سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

لغو مرحله به مرحله‌ تحریم‌ها نگران کننده است/ مفهومی کاملا غیرقابل پذیرش برای ایران

یک کار‌شناس مسائل هسته‌ای گفت: مفهوم کاهش مرحله به مرحله تحریم‌ها، یک مفهومی کاملا غیرقابل پذیرش برای ایران است و اگر قرار باشد لغو تحریمی صورت گیرد، دقیقا باید در ابتدای مسیر اجرای توافق نهایی انجام شود.

"مهدی محمدی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در تحلیل اظهارات معاون جان کری در جلسه استماع بانکداری سنا، مبنی بر کاهش مرحله به مرحله تحریم‌ها، اظهار داشت: مفهوم کاهش مرحله به مرحله تحریم‌ها، یک مفهومی کاملا غیرقابل پذیرش برای ایران است.  
 
وی ادامه داد: در این مفهوم منطق مذاکراتی و دیپلماتیکی وجود ندارد و اگر بخواهیم آن را معنی کنیم، یعنی روزی که ایران بخواهد توافق نهایی را امضاء کرده و تمامی تعهدات هسته‌ای را بپذیرد، طرف مقابل در حوزه لغو تحریم‌ها که مهم‌ترین درخواست ایران را تشکیل می‌دهد، هیچ تعهدی نخواهد داشت.  
 
این کار‌شناس مسائل هسته‌ای، تصریح کرد: بنابراین لغو تدریجی تحریم‌ها به این معنی است که، در حالیکه ایران ابزارهای رسیدن خودش را برای رسیدن به برنامه هسته‌ای محدود می‌کند، غرب تهدید‌ها و تحریم‌های خودش را حفظ می‌کند و این مفهومی کاملا نگران کننده است.  
 
محمدی تاکید کرد: هنگامی که لغو تدریجی تحریم‌ها از سوی طرف مقابل مطرح می‌شود، یعنی آن‌ها می‌خواهند از تحریم به عنوان یک ابزار چانه‌زنی و تهدید در طول توافق نهایی استفاده کرده و آنرا در دست خود نگهدارند.  
 
وی با اشاره به بی‌اعتمادی کشورمان به ایالات متحده گفت: برای این بی‌اعتمادی دلیل مستحکمی داریم، چرا که در مذاکرات گذشته طرف ایرانی سخاوتمندانه تعهدات خود عمل کرده و این در حالی بود که آن‌ها به تعهدات حداقلی خود در توافقات ژنو پایبند نبودند، بنابراین هنگامی که به طرف مقابل بی‌اعتماد هستیم، بی‌معنا خواهد بود که در یک فرآیند طولانی مدت لغو تحریم را بپذیریم.  
 
این کار‌شناس مسائل هسته‌ای در پایان خاطرنشان کرد: معتقد هستیم اگر قرار باشد لغو تحریمی صورت گیرد، دقیقا باید در ابتدای مسیر اجرای توافق نهایی انجام شود، چرا که اگر اینگونه نباشد، تا انتهای مسیر نیز شاهد لغو تحریم نخواهیم بود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.