میچل رزنیک، همکار در توسعه برنامه اسکراچ می گوید: "کودکان همزمان با کنترل ارقام در برنامه نویسی، می توانند از کنار هم چیدن بلوک های گرافیکی نیز استفاده کنند. درست مثل وصل کردن قطعه های لوگو. در این برنامه هر بلوک نقش یک رقم را دارد، یعنی با چسباندن بلوک ها به هم، در حقیقت یک برنامه رایانه ای می نویسند.” برنامه اسکراچ برای نوجوانان، در حقیقت از برنامه اسکراچ در آموزش زبان الهام گرفته که توسط یک گروه پژوهشی در موسسه فنآووری ماساچوست توسعه یافته و اکنون میلیون ها نوجوان از هشت سال به بالا از آن استفاده می کنند. این طراحی جدید از برنامه آموزش زبان، به رشد فردی، اجتماعی و عاطفی نوجوانان کمک زیادی کرده است.
میچل رزنیک، همکار در توسعه برنامه اسکراچ می گوید: "تمایل رو به رشدی در کمک به مردم برای آموزش برنامه نویسی به چشم می خورد و می بینیم که برنامه آموزشی اسکراچ به کودکان از پنج سال به بالا در در دسترسی به نیازها و رشد توانایی های آنها کمک کرده است.” این طرح که تا حد زیادی جنبه سرگرمی دارد، برای تبدیل تمرین ها و رابطه های تعاملی معمول کودکان با رایانه ها، به نوعی از برنامه نویسی در نظر گرفته شده است.
دکتر ساندرا کالورت، مدیر مرکز رسانه های دیجیتال کودکان در دانشگاه جرج تاون می گوید: "روشن است که برخی مادران و پدران از صرف زمان طولانی با رایانه برای کودکان خود ناراضی اند و در عین حال برخی از آنها طرفدار فناوری هستند. بنابراین استفاده از این برنامه می تواند متناسب با طرح والدین برای رشد ذهنی کودکانشان باشد.” در دانشگاه تافتس برنامه نویسی نوعی سوادآموزی جدید است. رسانه ای است که در سازماندهی فکر و بیان ایده هایتان به شما کمک می کند. پیش از این برنامه نویسی کاری مشکل به نظر می رسید، اما اکنون می تواند به سادگی نوشتن باشد.
sokanacademy.org