سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

زنبیل بافی در مازندران

روستای درزیکلای نصیرایی از توابع شهرستان بابل یکی از روستاهایی است که سنت زنبیل بافی چند سالی است که در آن انجام می شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری ؛ آقای عبدالله قنبرزاده یکی از بافندگان زنبیل در گفتگوبا خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری می گوید : بیش از 50 سالی است که زنبیل بافی را انجام می دهد

وی از طرز بافتن زنبیل برای ما می گوید : ماده اولیه این کار گیاهی است به نام گاله كه به صورت ساقه هاي توپُر وگرد به ضخامت يك سانتيمتر و به طول دو متر در کنار مرداب‌ها که به خودي خود رشد کرده و نياز به مراقبت ويژه‌اي ندارد و نيز کنار ساحل رشد مي كند.

در رطوبت مازندران تا سالهاي زيادي كيفيت خود را حفظ مي كند، برای تهیه زنبیل، سبد و نیز کوب از گیاهان استفاده می شود.

این بافنده استاد کارافزود: الياف مناسب براي بافت، به سه دسته تقسيم مي شوند: الياف ريز جهت تهيه ريسه و اتصال نوارها به يکديگر- الياف متوسط جهت بافت نوار اوليه و تهيه انواع توليدات-الياف درشت براي تهيه بافته‌هاي داري که از ارزش و ظرافت کمتري در بافت برخوردار است.

وی تصریح کرد: اوايل فصل تابستان زمان چيدن اين گياه و خشک کردن آن مي‌باشد. بهترين محل براي نگهداري گياه خشک شده، در پشت‌بام خانه‌هاي روستايي است. زيرا گرماي موجود در آن فضا از تغيير رنگ و پوسيدگي الياف بر اثر رطوبت موجود در هوا جلوگيري مي‌کند.

آقای عبدالله قنبرزاده گفت : هر 9 عدد گاله را بهم بافته و بافت های بدست آمده را توسط ریسه ایی نرم تر بهم متصل می کنند تا به اندازه مورد نیاز دست یابند.

وی افزود: از هر 100 خال گاله یک زنبیل متوسط بدست می آید. زنبیل ها در 3 اندازه بزرگ، متوسط و کوچک بافته می شوند. روزانه می توان یک عدد زنبیل بافت.

زنبیل برای کاربردهای متفاوت درست می‌شد و برای حمل کالاهای خریداری شده در بازار و یا برای جابه‌جایی بار و مواد کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما هم اینک استفاده از زنبیل به دلایل مختلفی کاهش یافته است و جای خود را به انبوهی از کیسه‌های پلاستیکی داده است که برای طبیعت مضر است.

در حال حاضر قیمت هر زنبیل متوسط 7000-6000 تومان است. یکی دیگر از محصولات تولیدی گاله، کلاه حصیری است که در فصل تابستان توسط کشاورزان در مزرعه استفاده می شود و قیمت هر کلاه حصیری 5000 تومان است.

انتهای پیام /ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.