سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نعمتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

باید تلاش کنیم تا نفت خام وارد پتروپالایشگاه‌ها شود/خام فروشی سیاست تحمیلی به اوپک

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: وظیفه ما در داخل کشور این است که نفت خام را وارد پتروپالایشگاه‌ها کنیم تا به ماده ثانویه تبدیل و در صورت عملی شدن این تدبیر، صندوق توسعه ملی نیز خواه ناخواه افزایش خواهد یافت.

"مهدی نعمتی" در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، با اشاره اینکه وابستگی بودجه کشور به نفت معضلی است که از سال‌ها پیش گریبان اقتصاد ایران را گرفته است، اظهارداشت: این اتفاق نامیمون بیش از 40 سال است که در کشور ما وجود دارد، ما بعد از انقلاب دولت‌هایی را داشتیم که قیمت نفت در آن به بشکه‌ای 10 دلار رسید و دوره‌ای را هم داشتیم که قیمت نفت به بشکه‌ای 100 دلار رسید، اما مشکل وابستگی به نفت حل نشد.
 
وی با تاکید بر اینکه تا هر زمان که سبک و سیاق اقتصاد ما همین باشد و بر اساس قیمت نفت پایین و بالا شود، اوضاع هیچ تغییری نخواهد کرد، تصریح کرد: باید اتخاذ تدابیر راه درمان این بیماری اقتصادی را پیدا کنیم.

نعمتی با اشاره به اینکه قانون سیاست‌‌گذاری و استفاده بهینه، قانونی است که در استفاده از منابع انرژی در ایالات متحده مرسوم شده است،‌ تصریح کرد: یکی از بندهای مهم این قانون ممنوعیت خام فروشی است که از زمان‌های دور تا امروز با ثبات کامل رعایت می‌شود و این کشور با ایجاد ارزش افزوده، نفت خود را می‌فروشد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد:  مطابق قوانین آمریکا  مهم‌ترین عامل ممنوعیت صادرات نفت خام است  و تنها واردات مواد اولیه آزاد است، اما جالب آنجاست که به سیاستمداران اوپک این طور القا شده است که شما باید مقام خود را به عنوان صادرکننده نفت  خام حفظ کنید.

نعمتی با اشاره به این که در زمانی که قیمت نفت به بالای 100 دلار رسید، ما شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی در کشور بودیم، اظهار داشت: تا وقتی که وابستگی به نفت وجود دارد ما در معامله‌ای قرار داریم که هر دو سر آن باخت است، اما کشورهایی که اقتصاد خود را وابسته به ارزش افزوده نفت خام کرده‌اند در معامله دو سر برد قرار دارند. در این چرخه نفت خام تبدیل به پتروشیمی می‌شود و از طرفی موجب ایجاد اشتغال و از طرف دیگر زمانی که قیمت نفت کاهش پیدا کند، محصولات نهایی  آنها تنها افت حداقلی خواهند داشت.
 
این استاد دانشگاه امام صادق(ع) در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه ما در داخل کشور این است که نفت خام را وارد پتروپالایشگاه‌ها کنیم تا به ماده ثانویه تبدیل و در صورت عملی شدن این تدبیر، صندوق توسعه ملی نیز خواه ناخواه افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، کاهش ، قیمت ، باشگاه ، خبرنگاران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.