سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس آرشیو ملی افغانستان

میراث فرهنگی تنها معرف واقعی "افغانستان" است

رئیس آرشیو ملی افغانستان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فرهنگی دراین کشور گفت: تنها راهی که می‌تواند چهره واقعی افغانستان را به جهانیان معرفی کند، داشته‌های فرهنگی و تاریخی این کشور است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "معصومه نظری" رئیس آرشیو ملی افغانستان  گفت: وضعیت فعلی فرهنگی این کشور در تمام ابعاد آن مطلوب نیست و باید برای برون رفت از این وضعیت، کارهای جدی صورت گیرد.
 
نظری تأکید کرد: تنها راه نجات افغانستان از وضعیت کنونی توجه به میراث‌های فرهنگی و تاریخی این کشور است که باید دولتمردان و مقامات این کشور  آن را در اولویت‌های کاری خود قرار دهند و اجازه ندهند، گنجینه‌ای گرانبها و ارزشمند نابود شود.
 
وی تصریح کرد: طی 13 سال گذشته کارهای موثری در زمینه‌ای معرفی آرشیو ملی افغانستان انجام شده اما این کارها به هیچ صورت کافی نیست و باید اقدامات جدی‌تری دراین راستا انجام شود تا هم شهروندان این کشور و هم محققین داخلی و خارجی بتوانند از اسناد موجود دراین آرشیو استفاده و چهره واقعی(فرهنگی وتاریخی) افغانستان را به مردم دنیا معرفی کنند.
 
نظری بیان داشت: یکی از کارهایی که برای معرفی آرشیو ملی افغانستان طی سال‌های گذشته انجام شده و می‌شود، این است که اطلاعات کاملی نسبت به داشته‌های تاریخی و فرهنگی این کشور در قالب چاپ کتاب و بوروشور و توزیع آن به بازدید کنندگان داخلی و خارجی  و تمامی کتابخانه‌های عمومی شهر کابل صورت گرفته است.
 
رئیس آرشیو ملی افغانستان افزود: به زودی وب سایت این سازمان، به منظور معرفی اسناد تاریخی و نسخ خطی این گنجینه‌ی گرانبها برای تمام جهانیان ایجاد خواهد شد که به 3 زبان فارسی، پشتو و انگلیسی فعالیت خواهد کرد.
 
وی گفت: آرشیو ملی افغانستان با وزارت آموزش و پرورش این کشور به منظور معرفی آثار فرهنگی و تاریخی و اهمیت این آثار به دانش آموزان و دانشجویان از طریق مراجعه منظم آنان در گروه‌های مختلف همکاری خوب و موثری دارد و همه روزه ده‌ها دانش آموز و دانشجو از این گنجینه‌ی بی نظیر بازدید می‌کنند.
 
عدم وجود مکان مناسب برای حفظ و نگهداری اسناد
 
معصومه نظری رئیس آرشیو ملی افغانستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی از مشکلات عمده کوچک بودن مکان نگهداری اسناد آرشیو ملی است و این مکان برای حفظ و نگهداری بیش از 100 هزار اسناد تاریخی و خطی کافی نیست.
 
وی تصریح کرد: 2 سالنی که هم اکنون برای نمایش اسناد از آن استفاده می‎شود و به ساختمان «الحاقیه» معروف است، طی سالهای اخیر ساخته شده و همچنین این سالن‌ها دارای 2 زیر زمینی نیز هستند که قرار بود از آن‌ها به عنوان مخازن دائمی اسناد موجود  در آرشیو ملی استفاده شود؛ اما بدلیل نا آشنایی مهندسین و عدم رعایت موضوعات امنیتی از سوی آنان، از این زیر زمینی‌ها استفاده‌ای صورت نمی‌گیرد.
 
نظری تأکید کرد: در گذشته این اسناد به صورت نادرست در کارتن‌ها (جعبه) نگهداری می‌شد؛ اما در حال حاضر تمام اسناد و نسخ خطی به صورت اساسی و به لحاظ تاریخی و محتوایی دسته بندی شده و در مکان مخصوص نگهداری می‌شوند.
 
اسناد آرشیو تاکنون یک بارهم ضد عفونی نشده است
 
رئیس آرشیو ملی افغانستان تصریح کرد: اسناد آرشیو ملی این کشور تاکنون یک بارهم ضد عفونی نشده است.
 
وی دلایل اصلی این امر را نبود متخصصین و ناآگاهی مسئولان دانست و افزود: باید تمامی اسناد موجود در این آرشیو ابتدا ضد عفونی و سپس در مکان مناسب و دائمی انتقال داده شود.
 
وی بیان داشت: چندین بار از مقامات و مسئولان درخواست کرده است که نسبت به حفظ و مراقبت از میراث‌های فرهنگی توجه کنند؛ اما تاکنون دولت به درخواست مکرر وی پاسخ مثبتی نداده و بودجه مورد نیاز را برای ضد عفونی کردن اسناد آرشیو در اختیار آنان قرار نداده‌اند.
 
وی دلیل این امر را آگاهی نداشتن مسئولان از تبعات مخرب بی توجهی به میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: تاکنون فرصت برای نجات دادن اسناد وجود دارد، اما اگر به هر دلیلی بیشتر از این در مورد این اسناد بی توجهی صورت بگیردظغ اثرات بسیار زیانباری به آرشیو ملی وارد خواهد شد.
 
نظری گفت: اگر دولتمردان و مقامات افغانستان دوست دارند و می‌خواهند که آیندگان به آنان افتخار کنند، باید به میراث‌های فرهنگی این کشور که نشان دهنده تاریخ،  فرهنگ، هنر، حکومت‌داری و نشان دهنده تمام ابعاد زندگی گذشتگان این کشور است، توجه کرده و گرنه در نزد آیندگان از آنان به نیکی یاد نخواهد شد.
 
نظری ضمن انتقاد از سهل انگاری ادارات دولتی مبنی بر سپردن اسناد خود به آرشیو ملی افغانستان اظهار داشت: اسناد 40 سال گذشته دولت افغانستان تاکنون به آرشیو ملی سپرده نشده است.
 
وی تصریح کرد: آرشیو ملی افغانستان بهترین و امن‌ترین مکان برای حفظ و نگهداری اسناد در این کشور است؛ زیرا به گفته وی تنها مکانی که طی 3 دهه گذشته و جنگ‌های داخلی به آن آسیب نرسیده، همین مکان است و از ادارات دولتی خواست اسنادی را  که بیشتر از 30 سال از عمر آنان می‌گذرد به آرشیو ملی بسپارند.
 
/انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.