سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آناتولی: ملک سلمان همان سياست‌های ملک‌عبدالله را دنبال خواهد کرد

یک رسانه ترکیه‌ای در گزارشی نوشت با درگذشت پادشاه عربستان و تصدی برادر ناتنی‌اش سلمان بن عبدالعزیز به این سمت، احتمال نمی‌رود پادشاه جدید، تغییر قابل توجهی در سیاست‌های این کشور ایجاد کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری «آناتولی» در گزارشی به قلم «اوونچ کوتلو» از آنکارا نوشت: کارشناسان معتقدند با درگذشت ملک عبدالله، پادشاه عربستان و تصدی بردار ناتنی‌اش سلمان بن عبدالعزیز به این سمت، احتمال نمی‌رود پادشاه جدید، تغییر قابل توجهی در سیاست‌های مربوط به کاهش بهای نفت، اقتصاد و روابط با کشورهای دیگر منطقه ایجاد کند.

"جیسون تووی"، کارشناس مسائل خاورمیانه در مؤسسه "کپیتال اکونومیکس" لندن در گفتگو با این خبرگزاری اعلام کرد: "در واقع ما پیش‌بینی می‌کنیم ملک سلمان سیاست‌های ملک عبدالله را دنبال کند. در دو سال اخیر، اداره امور، عملاً در دست ملک سلمان بوده است و در واقع وی در این دو سال از سیاست‌های ملک عبدالله فاصله قابل توجهی نگرفته است."

ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود که حدود دو دهه بر عربستان حکومت کرد، جمعه هفته گذشته بر اثر ذات‌الریه درگذشت.

سلمان، برادر ناتنی 79 ساله ملک عبدالله جانشین وی خواهد بود. سلمان از سال 2011 وزیر دفاع عربستان بوده است.

"ریچارد مالینسون"، تحلیلگر مسائل ژئوپلیتیک در شرکت مشاوره "انرژی اسپکتس" مستقر در لندن گفت: "پیش بینی می‌کنیم سیاست نفتی عربستان در دوره حکومت ملک سلمان همچنان به قوت خود باقی بماند. با اینکه وی اختیارات و قدرت لازم برای ایجاد تغییرات عمده، و تغییر سیاست های کنونی را دارد، در حال حاضر هیچ نشانه‌ای دال بر احتمال این اقدام وی وجود ندارد."

عربستان که بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان است، یکی از بانفوذترین اعضای کشورهای صادرکننده نفت خام(اوپک) است که بیست و هفتم نوامبر 2014 در بحبوحه کاهش بهای نفت، تصمیم گرفت سقف تولید نفت خود را کاهش ندهد.

با اینکه بهای نفت ژانویه 2015 به کمتر از بشکه‌ای 50 دلار - که پایین‌ترین میزان بهای نفت از سال 2008 تاکنون به شمار می رود - تنزل کرد، "علی النعیمی"، وزیر نفت عربستان دوم دسامبر 2014 اعلام کرد حتی اگر بهای نفت به 20 دلار در هر بشکه تنزل کند، این کشور تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد.

«تووی» گفت: "علی النعیمی در دوره حکومت ملک سلمان، سمت خود را به عنوان یکی از اعضای دولت حفظ خواهد کرد. پیش بینی می کنیم وی هیچ تغییری در سیاست نفتی خود ایجاد نکند و عربستان به ایستادگی در برابر فشارهای دیگر اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت ادامه خواهد داد."

بنا بر اعلام کارشناسان نفتی، عربستان یکی از کشورهای تولیدکننده نفت در جهان است که پایین‌ترین هزینه‌های تولید نفت را دارد و همین مسئله باعث می‌شود عربستان بتواند بیشتر از رقبای خود در بازار دوام بیاورد. 

اقتصاد

به عقیده کارشناسان نفتی، عربستان در تلاش است در مقابله با تولیدکنندگانی همچون روسیه و آمریکا که تولید نفت خود را در دهه گذشته افزایش داده اند، سهم خود را در بازار جهانی نفت بار دیگر به دست آورد.

مالینسون گفت: "به طور قطع عربستان همچنان بر اهداف درازمدت خود در بازار جهانی نفت متمرکز خواهد بود، حتی اگر این اقدام باعث کاهش درآمدهای نفتی و کند شدن رشد تولید ناخالص داخلی در سال جدید میلادی و شاید سال 2016 شود."

بر اساس آمار بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی عربستان در سال 2014 فقط سه و شش دهم درصد رشد کرد که پایین‌ترین میزان رشد این شاخص اقتصادی در این کشور از سال 2010 تاکنون به شمار می‌رود. این در حالی است که میزان رشد تولید ناخالص داخلی عربستان در سال 2013 چهار درصد، و در سال 2012 پنج و هشت دهم بود. حدود 50 درصد تولید ناخالص داخلی عربستان حاصل از فروش نفت است.

"فلورنس اید اوکدن"، کارشناس اقتصادی مؤسسه پژوهش اقتصادی و راهبردی «عربیا مونیتور» در لندن گفت: "ما همچنان رشدی چهار و نیم درصدی را برای عربستان پیش بینی می کنیم. ذخایر ارزی دولت که بیش از 256 میلیارد دلار است، احتمالاً باعث می شود در صورت تداوم کاهش بهای نفت، این کشور سال ها در برابر کسری بودجه احتمالی 39 میلیارد دلاری - که پنج درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است - دوام بیاورد."

عربستان بیست و پنجم دسامبر 2014، میزان هزینه‌های خود را در سال 2015، 229  میلیارد دلار و میزان درآمدها را 190 میلیارد دلار پیش‌بینی کرد که باعث کسری بودجه 39 میلیارد دلاری دولت می‌شود.

اید اوکدن گفت: "ما پیش بینی می کنیم با وجود انتقال قدرت سیاسی در عربستان، دولت بتواند با وجود کاهش بهای نفت هزینه های خود را تامین کند."

در عین حال، صندوق بین‌المللی پول به تازگی با افزایش پیش‌بینی خود درباره رشد اقتصادی عربستان، احتمال داد اقتصاد این کشور در سال 2015 دو و هشت دهم درصد و در سال 2016 دو و هفت دهم درصد رشد کند. این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول اکتبر پارسال پیش‌بینی کرده بود رشد اقتصادی عربستان در سال 2015 ، یک و شش دهم درصد و در سال 2016 یک و هفت دهم درصد باشد. 

تووی گفت: "کاهش بهای نفت آثاری بر وضع اقتصادی عربستان گذاشته است، اما به هیچ وجه باعث رکود شدید اقتصادی در این کشور نمی‌شود. آژانس پولی عربستان حدود 750 میلیارد دلار دارد که از فروش نفت حاصل شده است."

آژانس پولی عربستان به منزله بانک مرکزی این کشور عمل می‌کند و درآمدهای نفتی و ذخایر طلا را به نمایندگی از دولت نگهداری می کند. 

سیاست خارجی

تووی گفت: "پیش بینی می‌‌شود ملک سلمان همان سیاست‌های ملک عبدالله را در قبال عراق، سوریه و دیگر کشورهای منطقه دنبال کند." وی تصریح کرد پادشاهان عربستان همواره در خصوص چنین مسائلی با شاهزادگان و همه اعضای خاندان سلطنتی مشورت می‌کنند.
مالینسون نیز گفت عربستان به طور عمده روی تضمین حفظ حمایت متحدان خود در منطقه و دیگر نقاط جهان، به ویژه آمریکا متمرکز خواهد شد.

وی گفت: "مسئله قابل اهمیت این است که تعامل عربستان با کشورهای حاشیه خلیج فارس تا چه اندازه فعالانه خواهد بود. این در حالی است که عربستان به تازگی اقداماتی برای بهبود روابط با قطر صورت داده است و متعهد به حمایت مالی مصر و دیگر کشورهایی شده است که صحنه بهار عربی بوده‌اند."

مالینسون تاکید کرد جدا از سیاست‌های کوتاه مدت ملک سلمان برای حفظ ثبات در کشور، دامنه تغییراتی که وی در ترکیب اعضای دولت و دیگر سِمت‌های بلندپایه دولتی در درازمدت ایجاد خواهد کرد، نشان‌دهنده خط مشی وی خواهد بود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.