سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فخر طاولی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

بوکوحرام ابزاری برای "اسلام هراسی در افریقا" است/ ارتش نیجریه اقدام جدی در مقابله با این گروه تروریستی انجام نداده است

یک کارشناس مسایل افریقا گفت: گروهک تروریستی بوکوحرام چند سالی است در منطقه غرب آفریقا با اقدامات خشونت‌بار تروریستی دست به فجایع گسترده‌ای زده است.

"فخر طاولی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با "بررسی اقدامات گروه تروریستی بوکوحرام" اظهار داشت: گروهک تروریستی بوکوحرام چند سالی است در منطقه غرب آفریقا با اقدامات خشونت‌بار تروریستی دست به فجایع گسترده‌ای زده است.
 
وی ادامه داد: این گروه به طور جدی فعالیت خود را از اوایل سال 2000 آغاز کرد. بنیان‌گذار این گروه فردی به نام "محمد یوسف" بود که پس از مرگ وی "ابوبکر" جانشین وی شد و رهبری این گروه را به دست گرفت.
 
فخر طاولی افزود: بوکوحرام در لغت و به زبان محلی شمال نیجریه به مفهوم آموزش‌های غربی حرام است، این نشان از دیدگاه فرهنگی و به زعم خودشان مذهبی این گروه است. با توجه به این طرز تفکر است که آن‌ها، به خصوص در اوایل حضورشان اقدام به حملاتی علیه مدارس و دانشگاه‌ها کردند و تا کشتار دانشجویانی که در خوابگاه‌ها بودند نیز پیش رفتند.
 
فخرطاولی گفت: در خصوص منشأ پیدایش این گروه دلایل متعددی را می‌توان ذکر کرد، از جمله بحث اجتماعی و فقر و بیکاری که این باعث می‌شود جوانان بیکار جذب شعارهای جذاب این گروه‌های افراطی شوند که نمونه دیگر آن را در سوریه و عراق در مورد داعش شاهد هستیم.
 
این کارشناس مسائل آفریقا در رابطه با اقدامات اقتصادی این گروه تروریستی اظهار داشت: آدم‌ربایی، گروگان‌گیری، باج‌خواهی و تلاش برای تصرف و اشغال مناطقی که دارای منابع زیرزمینی هستند از جمله فعالیت‌های اقتصادی این گروه تروریستی به منظور کسب درآمد تا کنون بوده است.
 
وی با بیان این پرسش که چرا بوکوحرام علی‌‌رغم نداشتن پایگاهی اجتماعی در نیجریه توانسته در طی بیش از ده سالی که از تشکیل آن می‌گذرد، فعالیت‌های خود را به این حد گسترش دهد، افزود: این موضوع دلایلی دارد که برخی از آن‌ها را بایستی در خارج از این کشور جستجو کرد.
 
فخرطاولی در ادامه گفت: یکی دیگر از دلایل منشا این گروه را می توان سیاست‌های نظام سلطه در راستای اسلام هراسی در افریقا بیان کرد. گروه های تروریستی هم چون داعش و بوکوحرام ابزارهایی هستند که با استفاده از آنها سال‌هاست که پرو‍ژه اسلام هراسی را، در دنیا دنبال می کنند.
 
این کارشناس مسائل آفریقا بیان داشت: یکی دیگر از دلایل تأثیرگذار خارجی را می‌توان تمایل امریکا در ایجاد پایگاهی نظامی در آفریقا دانست، آن‌ها برای این کار نیاز به مشروعیت حضور فیزیکی و نظامی داشتند که با توجه به ظهور گروه بوکوحرام در چندین کشور آفریقا و ناتوانی ارتش‌های آن‌ها در مقابله با آن گروه‌ تروریستی، این تقاضا از امریکا مطرح می‌شود که در جهت مبارزه با بوکوحرام به ارتش‌های آفریقایی کمک کند و واشنگتن بدین ترتیب به هدف خود دست پیدا می‌کند. این که امریکا و غرب خواهان حضور در آفریقا هستند، برای این است که می‌خواهند امنیت سرمایه‌گذاری امروز و آینده خود را تأمین کنند، چرا که آفریقا از منابع غنی خدادادی برخوردار است.
 
وی با اشاره به جمعیت حداکثر 5 الی 6 هزار نفری بوکوحرام افزود: یکی از دلایل گسترش بوکوحرام عدم عزم جدی ارتش نیجریه برای مقابله با آن گروه است. علی‌رغم این که ارتش نیجریه یکی ار قدرت‌های افریقا محسوب می شود، اما تاکنون اقدام جدی در راستای ریشه‌کن کردن این گروه تروریستی انجام نداده‌ است.
 
فخرطاولی در پایان خاطرنشان کرد: این گروه تروریستی افراط‌گرا نیز همچون داعش نخواهد توانست چهره اسلام را با اقدامات وحشیانه خود تخریب کند و پروژه اسلام‌هراسی نظام سلطه، هم در آفریقا و هم در دیگر نقاط دنیا با شکست مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.