سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

رونق و شکوفایی اقتصاد با پیوستن به سازمان تجارت جهانی

به گفته کارشناسان اقتصادی، دولت یازدهم تعامل با جهان را در دستور کار خود قرار داده است و این امرموجب تسهیل پیوستن ایران به WTO می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سازمان تجاره جهانی (WTO) سازمانی بین‌المللی است که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می‌کند و اعضای سازمان تجارت جهانی کشورهایی هستند که موافقت‌نامه های این سازمان را امضا کردند.

 مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو سوئیس قرا دارد، گفتنی است تا نوامبر 2010 ،‌ 153 کشور عضو این سازمان شده اند.

 بر اساس این گزارش کشور ما درخواست عضویت خود را در WTO از سال 1375 به دبیرخانه این سازمان ارائه کرده تا اینکه در سال 2005 درخواست الحاق ایران برای بیست و دومین بار مورد برررسی قرار گرفت و بر این اساس ایران به عنوان ناظر این سازمان روند عضویت کامل را آغاز کرد.
 
تسهیل در پیوستن به WTO با تعامل دولت باجهان
 
طاهری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به پذیرفته شدن ایران در  WTOبه عنوان ناظر گفت: موانع موجب بروز چالش‌هایی در پیوستن ایران به WTO شده است.
 
وی افزود: البته دولت یازدهم تعامل را در دستور کار خود قرار داده و این امر موجب تسهیل پیوستن ایران به WTO می‌شود.
 
این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: باید بدون تحمیل برخی سیاست‌ها ایران در WTO عضو شود.
 
وی گفت: پیوستن به WTO سودآور است و این امر موجب شکوفایی اقتصادی می‌شود.
 
بحران نسل‌های آینده با تاخیر پیوستن به WTO
 
محسن زمانی کارشناس اقتصادی در نشست بررسی چالش‌های پیوستن ایران به WTO گفت: بی‌تصمیمی در مورد پیوستن ایران به WTO فرصت نسل‌های آینده را از بین می‌برد و آنها را دچار بحران می کند.
 
عزم دولت یازدهم در ساماندهی فرایند الحاق به WTO
 
این گزارش می‌افزاید معاون وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در مورد پیوستن ایران به WTO گفت: با حل شدن موانع سیاسی، فرایند الحاق به سازمان تجارت جهانی آغاز می‌شود.
 
افخمی راد افزود: وزارت صنعت معدن و تجارت با آغاز رویکرد نتیجه گرا اهداف عملیاتی قابل حصول را برای عضویت در سازمان تجارت جهانی در دستور کار قرا داده است.
 
رئیس سازمان توسعه و تجارت تصریح کرد: کاهش طبقات تعرفه ای از جمله مهمترین برنامه های سازمان توسعه تجارت است که با ایجاد ساز و کار منطقی در تعیین تعرفه‌ها و کاهش طبقات آن فضای رقابتی در کشور ایجاد شود.
 
پیوستن به WTO یکی از راه های جهانی شدن است
 
بی شک پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی موجب رونق و شکوفایی بخش اقتصاد کشور است. اما به گفته اکثر کارشناسان چشم‌انداز پیوستن به WTO نزدیک نیست و به یک بازه زمانی 10 ساله نیاز دارد.
 
با این حال مقدمات این امر باید از هم اکنون آماده و زیرساخت‌های آن فراهم شود.
 
این گزارش می‌افزاید مدیریت جهت پیوستن به اقتصاد جهانی تاکنون ضعیف بوده و یکی از راه های جهانی شدن پیوستن به WTO است که با تعامل مناسب و اتخاذ سیاست های مناسب انتظار می رود به زودی اجرایی شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: پیوستن ، ایران ، جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.