سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مراسمی؛

از طرح جامع بشیر رونمایی شد

رئیس سازمان بهزیستی در نشست هم اندیشی معاونان اجتماعی سراسر کشور گفت: طرح جامع بشیر با تاکید بر تحکیم بنیان خانواده و به منظور کاهش ‌آسیب طلاق در چهار سال از قبل از ازدواج تا بعد از طلاق اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست هم اندیشی علمی کاربردی معاونین اجتماعی برگزار شد با اشاره به اهمیت تحکیم بنیان خانواده اظهار کرد: خوشبختانه با این طرح شاهد تحرک خوبی در  حوزه مداخله در آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود. این طرح که از امروز فاز اول عملیاتی خود را شروع می‌کند از صیانت خانواده حمایت می‌کند.
 
وی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، علما تصریح کرد: علما و صاحب نظران نگرانی خود را در این زمینه بارها اعلام کرده‌اند در همین رو سازمان بهزیستی از چند ماه گذشته  به صورت مشارکتی مطالعات این طرح  را آغاز کرده و از نظرات دانشگاهیان و مشارکت‌های برون سازمانی نیز استفاده کرده است.

وی با اشاره به شاخص‌های نو ویژگی‌های طرح بشیر افزود: طرح جامع بشیر بر اساس شش شاخصه اصلی از سوی مدیران طرح باید  اجرا ‌شود که این شاخصه‌ها عبارتند از طرح فرآیند محور قبل از ازدواج و بعد از طلاق اجرا کنند، رویکرد سیستمی و رویارویی با طلاق بر اساس علم امروز اجرا شود، تجمیع دفاتر اجتماعی و هم افزایی سایر معاونت‌ها در حوزه پیشگیری، تاثیر دوچندانی بر اجرای طرح خواهد داشت، حمایت‌های اجتماعی بعد از طلاق و پکیج‌های حمایتی اجرا شود که اعتبارات ریالی مطلوبی نیز برای این طرح در سال 94 در نظر گرفته شده است، مداخله اثرگذاری مشاوره حین طلاق و بعد از طلاق را پر رنگ کنند، از ظرفیت‌های بخش غیر دولتی نیز در این طرح استفاده شود.

وی با اشاره به فازهای اجرایی طرح تصریح کرد: این طرح در چهار فاز عملیاتی قبل از ازدواج، حین ازدواج، حین طلاق و بعد از طلاق طراحی شده است به طوری که شخص قبل از ازدواج اطلاعات اولیه را طرح کنند و اگر شخصی همواره به آسیب طلاق شد بتواند از طرح‌های حمایتی بشیر استفاده کند و مسیر زندگی خود را اصلاح کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حوزه مداخله و پیشگیری طلاق و آسیب‌های منجر به طلاق به اعتیاد شخص از  جمله مهم ترین علت‌های طلاق هستند به صورت یک پارچه عمل نمی‌کنیم و ضرورت همکاری دیگر دستگاه‌ها نیز در اجرای  موفق این طرح نیاز داریم تا طرح جامع بشیر به صورت مطلوب و تاثیر گذار در کشور اجرا شود.

وی با اشاره به 10عامل طلاق اظهار کرد: در سال 92 ، 10عامل مهم طلاق شناسایی شد و سازمان بهزیستی به عنوان یک دستگاه تخصصی و ریسک پذیر و دارای برنامه راهبردی وارد این عرصه شد و دیگر دستگاه‌ها نیز باید همکاری مطلوبی با سازمان بهزیستی داشته باشند تا پدیده شوم طلاق در کشور روند کاهشی داشته باشد.

هاشمی در ادامه گفت: کارگاه هم اندیشی علمی کاربردی معاونین اجتماعی سراسر کشور به مدت سه روز و با توجه به اهمیت این طرح برگزار می‌شود تا متولیان این امر با ‌آموزش های دقیق اثر گذاری بیشتری در اجرای طرح در شهرهای زیر مجموعه خود داشته باشند.

هاشمی با اشاره به درخواست‌های مهم طلاق تاکید کرد: 10علت درخواست طلاق که بیشتر از بقیه علت‌ها است وموجب رشد صعودی این آسیب شده است عبارت است از: اعتیاد، عدم مسئولیت پذیری، دخالت اطرافیان، طلاق عاطفی، بیکاری همسر، عدم آموزش مهارت‌های زندگی، عدم تسلط بر تکنیک حل مسئله، عدم حمایت رو انی، عدم بلوغ فکری، پایین بودن آستانه تحمل.

هاشمی در پایان گفت: هر ارگان و دستگاهی بر حسب وظیفه ذاتی خود برای کاهش این آسیب باید وارد عرصه شود و سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری 2هزار مرکز را به خدمت گرفته است و از تمام توان خود در کلینک‌های مددکاری و حوزه‌های اجتماعی استفاده کرده و منابع مالی مناسبی را نیز برای این طرح در نظر گرفته است.
انتهای پیام/

برچسب ها: طلاق ، آسیب ، ازدواج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.