سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در همايش فرصت هاي ويژه اقتصادي و تجاري ايران و عراق؛

صادرات ایران به عراق حدود 13 میلیارد دلار است

دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران و عراق با اشاره به ظرفيت هاي فراوان در دو کشور براي توسعه مبادلات تجاري گفت: سال گذشته 13 ميليارد دلار صادرات به عراق داشتيم که با توجه به ظرفيت هاي دو کشور ناکافي است و مي تواند به 25 ميليارد دلار برسد.

به‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران  رستم قاسمي در همايش فرصت هاي ويژه اقتصادي و تجاري ايران و عراق افزود: عراق کشور ثروتمندي است و قابليت هاي بسيار زيادي دارد که بايد از آن استفاده بهينه کرد.

وي با بيان اينکه بايد نگاه سنتي به صادرات در دولت تغيير يابد افزود: اينکه ما قبلا تنها صادرکننده نفت و وارد کننده همه نيازمندي هايمان بوديم تغيير يافته است و امروز شرايط بسيار متحول شده است و در اين شرايط نيازمند تغيير نگاه دولت به صادرات هستيم.

وي با بيان اينکه بايد قبول کنيم که فعالان اقتصادي همان جهادگران ديروز عرصه هاي مقاومت و دفاع هستند گفت: اينکه تجار ما بتوانند کار خود را توسعه دهند و يا کارخانه دار ما بتواند کارخانه هاي خود را افزايش دهد خدمت بسيار بزرگي به کشور کرده است و بايد از وي قدرداني کرد.

قاسمي با اشاره به تجربه موفق يکي از شرکت هاي توليد مواد لبني در صادرات 700 ميليون دلاري به عراق گفت: خوشبختانه هم اينک در سفره تقريبا همه عراقي ها محصولات اين کارخانه مواد لبني وجود دارد و اين نشان مي دهد که کار اصولي شود مي توان بازارهاي عراق را به دست آورد.

وي افزود: بازار لوازم خانگي ، پوشاک و مواد غذايي در عراق مي تواند زمينه ساز صادرات محصولات ايراني باشد.

قاسمي با بيان اينکه بر خلاف آنچه تبليغ مي شود به غير از مناطق تحت تسلط داعش اکثر مناطق عراق مانند استان هاي جنوبي و کردستان عراق از امنيت خوبي برخوردار است، گفت: بايد به عراق به ديد يک بازار بلند مدت نگاه کرد.

وي از صاحبان کارخانجات مختلف کشور خواست با ايجاد کارخانه هاي مشترک و ايجاد خطوط مونتاژ در عراق زمينه صادرات بيشتر خدمات فني و مهندسي را مهيا کنند.

قاسمي با اشاره به اينکه قرار است ايران به زودي در عراق بزرگترين نمايشگاه تخصصي را ايجاد کند گفت: هم اينک توسعه تجارت با عراق به ويژه در زمينه آب و برق ، نفت و گاز ، خودرو و صنايع غذايي در حال پيگيري است.

وي ابراز اميدواري کرد: در حاشيه اين همايش تفاهم نامه هاي خوبي با عراق منعقد شود.
انتهای پیام/
برچسب ها: توسعه ، اقتصاد ، دلار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.