سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

نگه داری صد نسخه قرآن از جنس پوست آهو در کتابخانه آستان قدس

رئیس اداره مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: مجموعه منحصر به فردی افزون بر یکصد نسخه قرآن روی پوست آهو مزیَن به ترقیمه ائمه معصومین(ع) به خط کوفی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی موجود است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، سیدمحمدرضا فاضل‌هاشمی افزود:برخی از قرآن‌ها و جزوات موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی منتسب به حضرت علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، امام موسی‌کاظم(ع)، امام جعفر صادق(ع) و امام رضا(ع) است که قرآن به دست‌خط امام رضا(ع) به خط کوفی مربوط به سده دوم قمری است.

وی با بیان اینکه کتابخانه آستان قدس رضوی با دارا بودن قرآن‌ و کتابهای خطی در موضوعات مختلف مانند حدیث، فقه، اخلاق، اخبار، ریاضیات و... از نمونه‌های ممتاز هنرهای خوشنویسی، کتاب‌آرایی و تجلید برخوردار است، اظهار داشت: البته با حمله غزها و ازبک‌ها در قرن دهم قمری به ایران برخی از کتابها و اسناد هم از بین رفت.

فاضل‌هاشمی با بیان سیر تاریخی تحول خط افزود: سیر تحول و تطور خط از ابتدای دوره اسلامی، با خط کوفی دوره تکامل( نزدیک به خط نسخ بوده است) آغاز شد و بعدها با اقلام سته(رقاع، ثلث، نسخ، توقیع، ریحان، محقق) به وسیله ابن مقله و ابن بواب ادامه یافته و با ظهور نابغه خوشنویس یاقوت مستعصمی خط نسخ به عنوان خط رایج مسلمانان برای کتابت قرآن تثبیت شد.

وی به برخی از آثار نفیس کتب مذهبی گنجینه اعم از فقه، حدیث، اخلاق و ادعیه و اشاره کرد و افزود: اربعین جامی به خط سلطان علی مشهدی به زبان‌های عربی و فارسی، ادعیه ایام هفته به خط محمد شفیع تبریزی به زبان عربی به خط نسخ ممتاز و مبدأ و معاد ، معراج‌نامه و ادویه قلبیه متعلق به قرن هفتم به زبان عربی از ابن سینا از جمله آثار نفیسی است که بصورت چاپ عکسی نفیس منتشر شده است.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: پوست ، آهو ، مشهد ، خراسان رضوی ، قرآن ، خطی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.