سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وحدت افغانها، انگیزه مضاعف ظریف برای سفر به "افغانستان"

معرفی کابینه وحدت ملی افغانستان به مجلس و نشانه های ثبات در این کشور، سبب شد انگیزه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سرعت بخشیدن سفرش به کابل مضاعف شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، ظریف، با وجود اینکه این روزها سخت درگیر ساماندهی به مذاکرات ایران و 1+5 و سفرهای دیپماتیک و گفت و گو با مقامهای غربی است، به همسایه شرقی و کشور همزبان و هم فرهنگ سفر کوتاهی داشت تا به مردم و مسوولان این کشور تاکید کند که نسبت به سرنوشتشان بی تفاوت نیست و برای کاستن مشکلات این کشور، دغدغه جدی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (سه شنبه) که به منظور حمایت از روند وحدت سیاسی افغانستان وارد این کشور شد، در فرودگاه کابل مورد استقبال 'عتیق الله عاطف مل' سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان قرار گرفت.

ظریف، در فرودگاه کابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از سفرش به افغانستان را دیدار با مقامهای عالی این کشور برای گسترش روابط ایران و افغانستان عنوان کرد و گفت که حامل پیام دعوت رسمی حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران از محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان است.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان روابط دو کشور را دیرینه دانست و بر لزوم گسترش مناسبات دو کشور تاکید کرد.

اشرف غنی نیز در این دیدار ایران را همسایه مهم افغانستان توصیف کرد و همکاری با همسایگان را از اولویت های دولت وحدت ملی افغانستان دانست.

محمد جواد ظریف پس از دیدار و گفت وگو با عبدالله عبدالله نیز در نشست خبری مشترک با رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با تاکید بر لزوم استقرار صلح و ثبات همه جانبه در افغانستان ، از تشکیل دولت وحدت ملی این کشور با حضور تمام اقوام افغانستان ابراز خرسندی کرد.

وزیرامور خارجه کشورمان با قدردانی از استقبال گرم دولت و مردم افغانستان گفت: ایران خواهان ثبات و امنیت افغانستان بوده و همواره تلاش کرده است که در کنار دولت و مردم افغانستان باشد.

ظریف، از مشکل افراط گرایی و تروریسم در منطقه نیز یاد کرد و گفت: افراط گرایی مشکل عمومی منطقه و جهان است.

وی با نکوهش چاپ مطالب موهن علیه ساحت مقدس پیامبر اسلام در یک رسانه خارجی ، برخی کشورها را عامل گسترش افراط گرایی و خشونت در منطقه دانست و گفت: امید است در کنار مردم مسلمان افغانستان ، کشورهای منطقه نیز حرکتهای مثبتی را علیه این پدیده ناپسند انجام دهند.

ظریف با اشاره به پدیده مواد مخدر گفت: این مشکلات نیازمند تلاشهای مشترک و همکاری سازمان ملل متحد در منطقه است که در گذشته نیز تا حدودی همکاری جدی از سوی آنها وجود داشته که در آینده باید آن را افزایش دهند.

وی همکاری در باره آب، مبارزه با مواد مخدر و مقابله با ناامنی را فرصتی برای دو کشور دانست که نیازمند همکاری بیشتر است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر لزوم برقراری صلح در افغانستان گفت: ایران خواستار برپایی صلح و ثبات همه جانبه در این کشور است و از مشارکت مردم افغانستان برای رسیدن به این خواسته ملی خرسند است.

ظریف با تاکید بر راهبرد سیاست ایران براساس عدم مداخله در امور داخلی کشورها ، حضور کشورهای فرامنطقه ای و بیگانه در افغانستان را به نفع منطقه ندانست.

ظریف پس از این دیدار با 'حنیف اتمر' مشاور امنیت ملی با حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان نیز ملاقات و گفت و گو کرد و در ادامه این سفر یک روزه در راستای نقش آفرینی سیاسی منطقه ای با «ظاهر طنین» نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل به تبادل نظر پرداخت.

این اولین سفر وزیر امور خارجه دولت روحانی به افغانستان پس از معرفی کابینه جدید این کشور به مجلس است.

ظریف عصر سه شنبه پس از دیدار و گفت وگو با مقامهای عالی افغانستان با بدرقه "عتیق الله عاطف مل" سرپرست وزارت خارجه افغانستان، کابل را به مقصد تهران ترک کرد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.