سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس خبرداد؛

متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز در شهرستان فراشبند

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس از دستگیری ۵ حفار غیرمجاز در شهرستان فراشبند خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، سرهنگ محمدحسن صفری اظهار داشت: در این عملیات که حین بازرسی و کنترل خودروهای عبوری در منطقه آب نیلو انجام می‌شد به دو دستگاه خودروی سواری مشکوک و پس از بازرسی درون هر دو خودرو تعدادی بیل، کلنگ، طناب، چادر مسافرتی و یک دستگاه فلزیاب کشف شد.

وی با بیان اینکه  این دو خودرو شامل 5 سرنشین بود ، افزود: 3 نفر از آن اهالی روستاهای مهرنجان و رشن آباد و نصیرآباد از توابع شهرستان کازرون و 2 نفر دیگر که ساکن فراشبند بودند دستگیر و به همراه پرونده متشکله جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

سرهنگ صفری همچنین گفت: مراتب برای تحقیقات بیشتر و گرفتن اعتراف از مجرمین از طریق بخش حقوقی در حال پیگیری است و نتیجه متعاقباً اعلام می‌شود.

وی به قوانین مرتبط با ارتکاب جرم به حفاری غیرمجاز اشاره کرد و افزود: بر اساس ماده 562 قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی – فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از 6 ماه تا 3 سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود که چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی باشد و یا در اماکن و بقاع متبرکه صورت بگیرد حداکثر مجازات اعمال می‌شود.

صفری در پایان تصریح کرد: بنابراین افرادی که بدون قصد قبلی و حفاری غیرمجاز با اشیایی برخورد نموده و آن را تحویل میراث فرهنگی دهند مورد تشویق قرار می‌گیرند؛ اما اگر پس از به دست آوردن، آن را نزد خود نگه‌داشته و تحویل ندهند بر اساس تبصره یک ماده 562 به ضبط اموال مکشوفه محکوم می‌شوند.

انتهای پیام/ زا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.