سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افغانستان و پاکستان به دنبال اتخاذ موضعی واحد برای مبارزه با ترویسم

خبرگزاری شین هوا در گزارشی نوشت: هئیت های بلندپایه امنیتی افغانستان و پاکستان ماههای اخیر در تلاش برای پیدا کردن راه حلی معجزه آسا برای پایان دادن به فعالیت های تروریستی موجود در هر دو کشور ، بارها به طور متقابل به خاک یکدیگر سفر کرده اند.

 به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، تازه‌ترین سفر، دیدار روز دوشنبه یک هیئت بلندپایه پلیس مرزی افغانستان از ستاد ارتش پاکستان در راولپندی است. اعضای این هیئت در سفر خود با ژنرال اشفق نادم احمد، رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان درباره اوضاع امنیتی در امتداد مرزهای مشترک دو کشور تبادل نظر کردند. 

بنا بر اعلام رسانه های محلی، این هئیت ده نفره افغان که "شفیق فضلی" ریاست آن را بر عهده داشت، برای دیداری پنج روزه و گفتگو درباره اوضاع امنیتی، از جمله فعالیت های شورشی موجود و تضمین تلاش های هماهنگ برای مبارزه با تروریسم، به پاکستان سفر کرده است.

بنا بر اعلام ناظران، پاکستان و افغانستان از حملات تروریستی و حضور طالبان در دو سوی مرزهای مشترک دو کشور آسیب های زیادی دیده اند.  

محمدرضا هویدا، تحلیلگر سیاسی در گفتگو با شین هوا اعلام کرد: تروریسم دشمن مشترک هر دو کشور پاکستان و افغانستان است و فعالیت های تروریستی در چند سال اخیر جان افراد بی گناه زیادی را هم در پاکستان و هم افغانستان گرفته است. بدون تردید، سفرهای متقابل این هیئت ها به افغانستان و پاکستان به متحد کردن دو کشور در مبارزه با تروریسم کمک خواهد کرد.

بنا بر اعلام مقامات افغان، طالبان افغانستان و گروههای شورشی وابسته به آن مخفیگاههای امنی در مناطق مرزی بی قانون قبایلی در پاکستان دارند. اما اسلام آباد با رد این ادعای مقامات افغان ، این سخنان را بی اساس دانسته است. 

اسلام آباد معتقد است طالبان پاکستان که فعالیت های خرابکارانه انجام می دهد، در افغانستان مخفیگاه دارد، و حتی ملا فضل الله، سرکرده این گروه شورشی - که گفته می شود مغز متفکر حمله خشونت آمیز به مدرسه ای در پاکستان در دسامبر گذشته بود- در افغانستان پنهان شده است؛ ادعایی که کابل رد کرده است. 

اشرف غنی پس از تصدی سمت ریاست جمهوری افغانستان برای بهبود روابط دوجانبه با پاکستان به این کشور سفر کرد و خواستار تلاش های مشترک کابل و اسلام آباد برای مقابله با تروریسم و تضمین ثبات و امنیت در منطقه شد. 

از زمان حمله مرگبار به مدرسه ای در پاکستان که فرزندان پرسنل ارتش در آن تحصیل می کردند، شماری از مقامات امنیتی پاکستان از جمله رضوان اختر، رئیس سرویس اطلاعات داخلی پاکستان به افغانستان سفر، و با سران افغان از جمله اشرف غنی درباره نحوه مبارزه با فعالیت های تروریستی تبادل نظر کرده اند. 

هویدا که سردبیر ارشد "دیلی افغانستان" نیز هست گفت: امیدوارم این دیدارها به دو کشور کمک کند تا از متهم کردن یکدیگر دست بردارند، و موضعی واحد در مبارزه با تروریسم اتخاذ کنند.

صادق صادقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد سفرهای متقابل هئیت های افغان و پاکستانی، و تلاش های مشترک دو کشور می تواند موجب تقویت هماهنگی نهادهای امنیتی دو کشور شود که برای برقراری و حفظ صلح و ثبات در منطقه لازم است.

 


انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.