سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ نقش مادر در زندگی فرزندان عمیق‌تر است یا پدر؟

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به تفسیر نور، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

سوره 28. قصص آیه 13
فَرَدَدْنَاهُ إِلَی أُمِّهِ کی تَقَرَّ عَینُهَا وَلَا تَحْزَنَ وَ لِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَکنَّ أَکثَرَهُمْ لَا یعْلَمُونَ
پس ما (این‌گونه) او را به مادرش باز گردانیدیم تا روشنی چشم او باشد و غم نخورد و بداند که همانا وعده الهی حقّ است، ولی بیشتر مردم نمی‌دانند.


گاهی اوقات عناوین برای انسان، مزاحم و مانعند. مثلاً در این ماجرا مادر موسی پذیرفت که به عنوان دایه فرزندش را شیر دهد؛ زیرا عنوان مادر، سبب قتل فرزند وآزار مادر می‌شد.
وعده‌های الهی تخلّف ندارد. در آیهٔ هفتم خداوند وعده داد که نوزاد را به مادر برگرداند و در این آیه می‌خوانیم که او را برگرداند. «انّا رادّوه الیک - رددناه الی اُمّه»
نوزاد، نور چشم مادر است. «کی تَقَرّ عینها»
برای اهل حقّ، اهداف مهم است، نه عناوین. «رددناه الی اُمّه» سرانجام، فرزند به آغوش مادر بازگشت گرچه این بار، مادر به عنوان دایه استخدام شد؛ ولی عنوان مهم نیست، برگشتن نوزاد مهم است.
مادر به واسطهٔ ارتباط عمیق با فرزند، بیشترین نقش را در زندگی او دارد. «الی اُمّه» (در این‌جا نامی از پدر موسی به میان نیامده است.)
عاقبت، سختی‌ها بسر آمده و فراق به وصال خواهد انجامید. «رددناه الی اُمّه کی تَقَرّ عینها» (پس از مدّت‌ها نگرانی و غم، سرانجام خداوند، موسی را به مادر بازگرداند. «اِنّ مع العسر یسرا»)
اگر خداوند بخواهد، یک فرد، مایهٔ امید و نور چشم دو گروه مخالف (خاندان فرعون و خاندان موسی) می‌شود. «قُرّة عینٍ لی ولک - تَقَرّ عینها»

انبساط و شادی، حزن و اندوه، در بینایی انسان تأثیر دارد. «تَقَرّ عینها» چنانکه در آیهٔ 84 سورهٔ یوسف، می‌خوانیم: دوری حضرت یوسف، باعث نابینایی حضرت یعقوب گردید. «وابیَضّت عیناه من الحُزن»
ایمان به خداوند دارای مراحل و درجاتی است. مادر موسی بانویی مؤمنه بود، «رَبَطنا علی قلبها لتکون من‌المؤمنین» امّا یک مؤمن نیز باید به مرحلهٔ یقین و علم عمیق برسد. «لتَعلم أنّ وعد اللّه حقّ»
فلسفه و دلیل بعضی حوادث، درک حقّانیّت وعده‌های الهی است. «لتَعلم أنّ وعد اللّه حقّ»
اکثر مردم ظاهربین هستند و درکی از اسرار حکیمانه ونقشه‌های مدبّرانهٔ خداوند ندارند. «اکثرهم لایعلمون»


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.