سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه لوموند نوشت؛

عربستان برای تضمین بقایای پادشاهی با سه مسئله اساسی رو به روست

روزنامه لوموند نوشت؛ پادشاهی عربستان با سه چالش عمده در حوزه نفت، جمعیت شناختی و بازار کار رو به روست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نوشته روزنامه لوموند چاپ پاریس، مقامات عربستان روز جمعه بیست و سوم ماه ژانویه مرگ ملک عبدالله را در سن نود سالگی و در حالی که از چند هفته پیش در بیمارستان بستری بود اعلام کردند. این مرگ راه را برای یک جانشینی خانوادگی باز می‌کند که برای تضمین بقایای پادشاهی با سه مسئله اساسی رو به روست. 

یکی از این مسائل بودجه وابسته به درآمدهای نفتی است. بهای نفت طی چند ماه گذشته به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه به شدت کاهش یافته است. این در حالی است که منابع مالی پادشاهی به بهای طلای سیاه وابسته است و درآمد نفتی نود درصد بودجه عربستان را تشکیل می دهد. 

طبق گزارش اخیر صندوق بین المللی پول، انتظار می رود عربستان سعودی در سال 2015 به دلیل کاهش بهای نفت با کسری بودجه رو به رو شود. ریاض نیز در ماه دسامبر این خبر را تایید کرد. 

یکی دیگر از چالش پیشروی پادشاهی عربستان جمعیت جوان و با تحصیلات پایین است. چهل و هفت درصد جمعیت بیست و هشت میلیون نفری عربستان کمتر از بیست و چهار سال سن دارند. متوسط سن جمعیت عربستان بیست و شش سال است. به علاوه عربستان سعودی در دهه گذشته هزینه زیادی در بخش آموزش صرف کرده است. اما حوزه های آموزشی که بیشتر به آن پرداخته شده است همچنان همان علوم انسانی و مطالعات مذهبی است. تنها یک پنجم دانش آموزان علوم و فنآوری را برای ادامه تحصیل برمی گزینند. یک سوم جوانان نیز بیکار هستند. 

نتیجه نظرسنجی که اواخر ماه دسامبر سال 2013 تا  اوایل ژانویه سال 2014در بین سه هزار و پانصد جوان هجده تا بیست و چهار ساله در عربستان سعودی صورت گرفت نشان داد که شمار اندکی نبود دموکراسی را به عنوان مانعی بر سر راه توسعه در منطقه غرب آسیا تلقی می‌کنند. این رقم در سال 2013، چهل و سه درصد و در سال 2014، سی و هشت درصد بود. 

سومین چالش بازار کار به شدت وابسته به بخش دولتی است. در حالی که انقلاب های مردمی در تونس، مصر و لیبی ، جهان عرب را تکان داد ،ملک عبدالله مبلغی معادل صد و پانزده میلیارد یورو را از خزانه کشور برداشت کرد تا با استفاده از آن مانع از بروز ناآرامی در کشورش شود. 

این رقم نجوبی برای ایجاد شصت هزار فرصت شغلی در حوزه وزارت کشور، ساخت پانصد هزار منزل مسکونی و برقراری حداقل دستمزد سه هزار ریالی ( برابر با هفتصد و سی یورو) برای کارمندان به کار گرفته شد. 

طبق گزارش صندوق بین المللی پول این انتخابی خطرناک محسوب می شود آن هم زمانی که سالانه حدود چهارصد هزار تن وارد بازار کار می شوند و حدود نیمی از هزینه های دولت به پرداخت حقوق کارمندان اختصاص دارد. طبق گزارشات بخش دولتی همچنان به استخدام افراد جویای کار اهل عربستان سعودی ادامه می دهد و مهاجران در بخش های خصوصی مشغول به کار هستند. 

پادشاهی عربستان با چالشی عمده برای آینده رو به روست؛ بتشویق کردن مردم عربستان به عزیمت به سوی بخش خصوصی که در آن دستمزدها به طور متوسط هزار ریال( برابر با دویست و سی و شش یورو) است.





انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، عربستان ، نفت ، کار ، سواد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.