سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روشن پژوه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

فعالیت 2 هزار و 400 مرکز ترک اعتیاد در کشور/استعلام مراکز مجاز از خط ملی 09628

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی گفت: شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ملی اعتیاد به شماره 09628 مراکز مجاز درمان اعتیاد را استعلام کنند.

محسن روشن پژوه معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به الگوهای مختلف مداخلاتی درمان اعتیاد کرد: سازمان بهزیستی پرچمدار حوزه کاهش تقاضا و پیشگیری و درمان اعتیاد بوده که از سالهای گذشته الگوهای مختلف مداخلاتی و پیشگیری را آغاز کرده است.

وی با اشاره به الگوهای مختلف درمان در کشور تصریح کرد: الگوهای درمانی به مراکز سرپایی اقامتی که مراکز اقامتی به میان مدت با طول درمان 1 ماه بلند مدت tc با طول درمان بیش از 3 ماه و مراکز گذری تقسیم می‌َشوند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی با بیان تعداد مراگز درمان و کاهش آسیب‌ در کشور تصریح کرد: بالغ بر 2400 مرکز درمان و کاهش آسیب در کشور وجود دارد که در این میان 1000 مرکز میان مدت و 19 مرکز بلند مدت و 1000 مرکز سرپایی و 120 مرکز گذری 200 تیم امدادی و 50 امدادی و 50 سرپناه شبانه در کشور فعالیت می‌کنند.

روشن پژوه با اشاره به عدم تمرکز مناسب مراکز ارایه خدمات افزود: گستردگی مراکز ارایه خدمات در استانی به معنای وجود معتادان بیشتر نیست بلکه بر اساس الگوی نامناسب تقاضای درمان اعتیاد مرکز در یک استان است.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش روی سازمان تصریح کرد: توزیع مراکز ارایه خدمات را بر اساس معیارها و مولفه‌هایی از جمله توزیع جمعیت توزیع جغرافیایی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی به  سهم زنان از مراکز ارایه خدمات در کشور اشاره کرد و گفت: 10 درصد مراکز اقامتی به زنان اختصاص دارد و مراکز گذری و ارایه خدمات کاهش آسیب بدون در نظر گرفتن جنسیت و مصرف فرد به خدمات کاهش آسیب به منظور پیشگیری از عوارض و آسیبهای اعتیاد از جمله هپاتیت می‌پردازد.
 
این مقام مسئول افزود: طرفیت مراکز اقامتی 30 نفر است که متوسط سن 18- 65 سال در این مراکز حضور دارند که فراوانی جمعیت اعتیاد در دهه 40 – 30 است.

روشن‌پژوه در ادامه به متولی صدور مجوزدرمان اعتیاد اشاره کرد و گفت: بهزیستی و وزارت بهداشت متولی صدور مجوز هستند که تمام مراکز بهزیستی بر اساس تبصره 1 ماده 15 داوطلب درمان را پذیرش می‌کنند که البته داوطلب درمان زیر 18 سال هم وجود دارد و بر اساس 16 مراکز درمانی اجباری توسط وزارت بهداشت صادر می‌شود.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی افزود: 200 هزار داوطلب در درمان و 100 هزار نفر به مراکز کاهش آسیب در 6 ماهه نخست 93 مراجعه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: گستردگی مراکزنیازمند کار پژوهشی است که در حال حاضر در کنار نظارت بر مراکز درمانی کار ارزشیابی این مراکز نیز انجام می‌شود که سعی در ارتقا کیفیت مراکز داریم.

وی افزود: روند افزایش مصرف مواد محرک و چند ماده‌ای در معتادان مراجعه کننده بیشتر به چشم می‌خورد.

روشن‌پژوه با اشاره به نادرست بودن کلمه کمپ برای مراکز معتادان اظهار کرد: الگوی مراکز سازمان بهزیستی شامل سرپایی بستری اقامتی میان مدت و دراز مدت و مراکز کاهش آسیب است که فقط با این نامها شناخته می‌شوند و کلمه کمپ که در میان مردم رایج شده است لغت غیر کارشناسی است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی با اشاره به مراکز دارای مجوز تصریح کرد: هموطنان می‌توانند با مشاهده تابلو پروانه تاسیس پروازفعالیت که مرکز نصب شده است و یا شماره تلفن 09628 که خط ملی اعتیاد است می‌توانند از قانونی بودن آن اطلاع پیدا کنند.

روشن‌پژوه با اشاره به مراکز غیر قانونی ترک اعتیاد در کشور تاکید کرد: هر مرکز ترک اعتیاد که از سوی بهزیستی و وزارت بهداشت مجوزنداشته باشد غیر قانونی است و سازمان بهزیستی تنها وظیفه نظارت بر مراکز تحت پوشش خود را دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مرکز ، ترک ، اعتیاد ، خط ملی ، بهزیستی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.