سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوادکوهی در همایش حق دفاع و حقوق شهروندی:

وکالت از ضروریات یک جامعه مترقی است/ ارتباط تنگاتنگ توسعه وکالت با رشد حقوق مردم

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه وکالت از ضروریات یک جامعه مترقی است، گفت: هرچه وکالت توسعه پیدا کند، حقوق مردم نیز به‌‌ همان نسبت رشد پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ فتوت سوادکوهی با حضور در همایش حق دفاع و حقوق شهروندی که عصر امروز در هتل فردوسی برگزار شد، اظهار داشت: اصل بیستم قانون اساسی آن را منعکس و از حالت خشکی در می‌آورد، چرا که در آن تصریح شده که مردم ایران از همه حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... با رعایت موازین اسلامی برخوردارند.  
 
وی ادامه داد: امروزه در کشورهای مختلف به اهمیت مسئله وکالت پرداخته شده و آن را به حقوق انسان‌ها مرتبط دانسته‌اند، چرا که اگر وکالت خوب شکل نگیرد، حقوق ملت‌ها به نتیجه نخواهد رسید.  
 
عضو شورای نگهبان تصریح کرد: هرچه وکالت توسعه پیدا کند، حقوق مردم نیز به‌‌ همان نسبت رشد پیدا می‌کند.  
 
وی ادامه داد: برای دفاع از حقوق ملت وکلا باید به صورت شرکت‌های تجاری و تخصصی نهادینه شوند که این نهادینه شدن از مواردی است که باعث می‌شود این شرکت‌ها با ضمانت اجرا به حق دفاع بپردازند که به نظر می‌رسد پیش بینی چنین امری در قانون نیامده است.  
 
سوادکوهی یکی از مواردی را که در قانون اساسی پیش بینی شده موضوع مربوط به جرایم مطبوعاتی و سیاسی دانست و تصریح کرد: این مسئله همت کشوری می‌خواهد و وکلا باید به صورت یک نهاد پاسخگو باشند و مطابق اصل ۳۵ قانون اساسی هر فرد مجاز به داشتن وکیل است و در صورت ارتقاء وکالت قطعا می‌توانیم برخی خلاءهایی که در قانون وجود دارد، برطرف کنیم.  
 
عضو شورای نگهبان در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضائیه معتقد است که وکالت بجا و صحیح از ضروریات نظام و یک جامعه مترقی است، اما این در حالیست که وکیل بدون استقلال امکان دستیابی به این هدف را نخواهد داشت.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.