سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعال بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

کاهش ریسک بازار، بهترین راهکار جهت بهبود بازار سرمایه است

فعال بازار سرمایه گفت: آنچه که می‌تواند در روند بازار تغییر ایجاد کند سعی در بهبود اقتصاد کلان کشور و یا کاهش ریسک‌های سیستماتیک بازار است که از دیدگاه منطقی نیز چنین اقداماتی کارآمدتر و بنیادی‌تر از حمایت‌های دستوری صرفا به جهت حفظ شاخص می‌باشد.

محمدرضا گیوکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان روند بازار سرمایه در هفته جاری اظهار داشت: بازار سرمایه، این هفته معاملاتی خود را با رشد آغاز کرد و شاخص کل با 334 واحد افزایش به 66.273 واحد رسيد بيشترين تاثير مثبت بر شاخص را نماد فارس و  وغدیر بر جای گذاشتند.

وی با اشاره به افزایش شاخص فرابورس افزود: شاخص فرابورس نیز 15.80 واحد افزایش یافت که جم بیشترین تاثير مثبت را بر ايفكس بر جای گذاشت.

فعال بازار سرمایه در توضیح روند پتروشیمی‌ها در هفته جاری با توجه به نرخ خاطر نشان کرد: گروه شیمیایی در این هفته در پی اخبار منتشر شده در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها؛در درصدهای مثبت معامله شدند، به‌طوری‌که نماد «فارس» که در هفته‌های پی در پی مقدار قابل توجهی از شاخص را کاهش می داد در این هفته با تاثیر مثبت بر رقم شاخص کل افزود.اما این وضعیت دوام چندانی نداشت و در اواخر هفته شاهد کاهش حجم معاملات و قیمت سهام نمادهای این گروه بودیم. شرکت صنايع شيميايی فارس در جدیدترین گزارش 93 خود سود هر سهم شرکت را مبلغ 341 ریال اعلام نموده است، شرکت در دوره 9 ماهه خود توانست به ازای هر سهم 237 ریال سود کنار بگذارد و 70 درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد، که از خبرهای مهم این صنعت می‌باشد.

گیوکی در خصوص گروه پالایشگاهی‌ها بیان کرد: گروه پلایشگاهی نیز خبری در خصوص به تعویق افتادن کیفی سازی آنها منتشر شد که همچنان باعث شده است که این گروه پتانسیل خود را درخصوص تاثیر گذاری بر بازار حفظ کند، به هر حال حل این موضوع یکی از ابهامات عمده بازار سرمایه را حل خواهد کرد.

وی در توضیح  روند گروه خودرویی ها ادامه داد: در گروه خودرویی به جز اولین رو معاملاتی، نمادها تقریبا در درصدهای منفی معامله شدند، همچنین شرکت صنعتی نيرومحرکه (خمحرکه) در جدیدترین گزارش منتهی به 29/12/93 خود سود هر سهم شرکت را مبلغ 204 ریال اعلام نموده است شرکت در دوره 9 ماهه خود توانست به ازای هر سهم 123 ریال سود کنار بگذارد و 60 درصد ازپیش بینی هایش را پوشش دهد که از خبرهای مهم این گروه به شمار می روند.

گیوکی با اشاره به تاثیر گروه خودرویی‌ها توضیح داد:بانک ها و موسسات اعتباری با وجود انتشار خبری مبنی بر  ممکن شدن سرمایه گذاری بانکها با حدود مقرردر صندوق های سرمایه گذاری مشترک هیچ واکنشی از خود نشان نداده و کماکان در درصدهای منفی معامله شدند، بانک انصار بر اساس عملکرد 9 ماهه خود سودهر سهم منتهی به 29/12/93 شرکت را مبلغ 543 ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی بدون تعدیل گزارش شده است شرکت در 9 ماهه خود توانست به ازای هر سهم 291 ریال سود محقق کند و 54 درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد.که از جمله خبرهای مهم بانکی ها می باشد. البته با توجه به گزارشهای نه ماه به نظر می رسد که بانکها به دلیل نرخ سپرده بالا در معرض خطر کاهش سود قرار دارند که این مساله لزوم تغییر نرخ سپرده ها را دو چندان خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه دارند  افزود:در ابتدای هفته انتشار اخبار مثبت مانند  اخبار مربوط به پتروشیمی ها، باعث مثبت شدن بازار شد و بیشتر گروهها در ابتدای هفته معاملات خود را مثبت آغاز کردند. اما طولی نکشید که در اواسط هفته مجددا شاخص روند منفی خود را پیش گرفت. و در پی آن ارزش و حجم معاملات هم کاهش یافت ، در کل بازار سرمایه دچار نوعی عدم تعادل شده است و سرمایه گذاران به اخبار مثبت توجهی ندارند و نسبت به بازار بی‌اعتمادند رفتار سرمایه گذاران و عدم توجه آنها به به اخبار مثبت طبیعی  به نظر می رسد چرا که در این شرایط بازار تنها به عوامل رفع و یا کاهش ریسک های سیتماتیک واکنش  نشان می‌دهد.
 
گیوکی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین آنچه که می تواند در روند بازار تغییر ایجاد کند سعی در بهبود اقتصاد کلان کشور و یا کاهش ریسک های سیستماتیک بازار است که از دیدگاه منطقی نیز چنین اقداماتی کارآمد تر و بنیادی تر از حمایتهای دستوری صرفا به جهت حفظ شاخص می باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، بازار ، سرمایه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.