سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاآرتص:

دخالت نتانیاهو در مناقشه بین کنگره و دولت اوباما

نشریه هاآرتص در مطلبی به قلم "شمی شالو" نوشت: هرگونه سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا می‎تواند به روابط آمریکا و اسرائیل ضربه وارد کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص، "جان بونر" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواسته است که در هفدهم فوریه در کنگره درباره موضوع ایران سخنرانی کند و نتانیاهو هم ظاهرا با این دعوت موافقت کرده است. این موضوع هنوز مشخص نیست که ایده این دعوت و سخنرانی در کنگره طراحی شده است و یا اینکه دفتر نخست وزیری اسرائیلی آن را ارائه کرده است اما به هر حل کاخ سفید با آن مخالفت کرده است. 

آنچه به وضوح دیده می‌شود این است که این حرکت به چندین نتیجه منتهی خواهد شد که اثراتی منفی بر منافع دراز مدت اسرائیل خواهد داشت. این نشان دهنده دخالت جمهوری خواهان در مبارزات انتخاباتی در اسرائیل و همچنین نمادی از دخالت نتانیاهو در مناقشه بین کنگره و دولت آمریکاست.

 این موضوع روابط اسرائیل و آمریکا را وارد موضوع انتخابات اسرائیل می کند و از طرف دیگر روابط بین اوباما و کنگره درباره مذاکرات اتمی درجریان با ایران را دچار دردسر خواهد کرد.

بالاتر از همه این موضوع سبب افزایش تنش بین نتانیاهو و کاخ سفید خواهد شد. موضوع دخالت جمهوری خواهان در انتخابات اسرائیل موضوع تازه ای نیست و پیش از این هم شاهد دخالت های دولت های پیشین آمریکا در انتخابات اسرائیل بوده ایم که موضوع تازه ای نیست. در سال 1996 هم کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا به نفع "شیمون پرز" وارد عمل شد و حتی کنفرانسی به افتخار وی درباره مبارزه با تروریسم برگزار کرد که سرانجام با وجود این اقدام وی شاهد انتخاب نتانیاهو برای نخست وزیری اسرائیل منجر شد. 


انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.