سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الشرق الاوسط:

خطر "غول تروریسم"، عمری 90 ساله در عربستان دارد

الشرق الاوسط نوشت افراط گرایی، بزرگترین دشمن و بزرگترین خطر برای عربستان است و به همین سبب مبارزه نظام مند و مداوم با این پدیده به نفع عربستان است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در مقاله ای به قلم "عبدالرحمن راشد"، درباره حضور افراطی ها در عربستان و مبارزه با آنها نوشت: از نظر تاریخی، همه درگیری هایی که عربستان در داخل مجبور شد، وارد آنها شود، بر ضد افراطی های دینی بود، به جز جنبش ناصری، که تا حد خطرناک بودن برای عربستان نرسید. اولین رویارویی با افراطی های دینی 17 سال پس از تاسیس کشور عربستان سعودی رخ داد. این جنگ با کسانی بود که «اخوان» نامیده می‌شدند و در سرسختی و قساوت مانند، داعش امروز بودند. آنها مخالفت خود را با  مفهوم دولت مدرن و روابط بین المللی اعلام کردند و تصمیم گرفتند علیه قدرت ملک عبدالعزیز قیام کنند. آنها با حمله به عراق با عشایر این کشور و نیروهای انگلیس درگیر شدند و توانستند رعب و وحشت در این مناطق به وجود آورند و در نهایت نیز به برخی مناطق عربستان حمله کردند و راههای تجاری را به تصرف خود در آوردند. ملک عبدالعزیز پس از آن که نتوانست آنها را به دست برداشتن از این رفتارها متقاعد کند، با آنها جنگید و نابودشان کرد. 

درگیری‌ها با افراطی‌ها در دهه نود قرن گذشته تکرار شد و آنها به چندین عملیات انفجاری دست زدند اما مهمترین و خطرناکترین درگیری در تاریخ عربستان، در سال دو هزار و سه و با القاعده رخ داد. این نبرد شش سال طول کشید و مناطق مختلف عربستان را در برگرفت. امروز نیز افراطی ها در لباسی جدید به نام داعش ظاهر شده اند. 

این نگاه سریع به روند افراطی گری تروریستی در عربستان، نشان می‌دهد که فقط افراطی گری و افراطی ها، همواره برای عربستان خطرناک بوده اند. خطر غول تروریسم، عمری 90 ساله در عربستان دارد، اما امروز از هر زمان  دیگری خطرناکتر است، و به یک مشکل جهانی تبدیل شده است و عربستان نیز به دنبال راه حلی فراتر از راه حل امنیتی است. 



انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.