای مسمومیت تجویز کرده است ولی هنوز که هنوز است پس از گذشت سه روز کودکم شرایط مساعدی ندارد و به شدت دچار اسهال و تب شده است، پزشک معتقد است که آلودگی در گرد و غبار روی پسرم تأثیر زیادی داشته و مسموم شده است.

شاید بسیاری از مردم در این شرایط تنها بر تبعیض روا داشته شده بر مردم خوزستان ناراحت باشند که چرا با وجود آلودگی بیش از 70 برابر شرایط استاندارد خوزستان به وضعیت هشدار نرسیده است و بین مردم خوزستان و سایر استان‌ها تفاوت ایجاد شده است ولی باید به این معضل نیز توجه داشت که بر اساس شرایط موجود در بخش زندگی مردم خوزستان پزشکان معتقدند که طغیان سرطان در سال‌های آینده به صورت جهشی خواهد بود و یکی از این دلایل آلودگی محیط زندگی است.

*اتفاق خاصی رخ نداده است

پس از پیگیری معضل گرد و غبار در خوزستان در روزهای گذشته متوجه شدیم که از گرد و غبار قبلی تا کنون اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است و مسئولان حرف‌های تکراری را بار دیگر تحویل می‌دهند و به این دلیل از درج مطالب تکراری و تاکید بر اهمیت رفع معضل خودداری می‌کنیم.

*ابعاد آلودگی هوا بسیار گسترده بود

شاید بسیاری با نگاه به آسمان در روزهای گذشته بگویند که گرد و غباری مانند دفعات قبل از سر خوزستان گذشته است ولی اظهارات مدیر کل حفاظت محیط زیست در این زمینه قدری متفاوت تر است و زنگ خطری را به صدا در می‌آورد.


احمد لاهیجان زاده می‌گوید: گرد و غبار و شدت ریزگردها در هوای خوزستان در روزهای 9 و 10 بهمن ماه به قدری زیاد بود که در روز پنج شنبه 9 بهمن از مرز 10 هزار میکروگرم در سانتیمتر مکعب فراتر رفت و دستگاه‌های سنجش کاملاً از کار افتاد.

وی میزان استاندارد وجود ریزگردها را در هوا 150 میکروگرم بر سانتیمتر مکعب اعلام می‌کند و می‌افزاید: میزان آلایندگی در هوای خوزستان و شهر اهواز بیش از 68 برابر حالت استاندارد بوده است که در نوع خود بی نظیر است.

با توجه کوتاهی به آمار سال‌های گذشته به این نتیجه می‌رسیم که سال به سال روزهایی که پدیده گرد و غبار خوزستان را در بر گرفته است و غلظت گرد و غبار افزایش یافته است و به این دلیل رسیدن میزان آلاینده‌ها در هوای خوزستان به بیش از 10 هزار میکروگرم بر سانتیمتر مکعب نشان از رشد فزاینده این پدیده در استان و به صدا درآمدن زنگ خطری است که باید همه به عواقب آن فکر کنند.

*شیر بنوشید

شاید در حال حاضر امکان رفع معضل گرد و غبار در خوزستان فراهم نباشد ولی باید با خود مراقبتی تا حد زیادی تاثیرات این پدیده را کاهش داد و به این دلیل توصیه‌های پزشکی در این زمینه بسیار می‌توان مؤثر باشد.

یک پزشک در این زمینه می‌گوید: در روزهایی که گرد و غبار استان را فر می‌گیرد حتی الامکان از منزل خارج نشوید و در فضاهای در بسته و محصور قرار گیرید و در صورت لزوم برای ترک چنین فضاهایی حتماً از ماسک‌های استاندارد و بهداشتی استفاده کنید.

رسول مظفرزاده می‌افزاید: از هرگونه فعالیت هوازی ورزشی خودداری کنید زیرا این اتفاق باعث می‌شود که بدن شما به استفاده از اکسیژن بیشتری نیاز داشته باشد و به این دلیل آلاینده‌های بیشتری استنشاق می‌کنید و به این مسئله نیز توجه کنید که ورزش در چنین شرایطی زیان‌های جبران ناپذیری دارد.

این پزشک خاطرنشان می‌کند: نوشیدنی‌هایی مانند شیر، آب هویج و... می‌تواند تا حدی تاثیرات این پدیده را در بدن کاهش دهد و به این دلیل تلاش شود تا در مصرف این نوشیدنی‌ها قدری زیاده روی کنیم.

شاید این این شرایط قدری به فکر اوضاع گرد و غبار و معضلات مبتلا به آن هستیم ولی به محض صاف شدن آسمان مسئله فراموش می‌شود و تا گرد و غباری دیگری همه چیز آرام است.

برچسب ها: هزار ، وعده ، بوشهر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.