سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه اقتصادی/

توسعه و تعالی عملکرد دستگاه‌های اجرایی از طریق آموزش مدیران

ماموریت مرکز آموزش مدیریت دولتی توسعه و تعالی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه مدیریت دولتی و اداره عمومی کشور با رویکرد ارزشی، اسلامی-ایرانی از طریق آموزش مدیران، کار‌شناسان و کارکنان و انجام پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی با بهره‌گیری از قابلیت‌های بومی، ملی و تکنولوژی نوین است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در راستای اجرای برنامه‌های آموزشی مستخدمین دولت به استناد تبصره ۳ ماده ۴۴ قانون استخدام کشوری، مصوب ۱۳۴۵، مبنی بر تأسیس موسسه‌ای برای آموزش مدیریت و فنون اداری، مؤسسه‌ای در تیرماه ۱۳۴۸ با نام مرکز آموزش مدیریت دولتی وابسته به سازمان امور اداری و استخدامی سابق کشور تشکیل و فعالیت‌های خود را در چارچوب مأموریت‌ها و وظایف قانونی تعریف شده، شروع نمود. 
 
پس از تاسیس، بیشتر فعالیت‌های مرکز آموزش مدیریت دولتی بر روی آموزش‌های شغلی کوتاه مدت (بدو خدمت و ضمن خدمت) مدیران و کارکنان شامل آموزش‌های توجیهی بدو خدمت کارکنان، آموزشهای توجیهی مدیریت بدو انتصاب مدیران، آموزشهای حین خدمت مدیران سطوح مختلف، آموزش‌های مشاغل مشترک اداری دستگاه‌های اجرایی متمرکز شده بود، اما در تاریخ ۲/۸/۱۳۵۱ شورای گسترش آموزش عالی کشور، مجوز اولین دوره آموزش بلندمدت در مقطع فوق لیسانس در رشته مدیریت دولتی را برای مرکز آموزش مدیریت دولتی صادر نمود. 
 
بعد از آن مرکز آموزش مدیریت دولتی برنامه‌های خود را در جهت ارتقای دانش مدیریت حرفه‌ای تحت عنوان دوره‌های بلندمدت در سطوح کاردانی، کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکترا در رشته‌های مختلف مدیریت (مدیریت مالی ـ مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی ـ مدیریت عمران شهری ـ مدیریت صنعتی ـ مدیریت اداری ـ مدیریت آموزشی ـ مدیریت بازرگانی و مدیریت دولتی) ارائه نمود و فارغ‌التحصیلان مختلفی را در رشته‌های مذکور به نظام اداری کشور عرضه کرد. 
 
در تیرماه سال ۱۳۸۱ بدنبال ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به استناد مصوبه شماره ۶۵۵/۱۳ مورخ ۳/۴/۸۱ شورای عالی اداری، مرکز آموزش مدیریت دولتی وابسته به سازمان امور اداری و استخدامی کشور با مؤسسه عالی پژوهش در برنامه‌ریزی وابسته به سازمان برنامه و بودجه در یکدیگر ادغام و موسسه جدیدی تحت عنوان موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی وابسته به سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق کشور شکل گرفت. 
 
با شکل‌گیری موسسه مذکور برگزاری دوره‌های بلندمدت تقریباً متوقف شد و دوره‌های آموزشی ضمن خدمت در زمینه‌های فناوری اطلاعات، عمومی (فرهنگی -اجتماعی)، مشاغل مشترک اداری، بویژه دوره‌های بهبود مدیریت قوت گرفت. 
 
احیای مرکز آموزش مدیریت دولتی با مأموریت‌های نوین 
 
با تغییر ساختار و تشکیلات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (براساس مصوبه شورای عالی اداری) و تبدیل آن به دو معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ومعاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و ابلاغ تشکیلات سازمانی هر دو معاونت در تاریخ ۸/۸/۱۳۸۸، مرکز آموزش مدیریت دولتی به عنوان یکی از واحدهای وابسته معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در ساختار سازمانی معاونت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور تعریف شد و بدین ترتیب مرکز آموزش مدیریت دولتی با مأموریت‌های نوین دوباره احیاء گردید. 
 
ساختار تشکیلاتی مرکز آموزش مدیریت دولتی
 
ارکان مرکز از دو هیات به نام‌های هیات امنا و هیات رییسه و ساختار سازمانی (شامل حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی امور استان‌ها، معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی، معاونت منابع انسانی و پشتیبانی) تشکیل شده است. مهم‌ترین رکن مرکز، هیات امنای مرکز می‌باشد که از ۵ نفر عضو دولتی و ۲ نفر صاحب نظر و متخصص در حوزه مدیریت و نظام اداری تشکیل شده است. 
 
مهم‌ترین اهداف مرکز آموزش مدیریت دولتی بشرح زیر می‌باشد: 
ارتقاء تخصص‌ها و مهارت‌های مدیران و کارکنان دولت در زمینه‌های مدیریت دولتی و علوم وابسته به آن در سطح ملی و بین المللی
 
طراحی، تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی مدیران و کار‌شناسان دولت به منظور تواتنمد سازی آن‌ها از ابعاد مختلف
 
فراهم آوردن بسترهای ملی و بین المللی برای برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی در حوزه‌های مدیریت و علوم اداری برای کارکنان دولت
 
انجام پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی و تطبیقی در حوزه نظامهای علوم اداری و مدیریت منابع انسانی متناسب با نیازهای اداری کشور
 
فراهم‌آوردن زمینه‌ها و بسترهای آموزشی لازم برای رشد معنوی منابع انسانی، افزایش ظرفیت‌ها و ارتقای دانش، تخصص و مهارت‌های کارکنان و مدیران
 
توسعه عملکرد دستگاه‌های اجرایی ماموریت اصلی مرکز آموزش مدیریت دولتی
 
ماموریت مرکز آموزش مدیریت دولتی توسعه و تعالی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه مدیریت دولتی و اداره عمومی کشور با رویکرد ارزشی، اسلامی-ایرانی ازطریق آموزش مدیران، کار‌شناسان و کارکنان و انجام پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی با بهره گیری از قابلیت‌های بومی، ملی و تکنولوژی نوین است. 
 
این ماموریت اصلی از طریق عملیاتی ساختن ماموریتهای ابلاغی از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی تحقق خواهد یافت: 
 
تهیه محتوای آموزشی، مجموعه قوانین مربوط به حوزه منابع انسانی، امور استخدامی و ترویج فرهنگی آن در قالب منابع چاپی و الکترونیکی. 
 
طراحی، تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی مدیران، کار‌شناسان و کارکنان دولت بر اساس مصوبات معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در قالب برنامه آموزشی و اجرا در مرکز و استان‌ها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی. 
 
انجام مطالعات کاربردی در خصوص قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین‌نامه اجرایی آن، تدوین برنامه اجرایی برای آموزش مفاد آن، ارزیابی‌ و رصد کردن چالش‌های موجود آن. 
 
انجام مطالعات کاربردی و تطبیقی در حوزه مباحث مدیریت و منابع انسانی، در کشورهای هدف با محوریت فصول قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین‌نامه اجرایی مربوطه
 
طراحی نظام اداری مطلوب، با توجه به اسناد بالا دستی و بویژه سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، با مشارکت سایر دستگاه‌ها و اندیشمندان دانشگاهی
 
ارتباط و همکاری با حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، و موسسات آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی، به منظور تبادل اطلاعات و تعامل مناسب با آن‌ها در صحنه ملی و بین‌الملل در حوزه‌های مرتبط تهیه مطالب مورد نیاز در همکاری‌های بین‌الملل بویژه در حوزه آموزش مدیریت، بهبود سیستم‌های طراحی و اجرای سیستم با همکاری بخش غیر دولتی
 
طراحی، برگزاری، توسعه و ارزشیابی دوره‌های مشترک آموزش عالی با همکاری دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی معتبر داخلی و خارجی
 
طراحی و اجرای همایش‌های تخصصی ملی و بین‌المللی، به منظور افزایش ظرفیت‌های معرفتی، علمی و روش‌شناختی و پاسخگویی به نیازهای اداره امور عمومی
 
توسعه شبکه‌های آموزش مجازی علمی-کار‌شناسی، با بهره گیری از فناوری‌های نوین اطلاعاتی، برای تولید، تبادل و انتقال دانش مدیریت، برنامه‌ریزی و اداره امور عمومی
 
اعتبارسنجی موسسات آموزشی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی متقاضی اجرای دوره‌های آموزشی ضمن خدمت کارکنان دولت و نظارت بر عملکرد آن‌ها در چارچوب نظام آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت
 
طراحی و ایجاد بانک اطلاعات مدیران بخش دولتی و بانک اطلاعات استعدادهای مدیریت
 
طراحی و ایجاد بانک اطلاعات مدرسان و برگزاری مستمر دوره‌های آموزشی ویژه مدرسان
 
حمایت از تالیف، ترجمه، پایان نامه دکتری و کار‌شناسی ارشد مرتبط با علوم داری و تحول نظام مدیریتی کشور
 
همکاری و تعامل با حوزه‌های علمیه کشور به منظور طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی فرهنگی
 
پشتیبانی از انجام پژوهش‌های کاربردی در نوآوری نظام‌ها و فرآیندهای مدیریت و اداره امور عمومی
 
پشتیبانی پژوهشی از مستندسازی الگوهای مدیریتی موفق و موثر مدیران کشور
 
استفاده از ظرفیت استادان، پژوهشگران، متخصصان حرفه‌ای بازنشسته
 
استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی در جهت فرهنگ‌سازی نظام اداری مطلوب
 
انجام مطالعات موردی به درخواست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور
 
انتهای پیام/
برچسب ها: آموزش ، مدیران ، دستگاه ، اجرایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.