سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عبور نتانیاهو از "خط قرمز" در جنگ سوریه و عواقب پیش‌بینی نشده آن

خبرگزاری تسنیم:رژیم صهیونیستی همزمان هر سه عضو محور مقاومت یعنی سوریه، حزب الله و ایران را هدف قرار داده و بر همین اساس پاسخی که دریافت خواهد کرد قطعا گسترده خواهد بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،در جریان حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مزارع الامل واقع در القنیطره سوریه 6 تن از اعضای حزب الله لبنان به همراه یک سردار ایرانی به شهادت رسیدند . گرچه حمله اسرائیل به سوریه تازگی ندارد و از زمان آغاز جنگ علیه سوریه این رژیم به بهانه های مختلف به خاک سوریه تعرض و تجاوز کرده و در برخی موارد نیز به نفع مخالفان سوریه از جمله گروههای تکفیری النصره و جبهه اسلامی که مورد حمایت عربستان هستند ، وارد عمل شده است اما نکته قابل توجه در این میان این است که هیچ یک از عواملی که در توجیه حملات قبلی مطرح می شد اینبار بیان نشده است یعنی چنین بهانه های موضوعیت نداشته است.

در گذشته رژیم صهیونیستی برای توجیه حملات خود به ادعای مقابله با تسلیحات بخصوص موشک از سوریه به حزب الله متوسل می شد اما اینبار چنین توجیهی ندارد و اگر چه در برخی از رسانه ها برای توجیه این حمله به این بهانه متوسل شده است که  اعضای حزب الله در حال شناسایی مکانی مناسب برای استقرار موشک های فاتح 110 بوده است که به تازگی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به آن اشاره کرده بود اما هیچ سند و مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و به لحاظ منطق نظامی نیز این ادعا بی اعتبار است چرا که حزب الله پایگاه موشکی خود را در تیررس حملات این رژیم قرار نمی دهد. حال سوال این است که رژیم صهیونیستی از این حملات در پی چه اهداف بوده است ؟

اهداف اسرائیل از ترور اعضای حزب الله و سردار ایرانی در سوریه

با توجه به وضعیت داخلی و دغدغه های منطقه ای رژیم صهیونیستی دو هدف بیش از همه محتمل به نظر می رسد : نخست انتخابات داخلی فلسطین اشغالی و دوم مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 5+1 . در خصوص انتخابات باید گفت نتانیاهو از زمانی که به انتخابات زودهنگام روی آورده خود را به هر دری می زند تا پیروز این انتخابات شود و کابینه جدید را از میان چهره های راستگرا تشکیل دهد تا بتواند از یکسو با تشکیل دولت فلسطینی (که اکنون بیش از هر زمان دیگر مورد حمایت جامعه بین المللی قرار گرفته است )مقابله کند و از دیگر سو اجماع داخلی را برای تصویب نهایی لایحه تشکیل دولت ملی یهود فراهم کند و گذشته از اینها از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 5+1 جلوگیری کند و در عین حال خود را برای مقابله با پیامدهای ناشی از آن آماده کند .

اما با توجه به اینکه رمز موفقیت پیروزی راستگراها در انتخابات اسرائیل امنیتی شدن فضاست لذا این رژیم به عمدفضا را نه برای خود بلکه برای کشورهای غربی نیز  امنیتی می کند.از این دید ارتباط روشن و معناداری بین رخدادهای  امنیتی اخیر پاریس و نقش سرویس های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در آن و حمله اخیر به سوریه و ترور همزمان چند تن از اعضای حزب الله و سردار ایرانی مشاهده می شود که به منزله عبور از خط قرمز های قبلی این رژیم است .

در این صورت می توان احتمال داد که این رژیم تا آغاز انتخابات به اجرای سناریوها و طرح های امنیتی جدید در داخل و خارج دست خواهد زد . تقریبا می توان گفت مشت نتانیاهو برای استفاده ابزاری از حملات تروریستی و تجاوزگرانه برای کسب محبوبیت برای خود در انتخابات برای افکار عمومی و یا دستکم برخی از مسئولان این رژیم باز شده است.

چنانکه یوآف گالانت فرمانده سابق منطقه جنوب در ارتش اسرائیل به کانال دوم این رژیم گفت: "ما می توانیم با توجه به حوادث گذشته نتیجه گیری کنیم که زمان این عملیات به مسئله انتخابات ارتباط دارد. اگر ما ترور احمد الجعبری فرمانده گردانهای عزالدین القسام را در نظر بگیریم، می بینیم که امکان ترور او در چند مورد وجود داشت اما این ترور دقیقا نزدیک انتخابات قبلی رخ داد."

هدف قرار دادن جهاد مغنیه فرزند عماد مغنیه نیز تنها از منظر استفاده انتخاباتی قابل توجیه است. زیرا جهاد مغنیه با توجه به سن کم خود که طبق منابع مختلف بین 18 تا 25 سال اعلام شده است ،نمی توانست هدف نظامی مهمی برای این رژیم باشد اما با توجه به اینکه دستکم شهرت خانوادگی وی برای افکار عمومی رژیم صهیونیستی مشخص است و پدر وی عماد مغنیه مسئول شکست مفتضحانه این رژیم در جنگ سال 2006 شناخته می شود ، از اینرو ترور ناجوانمردانه وی می تواند سوژه تبلیغاتی مناسب برای نتانیاهو و راستگراها در انتخابات پیش رو باشد .

بر این اساس ارزیابی‌های تحلیلگران اسرائیلی در رسانه های مختلف عبری نشان می دهد تصمیم هدف قرار دادن جهاد مغنیه فرزند عماد مغنیه را بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اتخاذ کرد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) پیشنهادی را مطرح کرد که در آن آمده بود جهاد مغنیه فرماندهی نیروهای حزب الله در بخش اشغالی جولان سوریه را بر عهده دارد. این ارزیابی‌ها نشان می دهد موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل این پیشنهاد را ارائه کرد و توضیح داد جهاد مغنیه مسئول انفجار بمبی در نزدیکی مرزها در چند هفته قبل بوده است.همچنین در این تحلیل‌ها آمده است که ترور جهاد مغنیه می تواند محبوبیت نتانیاهو را در انتخابات اسرائیل افزایش دهد.

به همین ترتیب از بررسی رویکرد رسانه های عربی و صهیونیستی  چنین بر می آید که بین حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه و ترور همزمان نیروهای حزب الله و ایران با مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 5+1 و مخالفت سرسخت این رژیم و بخصوص نتانیاهو با آن ارتباط روشن و معناداری وجود دارد . چنانکه به نوشته پایگاه اینترنتی النشره لبنان "نمی‌توان حمله اسرائیل را از روند حوادث منطقه جدا دانست. اسرائیل زمانی به اقدام دست زد که مذاکره کنندگان ایران و گروه پنج بعلاوه یک به منظور دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای، مشغول مذاکره بودند."

همچنین از بررسی مطالب رسانه های صهیونیستی چنین بر می آید که این رژیم ظاهرا با این پیش فرض به این حمله اخیر دست زده است که ایران با توجه به رسیدن مذاکرات به نقطه حساس حداقل اجازه پاسخ تلافی جویانه را در این مقطع زمانی نخواهد داد.از اینرو روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت در مطلبی در این باره نوشت :"حزب الله لبنان در تلافی حمله‌ی اخیر بالگرد اسرائیلی به نیروهای لبنانی، حتماً به این حمله‌ اسرائیل پاسخ خواهد داد، اما این کار را با باز کردن جبهه‌ای جدید در جولان و انجام حملات گسترده به اسرائیل انجام نخواهد داد، بلکه حزب الله، زرادخانه عظیم موشکی خود را به صورت کاملاً منظم در انبارهای زیرزمینی کماکان مخفی خواهد کرد و آن را برای موقعی نگه خواهد داشت که اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، در عملیات گسترده‌ی تلافی‌جویانه، جنگ بزرگی را علیه اسرائیل آغاز کند."

از این رویکرد رسانه های صهیونیستی این نکته نیز قابل استنباط است که ظاهرا  یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از این حمله وادار کردن ایران و حزب الله به واکنش بوده است که همین مسئله خویشتن داری حزب الله را برای کسب زمان و مکان مناسب برای پاسخ به حمله مورد تاکید قرار می دهد.

از طرف دیگر حمله اخیر رژیم صهیونیستی در سوریه به نیروهای حزب الله با چند موضوع دیگر نیز درباره تحولات سوریه مرتبط بوده است : نخست در پیش بودن مذاکرات مسکو برای حل سیاسی بحران است و اگر چه پیش از این مخالفان خارج نشین  گام مخالفت با این نشست برداشته بودند اما رژیم صهیونیستی نیز با این حمله اخیر بار دیگر از قصد خود برای دامن زدن به ادامه درگیری ها در سوریه و جلوگیری از حل سیاسی بحران پرده برداشته است و با توجه به اینکه این حمله با همکاری اطلاعاتی مخالفان سوریه و بخصوص نیروهای النصره که در منطقه مورد حمله حضور دارند ، غیر ممکن بود لذا این حمله بار دیگر از روابط و همکاری رژیم صهیونیستی و نیروهای تکفیری همچون النصره که تحت حمایت عربستان عمل می کنند ، پرده برداشته است.

نتیجه گیری

اگر در گذشته حملات رژیم صهیونیستی بیشتر به اهداف سوری متمرکز بوده اما در حمله اخیر این رژیم همزمان هر عضو محور مقاومت یعنی سوریه،  حزب الله و ایران را مورد حمله قرار داده و بر همین اساس پاسخی که دریافت خواهد کرد قطعا گسترده خواهد بود اما با توجه به اینکه نتانیاهو از این حملات و ماجراجویی ها در پی استفاده انتخاباتی برای خود و یا به شکست کشاندن مذاکرات هسته ای است اما به نظر می رسد محور مقاومت به گونه ای پاسخ خواهد داد و این حمله را تلافی خواهد کرد که از تحقق اهداف سیاسی و تبلیغاتی نتانیاهو نیز جلوگیری شود.

منبع: تسنیم
برچسب ها: نتانیاهو ، خط ، قرمز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.