سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نيويورک‌تايمز: ايران و آمريکا باید برای رسيدن به توافق سريعتر حرکت کنند

یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی نوشت که آمریکا و ایران باید برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای سریع‌تر حرکت کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه «نیویورک تایمز » نوشت: آمریکا و ایران در ۱۸ ژانویه یک گام به سمت توافق پیش رفتند اما باید سریع‌تر حرکت کنند. 

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیلی به قلم «الی گرانمایه» افزود: مذاکره کنندگان پیشنهادهای سازنده‌ای مطرح کرده‌اند اما برای رسیدن به توافق سازش‌های سیاسی مهمی لازم است. 

در این گزارش آمده است: اگر در ماه مارس توافق چارچوبی حاصل نشود، مذاکرات به بن بست خواهد رسید. افرادی که مخالف هرگونه دیپلماسی بین ایران و غرب‌اند به دنبال پایان یافتن این روند نیز هستند. 

نیویورک‌تایمز افزود: افرادی به دنبال برهم زدن مذاکراتند. برخی تلاش می‌کنند از اختیارات «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا یا جانشین وی در زمینه لغو تحریم‌های ایران بکاهند. 
 
در ادامه این گزارش آمده است: از آنجایی که دولت اوباما وقت خود را صرف اجرای دیپلماسی چندجانبه با ایران می‌کند، همواره از سوی کنگره تحت فشار بوده است. نمایندگان قدرتمند کنگره آمریکا، گروه‌های لابی با نفوذ و نخست وزیر اسرائیل همواره خواستار افزایش فشارهای بر ایران شده‌اند. 

این مسئله نه تنها مغایر منافع آمریکا در زمینه متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران است، بلکه از ارزش توافقنامه‌ای که بین ایران و فرانسه، انگلیس، روسیه، چین، آمریکا و آلمان به امضا رسیده است، می‌کاهد. 

تهدیدهای نمایندگان کنگره آمریکا در زمینه اعمال تحریم‌های بیشتر بر ضد ایران در حال حاضر هم فضای مذاکرات را مسموم کرده و این تردید را در میان ایرانیان ایجاد کرده است که آیا آمریکا می‌تواند و اصلا می‌خواهد به تعهداتش عمل کند. 
 
نویسنده در بخش دیگری از این تحلیل، ماه مارس را بسیار سرنوشت ساز توصیف کرد و نوشت: احتمالا نتایج انتخابات اسرائیل از شدت مخالفت کنونی تل آویو با مذاکرات ایران خواهد کاست. از نظر نتانیاهو جلوگیری از امضای توافقنامه هسته‌ای یک سرمایه گذاری شخصی است. درحالی که برخی از رقبای نخست وزیر اسرائیل در این زمینه با وی هم عقیده نیستند. از نظر آن‌ها حفظ اتحاد اسرائیل با کشورهای اروپایی و آمریکا که همگی خواستار دستیابی به توافق با ایران هستند، ارزش بیشتری دارد. 

اگر نتانیاهو در انتخابات به یک رقیب کمتر جنگ طلب خود ببازد، دولت اوباما برای اطمینان دادن به اسرائیل درمورد توافق با ایران راه آسان تری در پیش خواهد داشت و کنگره نیز کمتر از جانب اسرائیل تحت فشار خواهد بود. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
جواد شاملو
۱۵:۵۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
ایران که نیازی به شما ندارد . چون شما به ایران نیاز دارید پس برای توافق با ایران سریعتر حرکت کنید.